Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Polonia pregătește terenul pentru participarea la programul KF-21 - viitorul avion de generația a V-a, dar pune o condiție Coreei de Sud
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Polonia ar putea participa la programul avionului de luptă KF-21, dezvoltat de Coreea de Sud, în cazul în care acest tip de aeronavă ar urma să fie achiziționat de Ministerul polonez al Apărării, printr-un program militar de înzestrare pentru Forţele Aeriene Poloneze. După cum ne-au obişnuit în ultimii ani, oficialii de la Varşovia ştiu să negocieze în favoarea economiei poloneze orice contract de achiziţie, iar o parte din banii alocaţi trebuie să se reîntoarcă în bugetul ţării. Astfel, în cazul unei viitoare participări la programul avionului de luptă KF-21, Varşovia ar implica şi ce mai importantă întreprinderi aeronautica poloneză - uzina WZL din Bydgoszcz, precizează publicaţia Defence24.  

Cel puțin, Polska Grupa Zbrojeniowa ia deja în considerare posibilitatea unei cooperări cu Korea Aerospace Industries. Acest lucru se datorează faptului că Varșovia a fost deja de acord să producă pe plan local avionului de luptă ușor FA-50PL și ar putea aprofunda în continuare cooperarea cu partea coreeană.

Informația provine dintr-un răspuns oferit pentru Defence24.pl de către Grupul Polonez de Armament (PGZ) Acest răspuns a subliniat că achiziția de către Polonia a avionului ușor FA-50 a început deja "cooperarea cu PGZ de la Korean Aerospace Industries".

În același timp, publicaţia Defence24 am fost informată că: "Este posibil ca, în viitor, acest lucru să ducă la o cooperare industrială în domeniul dezvoltării și producției de aeronave KF-21 Boramae, unde un partener natural pentru KAI Ltd. ar fi, printre altele, WZL din Bydgoszcz, un lider în industria aeronautică din Polonia, având deja, printre altele, experiență în derularea unor lucrări de mentenanţa pentru avioane F-16 şi C-130 Hercules''.

Compania utilizează soluții de ultimă generație pentru proiectarea și construirea de piese de aeronave, astfel încât domeniul de implicare al acesteia ar putea fi exprimat în domeniul service-ului, asamblării sau producției de componente pentru aeronavele KF-21.

Cu toate acestea, se menționează că decizia finală depinde de poziția Ministerului polonez al Apărării, care trebuie să decidă dacă face o achiziţie de avioane KF-21 pentru Forțele Aeriene Poloneze. Iar în cazul unei decizii pozitive, producția localizată parțială a acestui aparat ar putea fi desfășurată la întreprinderile poloneze.

 

Polonia a pus ochii pe F-35A, F-16 și FA-50PL

 

Trebuie remarcat faptul că, până în prezent, Varșovia a pus ochii pe trei tipuri de aeronave pentru a consolida capacitatea de luptă a Forțelor Aeriene Poloneze: F-35A, F-16 și FA-50PL. În această triadă, avioanele de vânătoare de generația a cincea vor juca rolul principal de atac și de comandă, cea mai mare parte a activității urmând să fie realizată de F-16. FA-50PL va avea rolul de aeronavă de antrenament, precum și de aeronavă de patrulare pe timp de pace, iar în cazul unor operațiuni de luptă, de aeronavă de rangul doi.

În același timp, în teorie, KF-21 Boramae ar putea foarte bine să își ocupe locul alături de avioanele F-16 ale Forțelor Aeriene Poloneze. În plus, în orice caz, nu vorbim despre o perioadă scurtă de timp. La urma urmei, începerea producției în serie a KF-21 este programată în prezent pentru 2026, iar primul zbor al aeronavei a avut loc abia la 19 iulie 2022.

Dar este, de asemenea, important pentru Korea Aerospace Industries (KAI) să găsească repede clienţi pentru acest tip de aeronavă, deoarece numai contractele de export pentru KF-21 vor putea justifica costurile cu adevărat astronomice ale acestui proiect, peste 12 miliarde de dolari, în care Indonezia a avut o participare destul de limitată. Și care, probabil, nu ar fi fost posibil fără transferul celor 21 de tehnologii de producție americane pe care le găsim şi la F-35.

 

Despre avionul FK-21 (KF-X) de generația a V-a dezvoltat de Coreea de Sud

 

KF-21 Boramae (cunoscut anterior ca KF-X ) este un avion de luptă de generația a V-a, dezvoltat de Korea Aerospace Industries în parteneriat cu mai multe companii din Indonezia. Având dimensiuni de 16,9m x 4,7m x 11,2m, KF-21 este mai mare decât F-16 și are o dimensiune similară cu F-18. Un alt partener al proiectului este compania americană GE Aviation care furnizează motoarele F414, utilizate şi pe avioanele F/A-18E/F Super Hornets și Saab JAS 39E/F Gripens.  

