Se semnează contractul pentru corvetele României? Noua OUG deschide calea unui acord cu modificări importante
Guvernul României a adoptat o Ordonanță de Urgență care prevede reglementarea și ajustarea prețurilor contractelor de achiziții publice, inclusiv celor aflate în derulare.
Corveta Gowind 2500 ENS El Fateh, prima construită de Egipt. Sursă foto: Naval Group
Motivarea acestui act normativ face referire la prețurile materiilor prime care au crescut semnificativ în ultima perioadă, atât în contextul pandemiei, cât și în contextul războiului neprovocat declanșat de Federația Rusă în Ucraina.
În cadrul unui briefing de presă, Dan Cărbunaru, purtătorul de cuvânt al Guvernului României a anunțat:
„Guvernul a aprobat OUG prin care ajustează prețurile contractelor de achiziții publice, produse, servicii, contracte sectoriale și acorduri cadru în domeniile apărării și securității. Această ajustare se aplică exclusiv restului de furnizori sau prestanți existent la data intrării în vigoare a actului normativ și va fi realizat la fiecare solicitare de plată pe întreaga durată a derulării contractelor și acordurilor cadru privind domeniile apărării și securității până la furnizarea, prestarea integrală și recepționarea acestor produse sau servicii. Necesitatea acestei ordonanțe este evidentă, diverse circumstanțe care au intervenit în această perioadă și pe care autoritatea contractantă nu le-a putut prevedea în mod rezonabil: creșterea accelerată a prețurilor la materii prime, electricitate, gaze, transport, precum și blocaje survenite în contextul pandemiei și ulterior de războiul declanșat în Ucraina prin agresiunea militară rusă”.
În textul ordonanței se precizează: „(3) Ajustarea prevăzută la alin. (1) se aplică și contractelor încheiate în urma procedurilor de atribuire aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezenței ordonanțe de urgență. dacă semnarea sau intrare în vigoare aa cestora se realizează până la implementarea termenului prevăzut la art. 4 alin. (1)”.
Iar Art. 4 aliniatul 1 prevede:
„În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezenței ordonanțe de urgență, furnizorii/presatorii pot transmite autorităților/entităților contractante o adresă prin care solicită ajustarea prețului produselor/serviciilor ce urmează a fi furnizate/prestate, pentru toate contractele/acordurile - cadru prevăzute la art. 1 în care sunt parte, prin utilizarea formulei și a celorlalte prevederi din prezenta ordonanță de urgență, și încheierea actelor adiționale la contracte”.
Desigur, cel mai important contract aflat în derulare care intră sub incidența acestei ordonanțe este „Corveta multifuncțională”, cunoscut și, mai simplu, contractul celor 4 corvete pentru Armata României.
În traducere, în cazul în care contractul corvetelor se va semna în următoarele 45 de zile în prevederile contractuale din 2019, momentul în care a fost anunțat câștigătorul licitației, la prima livrare a tehnicii acordul va intra sub incidența ajustării prețurilor și a modificărilor.
Controversatul contract al celor 4 corvete
Amintim că procedura specifică de achiziție a produsului „Corvetă multifuncțională” s-a finalizat, în anul 2019, prin declararea Asocierii formată din Naval Group din Franța și S.C. Șantierul Naval Constanța S.A. din România drept operator economic câștigător.
Francezii ar fi trebuit să construiască cele 4 nave în România, iar contractul e în valoare de 1,2 miliarde de euro. Acesta nu a fost încă semnat. Din 2019 până azi, acordul nu e semnat ca urmare a unor neînțelegeri de ordin financiar între partea franceză și Șantierul Naval Constanța.
De partea cealaltă, Damen, compania aflată pe poziția secundă, a anunțat în cursul acestui an că își menține oferta financiară și e dispusă să înceapă de îndată construcția navelor în România. Amintim că oferta Damen pentru România sunt corvete Sigma 10514 cu armament american, compania fiind prezentă în țara noastră cu două șantiere navale, la Galați și la Mangalia.
Olandezii au plusat și au anunțat că în contextul războiului declanșat de Rusia în Marea Neagră pot recupera timpul pierdut, corvetele putând fi construite concomitent la Galați și Mangalia.
Astfel, în prezent Asocierea declarată câștigătoare se găsește în situația în care nu poate semna contractul ca urmare a creșterii prețurilor materiilor prime, fapt pentru care se află în imposibilitatea de a se încadra în prețul ofertat anterior, în timp ce compania aflată pe poziția secundă și-a prelungit oferta inițială fără creșterea prețului și cu precizarea că poate construi concomitent câte o corvetă în cele două șantiere navale.
În ceea ce privește noua OUG și posibilitatea ca toți competitorii să modifice prețul, potrivit datelor oficiale, tonajul navelor Sigma olandeze este cu 800 de tone mai mic față de Gowind-ul 2500 francez, cu un punct forte pentru partea olandeză care prin cele două șantiere pe care le deține în România ar putea oferi un preț mai mic.
Indiferent de ce se va întâmpla cu acest acord, programul prevede și modernizarea fregatelor T22R - Fregata Regina Maria și Fregata Regele Ferdinand, modernizare necesară pentru Forțele Navale Române.
Obligativitatea construirii navelor în România este de asemenea un obiectiv al viitorului contract asupra căruia au existat semne de întrebare cu privire la posibilitatea ca SN Constanța să poată efectua lucrarea.
Ca urmare a situației de incertitudine din cadrul Asocierii, MApN a luat în calcul inclusiv anularea procedurii.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News