Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Polonia pregătește terenul pentru participarea la programul KF-21 - viitorul avion de generația a V-a, dar pune o condiție Coreei de Sud
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Polonia ar putea participa la programul avionului de luptă KF-21, dezvoltat de Coreea de Sud, în cazul în care acest tip de aeronavă ar urma să fie achiziționat de Ministerul polonez al Apărării, printr-un program militar de înzestrare pentru Forţele Aeriene Poloneze. După cum ne-au obişnuit în ultimii ani, oficialii de la Varşovia ştiu să negocieze în favoarea economiei poloneze orice contract de achiziţie, iar o parte din banii alocaţi trebuie să se reîntoarcă în bugetul ţării. Astfel, în cazul unei viitoare participări la programul avionului de luptă KF-21, Varşovia ar implica şi ce mai importantă întreprinderi aeronautica poloneză - uzina WZL din Bydgoszcz, precizează publicaţia Defence24.  

Cel puțin, Polska Grupa Zbrojeniowa ia deja în considerare posibilitatea unei cooperări cu Korea Aerospace Industries. Acest lucru se datorează faptului că Varșovia a fost deja de acord să producă pe plan local avionului de luptă ușor FA-50PL și ar putea aprofunda în continuare cooperarea cu partea coreeană.

Informația provine dintr-un răspuns oferit pentru Defence24.pl de către Grupul Polonez de Armament (PGZ) Acest răspuns a subliniat că achiziția de către Polonia a avionului ușor FA-50 a început deja "cooperarea cu PGZ de la Korean Aerospace Industries".

În același timp, publicaţia Defence24 am fost informată că: "Este posibil ca, în viitor, acest lucru să ducă la o cooperare industrială în domeniul dezvoltării și producției de aeronave KF-21 Boramae, unde un partener natural pentru KAI Ltd. ar fi, printre altele, WZL din Bydgoszcz, un lider în industria aeronautică din Polonia, având deja, printre altele, experiență în derularea unor lucrări de mentenanţa pentru avioane F-16 şi C-130 Hercules''.

Compania utilizează soluții de ultimă generație pentru proiectarea și construirea de piese de aeronave, astfel încât domeniul de implicare al acesteia ar putea fi exprimat în domeniul service-ului, asamblării sau producției de componente pentru aeronavele KF-21.

Cu toate acestea, se menționează că decizia finală depinde de poziția Ministerului polonez al Apărării, care trebuie să decidă dacă face o achiziţie de avioane KF-21 pentru Forțele Aeriene Poloneze. Iar în cazul unei decizii pozitive, producția localizată parțială a acestui aparat ar putea fi desfășurată la întreprinderile poloneze.

 

Polonia a pus ochii pe F-35A, F-16 și FA-50PL

 

Trebuie remarcat faptul că, până în prezent, Varșovia a pus ochii pe trei tipuri de aeronave pentru a consolida capacitatea de luptă a Forțelor Aeriene Poloneze: F-35A, F-16 și FA-50PL. În această triadă, avioanele de vânătoare de generația a cincea vor juca rolul principal de atac și de comandă, cea mai mare parte a activității urmând să fie realizată de F-16. FA-50PL va avea rolul de aeronavă de antrenament, precum și de aeronavă de patrulare pe timp de pace, iar în cazul unor operațiuni de luptă, de aeronavă de rangul doi.

În același timp, în teorie, KF-21 Boramae ar putea foarte bine să își ocupe locul alături de avioanele F-16 ale Forțelor Aeriene Poloneze. În plus, în orice caz, nu vorbim despre o perioadă scurtă de timp. La urma urmei, începerea producției în serie a KF-21 este programată în prezent pentru 2026, iar primul zbor al aeronavei a avut loc abia la 19 iulie 2022.

Dar este, de asemenea, important pentru Korea Aerospace Industries (KAI) să găsească repede clienţi pentru acest tip de aeronavă, deoarece numai contractele de export pentru KF-21 vor putea justifica costurile cu adevărat astronomice ale acestui proiect, peste 12 miliarde de dolari, în care Indonezia a avut o participare destul de limitată. Și care, probabil, nu ar fi fost posibil fără transferul celor 21 de tehnologii de producție americane pe care le găsim şi la F-35.

