Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Polonia pregătește terenul pentru participarea la programul KF-21 - viitorul avion de generația a V-a, dar pune o condiție Coreei de Sud
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Polonia ar putea participa la programul avionului de luptă KF-21, dezvoltat de Coreea de Sud, în cazul în care acest tip de aeronavă ar urma să fie achiziționat de Ministerul polonez al Apărării, printr-un program militar de înzestrare pentru Forţele Aeriene Poloneze. După cum ne-au obişnuit în ultimii ani, oficialii de la Varşovia ştiu să negocieze în favoarea economiei poloneze orice contract de achiziţie, iar o parte din banii alocaţi trebuie să se reîntoarcă în bugetul ţării. Astfel, în cazul unei viitoare participări la programul avionului de luptă KF-21, Varşovia ar implica şi ce mai importantă întreprinderi aeronautica poloneză - uzina WZL din Bydgoszcz, precizează publicaţia Defence24.  

Cel puțin, Polska Grupa Zbrojeniowa ia deja în considerare posibilitatea unei cooperări cu Korea Aerospace Industries. Acest lucru se datorează faptului că Varșovia a fost deja de acord să producă pe plan local avionului de luptă ușor FA-50PL și ar putea aprofunda în continuare cooperarea cu partea coreeană.

Informația provine dintr-un răspuns oferit pentru Defence24.pl de către Grupul Polonez de Armament (PGZ) Acest răspuns a subliniat că achiziția de către Polonia a avionului ușor FA-50 a început deja "cooperarea cu PGZ de la Korean Aerospace Industries".

În același timp, publicaţia Defence24 am fost informată că: "Este posibil ca, în viitor, acest lucru să ducă la o cooperare industrială în domeniul dezvoltării și producției de aeronave KF-21 Boramae, unde un partener natural pentru KAI Ltd. ar fi, printre altele, WZL din Bydgoszcz, un lider în industria aeronautică din Polonia, având deja, printre altele, experiență în derularea unor lucrări de mentenanţa pentru avioane F-16 şi C-130 Hercules''.

Compania utilizează soluții de ultimă generație pentru proiectarea și construirea de piese de aeronave, astfel încât domeniul de implicare al acesteia ar putea fi exprimat în domeniul service-ului, asamblării sau producției de componente pentru aeronavele KF-21.

Cu toate acestea, se menționează că decizia finală depinde de poziția Ministerului polonez al Apărării, care trebuie să decidă dacă face o achiziţie de avioane KF-21 pentru Forțele Aeriene Poloneze. Iar în cazul unei decizii pozitive, producția localizată parțială a acestui aparat ar putea fi desfășurată la întreprinderile poloneze.

 

Polonia a pus ochii pe F-35A, F-16 și FA-50PL

 

Trebuie remarcat faptul că, până în prezent, Varșovia a pus ochii pe trei tipuri de aeronave pentru a consolida capacitatea de luptă a Forțelor Aeriene Poloneze: F-35A, F-16 și FA-50PL. În această triadă, avioanele de vânătoare de generația a cincea vor juca rolul principal de atac și de comandă, cea mai mare parte a activității urmând să fie realizată de F-16. FA-50PL va avea rolul de aeronavă de antrenament, precum și de aeronavă de patrulare pe timp de pace, iar în cazul unor operațiuni de luptă, de aeronavă de rangul doi.

În același timp, în teorie, KF-21 Boramae ar putea foarte bine să își ocupe locul alături de avioanele F-16 ale Forțelor Aeriene Poloneze. În plus, în orice caz, nu vorbim despre o perioadă scurtă de timp. La urma urmei, începerea producției în serie a KF-21 este programată în prezent pentru 2026, iar primul zbor al aeronavei a avut loc abia la 19 iulie 2022.