Diverse publicaţii mass-media din domeniul aviaţiei indică data de 22 iulie ca fiind cea mai probabilă pentru zborul inaugural. Pentru un program atât de complex, întârzierea cu doar o lună poate fi considerată aproape nesemnificativă. Mai ales dacă ținem cont de faptul că între timp a existat o pandemie și neînțelegerile cu Indonezia, partener în acest program.

Compania sud-coreeană Korea Aerospace Industries (KAI) este responsabilă pentru proiectarea, asamblarea și testarea generală a aeronavei. Compania a avut experiență în dezvoltarea și fabricarea avioanelor din seria T-50. KF-21 Boramae este un avion stealth de nouă generație care combină elemente ale unui avion de vânătoare de generația a V-a. Deși inițial avioanele au fost destinate să fie produse ca aeronave de generația a V-a, prima aeronavă care a ieșit de pe linia de producție, conform specificaţiilor este de generaţia 4++.

Dar, conform producătorului, după o serie de alte lucrări planificate de actualizare, aeronava va devenit una de generația a V-a.

Cele șase prototipuri ale KF-21 Boramae produse până acum ar trebui să finalizeze faza de dezvoltare până în 2026. Aceasta va fi urmată de producția celor 40 de avioane KF-21 Boramae în configuraţia Block I. Avioanele KF-21 Block I sunt considerate aeronave de generația 4,5, având o amprentă radar destul de scăzută, similară cu cea a unui Dassault Rafale sau Boeing Super Hornet, și cu o electronică internă de generația a cincea.

După cum precizează publicaţia AviaciOnline, va urma şi un avion KF-21 Boramae în configuraţiile Block II şi Block III. În ceea ce privește KF-21 în configuraţia Block III, este de aşteptat ca această aeronavă să aibă caracteristici stealth similare cu cele ale F-35 sau F-22, pe lângă faptul că va încorpora alte tehnologii avansate care îl vor plasa pe deplin în liga aeronavelor de generația a V-a.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Polonia își cimentează rolul de pilon strategic pe Flancul Estic. Varșovia va deveni hub regional pentru motoarele avioanelor F-15EX
Momentul strategic al Ankarei: Tancul Altay a intrat în producție (VIDEO). O victorie a industrie de apărare a Turciei care redesenează ecuația militară regională
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România

Ştiri Recomandate

Berlinul, teren de antrenament: Batalionul Gardă al Bundeswehr pregătește inclusiv scenariul unor lupte urbane de tip „casă cu casă”
Polonia lansează Operațiunea Orizont: Sabotajele Rusiei, combătute cu zece mii de militari polonezi. Bonus: Task-force cu Ucraina
Trump a refuzat oferta lui Maduro. CIA primește „undă verde” în Venezuela iar Trump lasă ușa deschisă la „boots on the ground”
Franța mută imediat pentru a echilibra balanța: F-35 american pentru saudiți, contracarat în regiune cu Rafale în cea mai modernă versiune F5
Golul marcat de Lynx în România, anulat la VAR. În programul viitoarelor mașini de luptă ale României meciul încă se joacă
„Flota de Aur” hipersonică a SUA care va trebui să scufunde Marina Chinei, în prezent cea mai mare forță navală din lume ca dimensiune
Casa Albă crede că un acord de pace privind războiul din Ucraina ar putea fi încheiat „chiar în această săptămână”
Darryl Nirenberg, viitorul ambasador al SUA în România, audiat în Senat: România e o mare oportunitate pentru companiile americane cu potențial decisiv energetic
Rusia a atacat cu 50 de rachete și 476 de drone; 25 de civili au murit în locuințe. F-16 și Mirage-2000 ucrainene doboară cel puțin 10 rachete de croazieră
Cum testează Rusia vigilența Occidentului cu nava-spion Yantar (Foto/Video): O nouă serie de provocări militare ruseşti vizează infrastructura critică a Europei
Rusia îl declară „terorist” pe opozantul Mihail Hodorkovski, critic acerb al războiului și regimului Putin
Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
Arabia Saudită a fost desemnată de către SUA drept aliat major non-NATO. Dar ce presupune acest “statut”?
O navă rusească s-a apropiat de apele teritoriale britanice și a îndreptat sisteme laser către aeronavele britanice de patrulare. Londra avertizează că e pregătită să răspundă
Capcana „zonei gri”: De ce Rusia testează nervii NATO sub pragul Articolului 5 și de ce „calmul” nu mai e suficient
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Deja vu cu drone: O nouă dronă rusă a intrat 8 km în spațiul României în această noapte. Din nou ridicate Eurofighter și F-16 românești
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
Bătălia de la Stalingrad, comparată de Putin cu războiul Rusiei din Ucraina. Paralela e greșită; dictatorul rus a uitat de ”cimitirul” Uniunii Sovietice 
Moment istoric: SUA au anunțat că vor vinde avioane F-35 Arabiei Saudite, decizie cu impact major în echilibrul de putere din Orient
Rachetele americane ATACMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
S-70 Firehawk vin în Europa. Cehia a ajuns un acord pentru elicopterele Firehawk utilizate împotriva incendiilor forestiere
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
pixel