 

Despre avionul FK-21 (KF-X) de generația a V-a dezvoltat de Coreea de Sud

 

KF-21 Boramae (cunoscut anterior ca KF-X ) este un avion de luptă de generația a V-a, dezvoltat de Korea Aerospace Industries în parteneriat cu mai multe companii din Indonezia. Având dimensiuni de 16,9m x 4,7m x 11,2m, KF-21 este mai mare decât F-16 și are o dimensiune similară cu F-18. Un alt partener al proiectului este compania americană GE Aviation care furnizează motoarele F414, utilizate şi pe avioanele F/A-18E/F Super Hornets și Saab JAS 39E/F Gripens.  

Diverse publicaţii mass-media din domeniul aviaţiei indică data de 22 iulie ca fiind cea mai probabilă pentru zborul inaugural. Pentru un program atât de complex, întârzierea cu doar o lună poate fi considerată aproape nesemnificativă. Mai ales dacă ținem cont de faptul că între timp a existat o pandemie și neînțelegerile cu Indonezia, partener în acest program.

Compania sud-coreeană Korea Aerospace Industries (KAI) este responsabilă pentru proiectarea, asamblarea și testarea generală a aeronavei. Compania a avut experiență în dezvoltarea și fabricarea avioanelor din seria T-50. KF-21 Boramae este un avion stealth de nouă generație care combină elemente ale unui avion de vânătoare de generația a V-a. Deși inițial avioanele au fost destinate să fie produse ca aeronave de generația a V-a, prima aeronavă care a ieșit de pe linia de producție, conform specificaţiilor este de generaţia 4++.

Dar, conform producătorului, după o serie de alte lucrări planificate de actualizare, aeronava va devenit una de generația a V-a.

Cele șase prototipuri ale KF-21 Boramae produse până acum ar trebui să finalizeze faza de dezvoltare până în 2026. Aceasta va fi urmată de producția celor 40 de avioane KF-21 Boramae în configuraţia Block I. Avioanele KF-21 Block I sunt considerate aeronave de generația 4,5, având o amprentă radar destul de scăzută, similară cu cea a unui Dassault Rafale sau Boeing Super Hornet, și cu o electronică internă de generația a cincea.

După cum precizează publicaţia AviaciOnline, va urma şi un avion KF-21 Boramae în configuraţiile Block II şi Block III. În ceea ce privește KF-21 în configuraţia Block III, este de aşteptat ca această aeronavă să aibă caracteristici stealth similare cu cele ale F-35 sau F-22, pe lângă faptul că va încorpora alte tehnologii avansate care îl vor plasa pe deplin în liga aeronavelor de generația a V-a.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc
Inovația militară ,,născută din foc'': Drona americană Artemis, „vărul” Shahed, trecută în producția de serie. Sistemul care navighează și fără GPS
Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria
Artilerie rămâne regina, dar muniția de ultimă generație schimbă regulile jocului. SUA testează LRMP, noul proiectil de 155 mm integrat pe tot ce înseamnă artilerie americană
Jocul prostesc de imagine al Rusiei: Intensificarea cooperării militare cu Belarus, sub pretextul acuzațiilor de "război hibrid" dinspre Occident
Contract gigant pentru componetele de ghidaj ale rachetelor PAC-3 Patriot. Cine ar putea fi clienții „misterioși” care pregătesc apărarea teritoriului cu Patriot
Nava turcă TCG Akhisar din clasa Hisar, numită și popular „corvetă ușoară”, în timpul testelor pe mare. Foto: ASFAT
EXCLUSIV
Prima navă nouă pe care România o achiziționează în 35 de ani: Corveta TCG Akhisar. Turcii, pregătiți să vină să continue construcția în țară
Ascensiunea industriei ungare de apărare: Investiția companiei Rheinmetall transformă ţara vecină în lider regional în producția de vehicule militare
Finlanda își consolidează industria de apărare: O uzină strategică pentru motoarele avioanelor F-35, inaugurată la Nokia
Cum au ajuns americanii la concluzia că e o idee proastă ca „România să cumpere 216 tancuri Abrams”. Deși nu știe nimeni încă ce tancuri cumpărăm
Costul războiului se inversează pentru Rusia: Ucraina primește sistemul de apărare antiaeriană Skyranger 35, finanțat din activele rusești înghețate
Ascensiunea Coreei de Sud: De ce vrea compania Hanwha să fabrice artilerie K9A2 și obuze direct în SUA, luând fața giganților locali
Armata României nu vrea elicoptere H215M, considerate prea vechi, deși francezii le-ar produce în țară. Iar pentru H225M francezii nu vor să ofere licență
Rusia vrea să „spargă” zidul spre Europa cu T-90: Producția de tancuri, cu motoarele turate la maximum. 2036, anul zero?

