Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Turcia vrea să implice indirect SUA, dar direct Rusia, în dezvoltarea avionului de vânătoare TF-X
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Potrivit unui articol al publicaţiei Defense News, viitorul avion de luptă TF-X al Turciei ar urma să fie construit, atât cu tehnologie militară americană, cât şi cu tehnologie militară rusă. Acest lucru poate fi posibil, deoarece Ankara este încrezătoare că poate folosi motorul F110 al General Electric pentru TF-X, alături de alte componente de provenienţă rusească. Dar, mai mulţi analişti militari susţin că numeroşi oficiali din Congresul SUA nu vor dori ca Washingtonul să vând motoare cu reacţie, de fabricaţie americană, către Turcia.

Turcia continuă să fie destul de ambiţioasă şi nu pare că ar vrea să renunţe la programul militar pentru realizarea avionului de vânătoare TF-X, chiar dacă de la lăsarea oficială, în anul 2013, a întâmpinat destul de multe dificultăţi.

Potrivit Defense News, Ankara a ales un motor de fabricație americană pentru viitorul său avion de luptă TF-X, dar industria turcă de apărare va colabora și cu cea rusă pentru a produce în Turcia piese pentru acest avion.

Săptămâna aceasta, Ismail Demir a confirmat că Turcia și Rusia cooperează activ în sfera industriei de apărare, inclusiv în ceea ce privește producția avionului de luptă TF-X dezvoltat de Turcia.

DefenseRomania a scris la mijlocul acestei luni despre cooperarea industrială dintre Federația Rusă și Turcia pentru dezvoltarea aeronavei de luptă TF-X.

Atunci, Alexander Mikheiev, directorul general al agenției de stat ruse pentru exportul de arme Rosboronexport, a precizat că Rusia cooperează deja cu Turcia, iar noi modalități de aprofundare a cooperării sunt analizate.

 

Turcia vrea motoare americane pentru avionul de vânătoare TF-X

 

Ismail Demir, care conduce Președinția Industriilor de Apărare (SSB) a Turciei, a declarat pe 4 decembrie că programul TF-X va folosi inițial motorul F110, produs de compania americană General Electric, dar va folosi și tehnologie și componente rusești pentru a construi viitoarele aeronave care rezultă din acest program.

Motoarele cu reacție GE F110 pot fi găsite pe avioanele de luptă F-16 și F-15, inclusiv pe cel mai recent model F-15EX (F110-GE-129). Potrivit publicaţiei Armadni Noviny, motoarele F110 pentru aeronava TF-X au fost alese de compania turcă TĂI (Turkish Aerospace Industries) încă din octombrie 2018, în special modelele F110-GE-129 sau F110-GE-132.

Interesul turcilor este firesc, deoarece derivatul motorului F110, adică motorul GE F118, este fabricat sub licență de compania de stat turcă Eskisehir Tusas Engine Industries, o companie soră a TAI. Cu toate acestea, motoarele F118 nu par a fi destinate pieței turce, ci forțelor aeriene americane - F118 poate fi găsit doar pe bombardierele B-2 Sprit sau pe avioanele spion U-2.

Motorul F110 urmează să fie dezvoltat, modernizat și fabricat în întregime în Turcia. În viitor, și pentru seria ulterioară de avioane TF-X, Turcia intenționează să producă singura motoare cu reacție - companiile turcești au fost deja invitate să își depună proiectele.

Următoarea fază a programului TF-X va implica modificări, dezvoltare, îmbunătățiri și trecerea la producția de serie, a mai spus Demir, precizând că industria turcă de apărare urmează să poarte negocieri cu Rusia cu privire la componentele de provenienţă rusească pe care Turcia să le producă pe plan local.

Demir a insistat să precizeze că „nu există probleme legate de achiziția motorului [F110]”, dar analişti militari, consultaţi de Defense News, spun că cel mai probabil Congresul SUA nu va aproba un acord care presupune vânzarea de motoare de fabricaţie americană către Turcia.

 

Programul TF-X a fost lansat în 2013, dar de la lansare a întâmpinat numeroase dificultăți

 

TF-X este un avion de luptă de generația a V-a, ce se doreşte a avea caracteristici similare cu F-35 Lightning II de la Lockheed Martin. Programul TF-X a fost dezvoltat cu scopul de a înlocui avioanelor F-16C/D, începând cu anul 2030. Din câte se ştie până la acesta oră, Turcia ar dori pentru forţele sale aeriene între 100-150 de aeronave TF-X, pe care să le menţină operaţionale până la începutul anului 2070. Cel puţin așa se prezintă lucrurile pe hârtie, dar vom vedea câte dintre acestea vor deveni şi realitate.

