Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Turcia vrea să implice indirect SUA, dar direct Rusia, în dezvoltarea avionului de vânătoare TF-X
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Potrivit unui articol al publicaţiei Defense News, viitorul avion de luptă TF-X al Turciei ar urma să fie construit, atât cu tehnologie militară americană, cât şi cu tehnologie militară rusă. Acest lucru poate fi posibil, deoarece Ankara este încrezătoare că poate folosi motorul F110 al General Electric pentru TF-X, alături de alte componente de provenienţă rusească. Dar, mai mulţi analişti militari susţin că numeroşi oficiali din Congresul SUA nu vor dori ca Washingtonul să vând motoare cu reacţie, de fabricaţie americană, către Turcia.

Turcia continuă să fie destul de ambiţioasă şi nu pare că ar vrea să renunţe la programul militar pentru realizarea avionului de vânătoare TF-X, chiar dacă de la lăsarea oficială, în anul 2013, a întâmpinat destul de multe dificultăţi.

Potrivit Defense News, Ankara a ales un motor de fabricație americană pentru viitorul său avion de luptă TF-X, dar industria turcă de apărare va colabora și cu cea rusă pentru a produce în Turcia piese pentru acest avion.

Săptămâna aceasta, Ismail Demir a confirmat că Turcia și Rusia cooperează activ în sfera industriei de apărare, inclusiv în ceea ce privește producția avionului de luptă TF-X dezvoltat de Turcia.

DefenseRomania a scris la mijlocul acestei luni despre cooperarea industrială dintre Federația Rusă și Turcia pentru dezvoltarea aeronavei de luptă TF-X.

Atunci, Alexander Mikheiev, directorul general al agenției de stat ruse pentru exportul de arme Rosboronexport, a precizat că Rusia cooperează deja cu Turcia, iar noi modalități de aprofundare a cooperării sunt analizate.

 

Turcia vrea motoare americane pentru avionul de vânătoare TF-X

 

Ismail Demir, care conduce Președinția Industriilor de Apărare (SSB) a Turciei, a declarat pe 4 decembrie că programul TF-X va folosi inițial motorul F110, produs de compania americană General Electric, dar va folosi și tehnologie și componente rusești pentru a construi viitoarele aeronave care rezultă din acest program.

Motoarele cu reacție GE F110 pot fi găsite pe avioanele de luptă F-16 și F-15, inclusiv pe cel mai recent model F-15EX (F110-GE-129). Potrivit publicaţiei Armadni Noviny, motoarele F110 pentru aeronava TF-X au fost alese de compania turcă TĂI (Turkish Aerospace Industries) încă din octombrie 2018, în special modelele F110-GE-129 sau F110-GE-132.

Interesul turcilor este firesc, deoarece derivatul motorului F110, adică motorul GE F118, este fabricat sub licență de compania de stat turcă Eskisehir Tusas Engine Industries, o companie soră a TAI. Cu toate acestea, motoarele F118 nu par a fi destinate pieței turce, ci forțelor aeriene americane - F118 poate fi găsit doar pe bombardierele B-2 Sprit sau pe avioanele spion U-2.

Motorul F110 urmează să fie dezvoltat, modernizat și fabricat în întregime în Turcia. În viitor, și pentru seria ulterioară de avioane TF-X, Turcia intenționează să producă singura motoare cu reacție - companiile turcești au fost deja invitate să își depună proiectele.

Următoarea fază a programului TF-X va implica modificări, dezvoltare, îmbunătățiri și trecerea la producția de serie, a mai spus Demir, precizând că industria turcă de apărare urmează să poarte negocieri cu Rusia cu privire la componentele de provenienţă rusească pe care Turcia să le producă pe plan local.

Demir a insistat să precizeze că „nu există probleme legate de achiziția motorului [F110]”, dar analişti militari, consultaţi de Defense News, spun că cel mai probabil Congresul SUA nu va aproba un acord care presupune vânzarea de motoare de fabricaţie americană către Turcia.

 

Programul TF-X a fost lansat în 2013, dar de la lansare a întâmpinat numeroase dificultăți

 

TF-X este un avion de luptă de generația a V-a, ce se doreşte a avea caracteristici similare cu F-35 Lightning II de la Lockheed Martin. Programul TF-X a fost dezvoltat cu scopul de a înlocui avioanelor F-16C/D, începând cu anul 2030. Din câte se ştie până la acesta oră, Turcia ar dori pentru forţele sale aeriene între 100-150 de aeronave TF-X, pe care să le menţină operaţionale până la începutul anului 2070. Cel puţin așa se prezintă lucrurile pe hârtie, dar vom vedea câte dintre acestea vor deveni şi realitate.

