Despre achiziția României de blindate Cobra II. Ce urmează după ce turcii de la Otokar, singurii intrați în competiție, au fost desemnați câștigători
Compania turcă Otokar a anunțat că a fost declarată câștigătoare de către Ministerul Apărării Naționale (MApN) în programul de înzestrare cu blindate ușoare 4x4 al României.
Blindat 4x4 turcesc de tip Cobra II. Photo source: Wikipedia, Author: CeeGee
Programul de achiziție de blindate 4x4 are scopul de a atribui un contract multianual având ca obiect furnizarea a 1.059 de ATBTU în 9 configurații – varianta de bază și opt tipuri de derivate, necesare înzestrării structurilor din cadrul Ministerului Apărării Naționale.
Costul programului e de 934 de milioane de dolari.
Ce urmează după desemnarea câștigătorului
Blindatul 4x4 al Otokar, Cobra II. Photo source: DefenseRomania @BSDA2024
Presa internațională a preluat, așa cum era și normal, imediat comunicatul celor de la Otokar privind „achiziția de Cobra II de către România”. Desemnarea Otokar drept câștigătoare, de altfel singura companie care a depus o ofertă, deschide însă calea următoarei etape: chemarea turcilor la negocieri, în vederea semnării contractului.
Aici trebuie să menționăm că deși în mare parte astfel de procese se finalizează cu negocieri și semnarea contractelor după desemnarea câștigătorilor, există și excepții. Iar cel mai elocvent e contractul „Corveta multifuncțională” unde Naval Group a fost declarată câștigătoare în 2019, dar din cauza unor disensiuni între Asocierea dintre Naval Group și Șantierul Naval Constanța, MApN a fost nevoit să anuleze contractul în 2023. La patru ani de la desemnarea câștigătoarei.
În ceea ce privește contractul pentru 4x4, acordul implică o cooperare industrială între Turcia și România, ambele state membre NATO. Primele 278 de unități vor fi produse în facilitățile de producție ale companiei turcești din Turcia, iar restul în România, pentru care va fi construită o unitate de producție. Aici va fi interesant de urmărit cu ce companii din industria de apărare românească va a lege Otokar să coopereze în vederea producerii blindatelor, în cazul în care i se va aloca contractul.
Două controverse în programul de înzestrare cu blindate 4x4
Blindat de luptă turcesc de tip Cobra II. Foto: Otokar
Primele semne de întrebare au fost legate de greutatea blindatelor Cobra II, cu aproximativ trei tone mai grele decât solicitările MApN.
Există voci care susțin că blindatul a fost modificat pentru un tonaj mai mic înainte de testare. Trebuie însă precizat aici că Otokar a trecut testele cu Cobra II, așa cum de altfel și compania a anunțat în comunicatul oficial.
O a doua chestiune se referă la cerințele tehnice și financiare pe care Ministerul le-a prezentat în momentul în care a debutat licitația.
E cunoscut faptul că multe companii au refuzat să depună oferte. Astfel s-a ajuns ca doar Otokar să își asume caietul de sarcini.
Iar interes major în această licitație a existat. Chiar dacă americanii de la Oshkosh cu JLTV au spus „pas” din cauza transferului de tehnologie care ar trebui realizat de compania câștigătoare, spaniolii de la URO, în cooperare cu israelienii de la Rafale erau mai mult decât interesați. Asemenea au fost și francezii de la Arquus care au propus blindate Sherpa 4x4 și cooperare industrială pe modelul de succes Dacia - Renault.
Niciuna din companiile occidentale de mai sus nu a mai depus însă oferta. De precizat că nici Nurol Makina, cealaltă companie turcă interesată de programul 4x4 al României, nu a depus nici ea oferta, tot în contextul condițiilor draconice din caietul de sarcini.
Acțiunile Otokar au explodat după anunțul desemnării câștigătorului în programul 4x4 al României
Blindat 4x4 turcesc de tip Cobra, aflat în dotarea Bangladeshului. Photo source: Bangladesh Army via Wikipedia
Publicația turcă Daily Sabah scrie că acțiunile companiei Otokar au urcat luni cu 10% în topul indicelui BIST 100, după ce producătorul turc a anunțat că a fost invitat la negocierile privind contractul de vehicule militare românești pentru o tranzacție evaluată la aproximativ 940 de milioane de dolari.
Acordul reprezintă unul dintre cele mai mari contracte internaționale din istoria Otokar și îi întărește prezența pe piața europeană de apărare, mai scrie publicația citată.
Otokar nu e o prezență nouă în România. Divizia de vehicule civile a companiei din Turcia a livrat în baza unui contract semnat în 2018 cu Primăria Capitalei 400 de autobuze fabricate de producătorul turc.
În prezent Cobra II sunt utilizate pe lângă Armata turcă de Bangladesh, stat unde au fost livrate mai multe astfel de blindate și Ucraina. Nu știm câte Cobra II au primit ucrainenii, dar există imagini de pe front în care se pot observa blindatele Cobra II care ar putea ajunge și în dotarea României.
Cobra II dispune de un motor diesel puternic care generează aproximativ 300 de cai putere, permițând o viteză maximă de 100 km/h pe asfalt și 10-15 km/h pe terenuri mai dificile. Cobra II este echipat cu un sistem avansat de control al șasiului și asistență electronică pentru șofer care facilitează manevrabilitatea și stabilitatea în diverse condiții.
În ceea ce privește armamentul și sistemele de supraveghere, COBRA II oferă diverse opțiuni în funcție de misiune, inclusiv mitraliere de 7,62 mm și 12,7 mm, precum și sisteme modulare care permit integrarea de rachete antitanc și armament automat.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News