Ştiri Recomandate

,,Bomba de la Nord Stream'' ticăie la Berlin. O anchetă germană îl indică pe generalul Zalujnîi drept "creier" al sabotajului care a decuplat Europa de dependenţa gazului rusesc
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Kremlinul spune că va relua testele nucleare doar dacă SUA vor face primul pas
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă
Dronă prăbușită în România în timpul unui nou atac masiv rus la Dunăre împotriva Ucrainei. Eurofighter și F-16 nu au putut decola din cauza vremii
După întâlnirea cu Trump de la Casa Albă, președintele sirian al-Sharaa se alătură coaliţiei antijihadiste. Bază militară SUA lângă Damasc, una dintre propuneri
Senatul SUA votează pentru a pune capăt blocajului bugetar
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
Factura „shutdown-ului” american: 5 miliarde de dolari în rachete HIMARS și AMRAAM, blocate. De ce este Ucraina direct afectată de o criză birocratică a SUA
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Rușii au început mobilizarea rezerviștilor pentru apărarea obiectivelor strategice. În 20 de regiuni, sunt formate detașamente pentru lupta împotriva dronelor
Imaginile din satelit confirmă dezastrul (FOTO/VIDEO). Baza de drone a Rusiei din Aeroportul Donețk, rasă de pe fața pământului după un atac ucrainean
Ce știm despre sistemul american anti-dronă MEROPS trimis în România săptămânile trecute
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
Ucraina a atacat cu drone navale portul Tuapse. Rușii susțin că avariile au fost generate de "unda de soc"
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Iadul de la Pokrovsk. Căderea frontului sau răsturnare de situație?
Galați Security Forum: Securitatea Europei și războiul din Ucraina, teme centrale dezbătute de experți și decidenți politici
Explozii în portul strategic Tuapse. Rusia, lovită din nou de drone în "pilonul" petrolier al maşinăriei sale de război de la Marea Neagră
Șeful armatei Ucrainei: Orașul Pokrovsk este sub control, intensitatea atacurilor inamice a scăzut
Sursă foto: Alexandru Aioanei, Baza 71 Aeriană
EXCLUSIV
Reînarmarea lucidă: 10 lecțiile de la București pentru o Românie care vrea să conteze. De la exemplul Centrului F-16 la pulberi
Avioanele Super Tucano ar putea fi marea surpriză din flota Ucrainei. Ce poate face un Super Tucano și nu poate un F-16 sau Gripen
Germania primește primul „vânător” de submarine rusești. Ce știu să facă avioanele de patrulare Poseidon P-8A
Israelul declară că nu dorește trupe turcești în Gaza
Foto: militar ucrainean, operând sistemul Avenger / Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
„Nu vom risca un al treilea război mondial de dragul Ucrainei” - Stoltenberg rememorează cum NATO a refuzat să închidă spațiul aerian ucrainean
Bombardiere strategice americane B-52H au fost dislocate în Spania pentru misiunea “Bomber Task Force 26-1” în teatrul de operații european
Un „Ferrari” al distrugătoarelor de tancuri a apărut pe frontul ucrainean. Ce poate face vehiculul italian B1 Centauro și de ce este ideal pentru contra-ofensivele Ucrainei
Operațiunea „Triumf” eșuat (VIDEO): Cum sugrumă Ucraina logistica Rusiei din Crimeea. Atacurile surpriză devin noua normalitate pe frontul din Ucraina
Pentagonul intră în criză de timp. „China și Rusia avansează”. Reforma istorică propusă Armatei SUA, menită să câștige viitorul război înainte să înceapă
Revoluția de un milion de drone: Planul disperat al Armatei SUA de a recupera decalajul strategic și a tăia dependența tehnologică de China
pixel