Motivul real pentru care Armata României a refuzat să cumpere blindate amfibii Saur 2 românești
E cât se poate de clar azi că celebrul blindat amfibiu românesc Saur 2 are nevoie de o modernizare pentru a se actualiza cu cerințele forțelor armate moderne. Însă de ce a eșuat Saur 2 și nu a fost achiziționat de Armată acum câțiva ani când a fost produs?
Blindat amfibiu Saur 2, la Automecanica Moreni. Phot source: Forbes
În acest moment România deține transportoare moderne de ultimă generație de tip Piranha 5, contract aflat în derulare, ele fiind produse în țară la Uzina Mecanică București, dar nu sunt flotabile.
Saur a fost dezvoltat în anii 2000 de industria de apărare ca un transportor amfibiu.
Ulterior Saur 2 a fost omologat iar producția - gata de lansare. Blindatul amfibiu românesc a rămas însă la nivel de prototip.
În 2011 Ministerul Apărării din România și-a anunțat intenția de a achiziționa Saur 3 în programul național „Transportor blindat pentru trupe 8×8”. Dar nici această achiziție nu s-a concretizat.
Programul a fost „împărțit” și s-a achiziționat Piranha 5 de ultimă generație. Experții subliniază că rămâne necesitatea și înzestrării cu blindate amfibii în contextul geografiei României. De precizat totuși că recent România a achiziționat 21 de blindate amfibii șenilate americane Assault Amphibious Vehicles (AAV) în uz.
Dar revenind la Saur 2, care au fost cauzele pentru care Armata nu a cumpărat blindatul românesc?
Eșecul Saur 2. De ce a refuzat Armata României să cumpere blindatele amfibii românești Saur 2

Transportor blindat amfibiu Saur 2, la Automecanica Moreni. Photo source: DefenseRomania
Răspunsul e nivelul scăzut de protecție. O explică Viorel Manole, directorul Patromil - organizație sub egida căreia se află mai multe companii din industria de apărare română, de stat sau private. Într-o ediție recentă a podcastului Obiectiv EuroAtlantic realizat de Tudor Curtifan la DefenseRomania, Manole crede că o soluție ar fi achiziționarea unui număr mic de Saur în configurație MEDEVAC pentru folosirea lor la inundații spre exemplu. Revitalizarea programului amfibiu românesc necesită însă îmbunătățiri și aducerea Saur la standardele moderne actuale.
„Programul TBT (n.r. Trnsportor blindat pentru trupe) a fost gândit pentru nevoile României de la vremea respectivă. Noi din 1980 am produs vehicule blindate flotabile la Moreni. Ultimul dezvoltat e deja celebrul Saur 2, blindat amfibiu.
Cei de acolo au făcut până acum cu Saur 2 o grămadă de teste și filme de prezentare, în speranța că poate Armata le va cumpăra măcar într-o configurație MEDEVAC (n.r. - evacuare medicală). E o problemă cu nivelul de protecție al carcasei, dar blidnatele Saur 2 ar putea fi achiziționate pentru diverse situații de catastrofă precum inundațiile. Transportoarele în general se achiziționează în mai multe configurații, așa cum e și cazul Piranha 5. Noi achiziționăm în șase configurații astfel de blinate, care ele nu sunt însă amfibii”, a precizat Manole.
Întrebat direct în cadrul podcastului dacă Armata a refuzat să achiziționeze blindate amfibii românești Saur 2 din cauza nivelului de protecție, Viorel Manole a răspuns: „Da, acesta a fost motivul. Dar între timp s-a mai lucrat și la acest aspect, s-au adus îmbunătățiri”.

Blindat amfibiu Saur 2, photo source: Romar
Automecanica Moreni a produs Saur 2, blindatul amfibiu românesc fiind omologat după trecerea testelor. Saur 2 nu a putut însă concura cu piața externă.
Deși producția era gata de lansare, blindatul amfibiu românesc Saur 2 a rămas la nivel de prototip. S-a încercat ulterior dezvoltarea Saur 3, tot însă fără succes.
Despre necesitatea retehnologizării Saur 2 ne-a vorbit în 2023 și Corneliu Vișoianu, la vremea respectivă directorul Automecanica Moreni, când DefenseRomania a vizitat facilitatea.
„Privim cu interes discuțiile cu Ministerul Apărării Naționale (MApN) (n.r. - în vederea unui posibil viitor program de blindate amfibii). Problema legată de Saur 2 e următoarea: Saur 2 trebuie mai întâi să fie retehnologizat. Avem soluții pentru cutia de viteză, motor, etc. Avem de asemenea soluții și pentru partea de natură optică, dar și pentru cea de tragere, doar că ele trebuie integrate.
Din acest motiv am făcut apel, dacă ar exista undă verde putem colabora cu mai multe companii din industria de apărare din România, de stat sau din mediul privat, dar și cu mediul academic. Toată lumea care ar putea face ceva în acest proiect va fi invitată, discutăm, ne vom așeza la masă”, ne-a precizat atunci Corneliu Vișoianu.
CITEȘTE ȘI: Unde vor fi modernizate la noua configurație M6.6, avioanele F-16 ale României? Vestea bună vine de la Bacău, unde discuțiile avansează
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News