Dar este, de asemenea, important pentru Korea Aerospace Industries (KAI) să găsească repede clienţi pentru acest tip de aeronavă, deoarece numai contractele de export pentru KF-21 vor putea justifica costurile cu adevărat astronomice ale acestui proiect, peste 12 miliarde de dolari, în care Indonezia a avut o participare destul de limitată. Și care, probabil, nu ar fi fost posibil fără transferul celor 21 de tehnologii de producție americane pe care le găsim şi la F-35.

 

Despre avionul FK-21 (KF-X) de generația a V-a dezvoltat de Coreea de Sud

 

KF-21 Boramae (cunoscut anterior ca KF-X ) este un avion de luptă de generația a V-a, dezvoltat de Korea Aerospace Industries în parteneriat cu mai multe companii din Indonezia. Având dimensiuni de 16,9m x 4,7m x 11,2m, KF-21 este mai mare decât F-16 și are o dimensiune similară cu F-18. Un alt partener al proiectului este compania americană GE Aviation care furnizează motoarele F414, utilizate şi pe avioanele F/A-18E/F Super Hornets și Saab JAS 39E/F Gripens.  

Diverse publicaţii mass-media din domeniul aviaţiei indică data de 22 iulie ca fiind cea mai probabilă pentru zborul inaugural. Pentru un program atât de complex, întârzierea cu doar o lună poate fi considerată aproape nesemnificativă. Mai ales dacă ținem cont de faptul că între timp a existat o pandemie și neînțelegerile cu Indonezia, partener în acest program.

Compania sud-coreeană Korea Aerospace Industries (KAI) este responsabilă pentru proiectarea, asamblarea și testarea generală a aeronavei. Compania a avut experiență în dezvoltarea și fabricarea avioanelor din seria T-50. KF-21 Boramae este un avion stealth de nouă generație care combină elemente ale unui avion de vânătoare de generația a V-a. Deși inițial avioanele au fost destinate să fie produse ca aeronave de generația a V-a, prima aeronavă care a ieșit de pe linia de producție, conform specificaţiilor este de generaţia 4++.

Dar, conform producătorului, după o serie de alte lucrări planificate de actualizare, aeronava va devenit una de generația a V-a.

Cele șase prototipuri ale KF-21 Boramae produse până acum ar trebui să finalizeze faza de dezvoltare până în 2026. Aceasta va fi urmată de producția celor 40 de avioane KF-21 Boramae în configuraţia Block I. Avioanele KF-21 Block I sunt considerate aeronave de generația 4,5, având o amprentă radar destul de scăzută, similară cu cea a unui Dassault Rafale sau Boeing Super Hornet, și cu o electronică internă de generația a cincea.

După cum precizează publicaţia AviaciOnline, va urma şi un avion KF-21 Boramae în configuraţiile Block II şi Block III. În ceea ce privește KF-21 în configuraţia Block III, este de aşteptat ca această aeronavă să aibă caracteristici stealth similare cu cele ale F-35 sau F-22, pe lângă faptul că va încorpora alte tehnologii avansate care îl vor plasa pe deplin în liga aeronavelor de generația a V-a.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc
Inovația militară ,,născută din foc'': Drona americană Artemis, „vărul” Shahed, trecută în producția de serie. Sistemul care navighează și fără GPS
Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria
Artilerie rămâne regina, dar muniția de ultimă generație schimbă regulile jocului. SUA testează LRMP, noul proiectil de 155 mm integrat pe tot ce înseamnă artilerie americană
Jocul prostesc de imagine al Rusiei: Intensificarea cooperării militare cu Belarus, sub pretextul acuzațiilor de "război hibrid" dinspre Occident
Contract gigant pentru componetele de ghidaj ale rachetelor PAC-3 Patriot. Cine ar putea fi clienții „misterioși” care pregătesc apărarea teritoriului cu Patriot
Nava turcă TCG Akhisar din clasa Hisar, numită și popular „corvetă ușoară”, în timpul testelor pe mare. Foto: ASFAT
EXCLUSIV
Prima navă nouă pe care România o achiziționează în 35 de ani: Corveta TCG Akhisar. Turcii, pregătiți să vină să continue construcția în țară
Ascensiunea industriei ungare de apărare: Investiția companiei Rheinmetall transformă ţara vecină în lider regional în producția de vehicule militare
Finlanda își consolidează industria de apărare: O uzină strategică pentru motoarele avioanelor F-35, inaugurată la Nokia