În iulie 2019, Washingtonul a exclus Turcia din programul F-35 Joint Strike Fighter condus de SUA, ca răspuns la decizia Ankarei de a achiziționa și implementa sistemul rusesc de apărare antirachetă S-400.

De atunci, Turcia a acordat o importanţă mai mare derulării programului TF-X. Guvernul de la Ankara a alocat încă 1,3 miliarde de dolari pentru Faza 1 a programului TF-X. Un total de 6.000 de ingineri lucrează la acest program, iar Turkish Aerospace Industries (TAI) a declarat că va construi în curând primul hangar, destina să găzduiască acesta aeronava. 

Turcia își propune să scoată primul TF-X din hangar în 2023 și să efectueze primele zboruri în 2025 sau 2026.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Dependența României de Serbia e mult mai „adâncă”: Explozibilii vin de fapt și din China. Cu eticheta schimbată în Vietnam
România confirmă că vrea să construiască o fabrică de drone cu fonduri SAFE, în parteneriat cu Ucraina
În Estonia se poate: Parc industrial, dedicat sectorului apărării. România are minim un an de întârziere la Fabrica de pulberi de la Victoria
Polonia investește masiv în forțele sale armate: Peste 1.200 de vehicule tactice Legwan, fabricate sub umbrela cooperării cu Seul
Invenția ucraineană care sperie Rusia. De ce racheta de croazieră „Flamingo”, construită din vechituri sovietice, reprezintă o provocare pentru ruși
Rușii au spus „da”: Prețul salvării avionului Su-57 de către o mare putere mondială va fi accesul acesteia la codul sursă și la toate datele sensibile
Ionuț Moșteanu, în vizită în Luxemburg. România caută soluții pentru a aduce expertiza luxemburgheză în tehnologie și apărare, în țară
Modernizarea Armatei României din fonduri europene. Bolojan: Propunerile României pentru programul SAFE vor fi elaborate până la jumătatea lui octombrie
Soarta avionului european de generația a 6-a, pecetluită? Franța iese la atac: Metoda Eurofighter nu merge cu noi. Dacă nemții vor să facă singuri, să o facă
Pachetul de apărare al Turciei sub lupa SUA: Avioanele F-35 și F-16, miza viitoarelor negocieri de la Washington
Răspunsul Statelor Unite la provocările din Pacific, proiectul "F-47": Boeing a început producția noului avion stealth care va înlocui F-22 Raptor
Rusia are mari probleme cu „radarele zburătoare”. De ce producția noilor avioane A-100 a fost suspendată, în timp ce resursele A-50 sunt aproape epuizate
Au fost disecate rachetele și dronele ruse care lovesc zilnic Ucraina iar rezultatul e îngrijorător: În medie fiecare are 44 de componente din țări aliate Ucrainei
Viitorul aviației militare este aici: Ce este ''Vectis'', drona stealth care schimbă regulile războiului aerian (FOTO/VIDEO)
De ce nu se mai înghesuie lumea să cumpere tancuri Leopard 2. Versiunea ce mai modernă A8 e o mașină scumpă de luptă, dar cu producție într-un ritm hilar
Serbia vrea să fie puterea militară din regiune: Demonstrație cu tancuri rusești, avioane Rafale și lasatoare PULS capabile să lovească orice capitală din Balcani
Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii
Noua amenințare pentru flota rusă din Marea Neagră (FOTO/VIDEO): Ucraina prezintă TOLOKA, drona care poate lovi la 2000 km distanţă
Socoteala de acasă a F-35 nu se potrivește cu cea din târg. Prețul F-35 pentru Elveția a explodat iar o comisie va analiza ce a mers prost
Germania vrea o soluție cu termen limită pentru viitorul avion european de generația a 6-a. FCAS, înlocuitorul Eurofighter, o dispută franco-germană?
Un parteneriat istoric pentru securitatea Europei de Est: Cum a forțat incidentul cu dronele rusești o cooperare fără precedent între Polonia și Ucraina
„Bestia” americană se reinventează. De ce Armata SUA grăbește radical modernizarea legendarului tanc Abrams?
Update nu doar la avioane. Un aliat esențial al SUA în Asia va dispune de un simulator F-16 Bock 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Aviația militară a Turciei a primit al 4-lea T-70. Programul elicopterului Black Hawk turcesc supraviețuiește pe modul „avarie”
Viitoarele programe de înzestrare ale Armatei României: Oportunitatea producției naționale și rolul Șantierului Naval Damen Galați
Iese în sfârșit soarele pentru IAR-99? Primele 5 avioane ar putea fi livrate Armatei în aceste zile după ce ultima piesă din puzzle a fost livrată
"Băiețelul" european se maturizează: Şeful Rheinmetall explică de ce investițiile în apărare sunt singura șansă a Germaniei de a deveni un partener de încredere pentru SUA
Compania Lockheed Martin vrea să resusciteze F-35: Cum noile tehnologii de ,,generația a șasea'' ar transforma radical avionul de luptă
Tragere cu un sistem HIMARS al României Sursă foto: Forțele Terestre Române
EXCLUSIV
Cu o Polonie înarmată până în dinți, Rusia s-ar putea orienta către Axa sudică. De ce România nu e totuși o țintă ușoară, cu F-16, Patriot și HIMARS-uri
Polonia anunță că, în doi ani, va produce 130.000 de obuze de 155 mm. BAE din Marea Britanie va fi ”senior partner” în proiect