Ştiri Recomandate

Declarație G7: Sprijinul acordat Rusiei de Iran, Coreea de Nord și China este un „factor decisiv” în continuarea războiului de agresiune rus
În „războiul pe piața dronelor” se ciocnesc Turcia și Israel. Însă o confruntare reală cu drone riscă să aibă loc pe cerul Siriei
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Comisia Europeană, miliarde suplimentare pentru Ucraina. Nordicii și balticii plusează și cumpără arme americane de 500 de milioane de dolari, prin mecanismul PURL
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Schimbare de paradigmă în Siria: Damascul cere SUA să devină garantul integrării militare interne
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
Cine clipește primul? Ursula von der Leyen: „Putin crede că poate rezista mai mult decât noi. Greșește” UE a deblocat un nou ajutor pentru Ucraina
Crimeea nu e impenetrabilă. Gen. Mîndrescu: Avem ac pentru cojocul sistemului A2/AD. Dar românii ar fi rezistat ca societate precum ucrainenii? Ar fi bine să nu ne mințim
SUA vor apăra Europa de Est de un atac al Rusiei. Rubio clarifică și la ce se referă ”testarea capacităților nucleare” anunțată de Trump
Premierul R. Moldova: Am avut recent o exprimare ruptă din context. România e strânsă legată de soarta noastră
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Mesajele tulburătoare ale lui Epstein către ruși: Puteți afla mai multe despre Trump discutând cu mine
Răspunsul UE la războiul hibrid al Rusiei: De ce noul „serviciu de informații” al Bruxelles-ului creează mai multe probleme interne decât rezolvă
Trump a promulgat legea care opreşte cea mai lungă paralizie bugetară din istoria SUA
Studiu: Riscul de blackout și reziliența energetică. Implicații asupra securității naționale
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
Rușii au finalizat crearea ,,trupelor de sisteme fără pilot''. Oficiali ucraineni afirmă că Rusia a copiat abordările de succes ale Ucrainei în acest domeniu
Vecinii înnoiesc flota, noi ne scufundăm în birocrație. Cum reușește Bulgaria să testeze fregate noi, construite acasă, în timp ce România încă face calcule
Surse africane: EAU finanțează "Corpul African" al Rusiei și își asigură un punct de sprijin vital în Republica Centrafricană pentru a susține războiul din Sudan
Armata rusă. Foto: Ministerul Apărării din Rusia
EXCLUSIV
„Războiul din Umbră” este deja aici. Fost comandant NATO avertizează asupra noii strategii de sabotaj a Rusiei: de la drone la „flote fantomă”
Situație critică la Pokrovsk: Peste 300 de militari ruși au intrat deja în oraș, iar retragerea ucrainenilor pare o chestiune de timp
Operațiunea Midas. Scandalul uriaș de corupție din Ucraina ia amploare. Ministrul Justiției a fost demis
Turcia prezintă primul obuzier autopropulsat produs în țară. T-155 TTA vrea să concureze Caesar și RCH 155
Strategia Națională de Apărare. Nicușor Dan: ”Cine nu reușește să facă saltul tehnologic, va fi penalizat”
Nu se poate fără petrolul rusesc, "o narațiune complet falsă". Croația îl acuză pe Orban că a dezinformat Casa Albă
Venezuela se pregătește pentru un atac american. Ce arme rusești folosește
Președintele Columbiei a ordonat suspendarea schimbului de informații cu SUA
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
pixel