Ştiri Recomandate

Zelenski: „Ucraina nu va ceda nimic Rusiei de dragul unui acord cu Putin”. Kievul cere garanții de securitate post-război
Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Geopolitica unei concesii păcătoase: Propunerea lui Trump de "împărţire" a Donbasului și reconfigurarea relațiilor SUA-Ucraina
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Un submarin, o problemă mai adâncă: Întreținerea deficitară a flotei ruse de submarine Kilo, accelerată de evacuarea forțată din baza Tartus
EXCLUSIV
Diplomația Tomahawk a lui Trump: Cum a forțat președintele SUA dialogul cu Vladimir Putin și ce se joacă la Budapesta
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Adio, gândire umană? Generalii americani se consultă cu ChatGPT: Cât de periculoase sunt erorile subtile ale AI-ului in planificarea militara
Lovitură de proporții: Europol a destructurat o rețea uriașă de „ferme de SIM-uri” care coordona 49 de milioane de conturi false la nivel global (FOTO)
Atac cu drone ucrainene asupra unui gigant industrial rusesc: Uzina de procesare a gazelor naturale din Orenburg, lovită la 1.000 de kilometri de graniță
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Franța dă startul oficial la cel mai mare proiect militar naval al Europei: Portavionul nuclear PA-NG intră în faza de producție fizică
Rușii au stabilit un record în ceea ce privește numărul de bombe de aviație întrebuințate într-o zi: În 109 atacuri aeriene, au fost folosite 268 de bombe dirijate
Fără sprijin real american, Europa nu ține pasul cu cheltuielile uriașe necesare Ucrainei. Programul PURL are deja un deficit de circa două miliarde de dolari
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
Strategia Ucrainei: Cum vrea Kievul să "decolonizeze" Rusia pentru a-și asigura victoria
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
"Doar Trump": Alexander Stubb avertizează că pace în Ucraina depinde de presiunea exercitată de SUA. Miză, garanțiile NATO și UE oferite
Investiție în teroare: Rusia extinde infrastructura de la baza Engels-2, centrul atacurilor cu rachete asupra Ucrainei (FOTO)
Războiul dronelor impune schimbări majore: Armata SUA lansează TIC 2.0 pentru reconfigurarea rolul blindatelor pe câmpul de luptă
Zelenski a cerut Tomahawk la Washington. Răspunsul prudent al lui Donald Trump: „Nu ne este ușor să le dăm” (VIDEO)
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Mega-fondul european pentru Ucraina: UE face pași înainte în transformarea activelor înghețate ale Rusiei și banilor din conturi private în ajutor
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Mai mult decât rachete: Tomahawk-ul american ca semnal de presiune geopolitică. Miza reală a întâlnirii Trump-Putin în Ungaria
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Statele europene, îndemnate să-și schimbe ,,mentalitatea pașnică'': Trei obiective cheie ale noii agresiuni rusești contra NATO
Au făcut-o din nou: Rușii și-au doborât propriul avion Su-30, în timp ce antiaeriana trăgea după dronele Ucrainei
Succesul „răsunător” al Rusiei după Alaska: Noua strategie a Ucrainei de a lovi devastator rafinăriile ruse în adâncimea Federației are la bază informații furnizate de SUA
pixel