În iulie 2019, Washingtonul a exclus Turcia din programul F-35 Joint Strike Fighter condus de SUA, ca răspuns la decizia Ankarei de a achiziționa și implementa sistemul rusesc de apărare antirachetă S-400.

De atunci, Turcia a acordat o importanţă mai mare derulării programului TF-X. Guvernul de la Ankara a alocat încă 1,3 miliarde de dolari pentru Faza 1 a programului TF-X. Un total de 6.000 de ingineri lucrează la acest program, iar Turkish Aerospace Industries (TAI) a declarat că va construi în curând primul hangar, destina să găzduiască acesta aeronava. 

Turcia își propune să scoată primul TF-X din hangar în 2023 și să efectueze primele zboruri în 2025 sau 2026.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc
Inovația militară ,,născută din foc'': Drona americană Artemis, „vărul” Shahed, trecută în producția de serie. Sistemul care navighează și fără GPS
Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria

Ştiri Recomandate

Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
Rusia atacă din nou la Dunăre. Un nou RO-Alert, emis în județul Tulcea, după un atac cu drone în proximitatea României
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
Încă o noapte agitată la frontiera României: Trupele ruse au lovit portul ucrainean Izmail cu peste 35 de drone
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Rușii publică lista țărilor ostile. Manipulare grosolană a propagandei: România, "retrogradată în urna" țărilor obligate să sprijine Ucraina
Ucraina și Grecia, acord pentru livrarea de gaze naturale lichefiate (GNL) până în martie 2026
Controlul asupra rezervelor de petrol ale Venezuelei. Propunere făcută de Maduro pentru Donald Trump? (NYT)
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Noi avioane Mirage și sisteme SAMP/T? Kievul anunță un acord "istoric" cu Franţa pentru apărare aeriană. Înțelegere și cu Grecia privind importurile de gaz
Ochi suplimentari pentru NATO în Marea Baltică: Suedia construiește două submarine clasa A26. Ce face România în Marea Neagră
De ce importă Rusia mii de nord-coreeni pentru fabricile de drone?
"Cea mai mare criză umanitară din lume". Emisarul lui Trump pentru Africa denunţă atrocităţi inacceptabile în războiul din Sudan
Planul Rusiei: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare anul acesta. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Ucrainenii atacă linia ferată Transsiberiană pentru a bloca livrările de muniție din Coreea de Nord către Rusia
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Lukoil nu mai forează în perimetrul Trident din Marea Neagră. Sancțiunile SUA pun reflectorul pe autoritățile române: "Nu ne vindem țara" americanilor de la Exxon Vs. blândețea față de Lukoil
NATO își flexează mușchii în Flancul Estic: Zeci de aeronave, exerciții în apropierea frontierei cu Rusia
Coreea de Nord a redus drastic aprovizionarea cu obuze către Rusia. În schimb, Kim extinde producția de drone
Franța ia vălul de pe racheta cu capacitate nucleară ASMPA-R. Lansată din Rafale-M, racheta e acum utilizată oficial de Marina Franceză
Scutul lui Ahile al Greciei, cu sisteme de apărare antiaeriană din Israel, inclusiv sistemul SPYDER ales și de România
SUA se pregătesc să lovească Venezuela: De ce primele ținte pentru F-35 vor fi avioanele Su-30 și care e riscul în ciuda diferenței uriașe de forță militară
Un atac rarisim: Rușii au lovit Ucraina cu noua rachetă hipersonică Zircon. Anomalia e că au lansat-o terestru din Crimeea ocupată
Surpriză plăcută în Armata R. Moldova: Obuziere moderne ATMOS de 155 mm. Achiziție istorică care nu a fost anunțată oficial ci prezentată în timpul tragerilor
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Ucraina le-a pregătit rușilor o nouă surpriză pe lângă Flamingo. Au fost lansate și rachete Long Nepune împotriva țintelor din Rusia (Video)
Cinci țări importante din Europa s-au angajat să coopereze cât mai strâns pentru a combate amenințarea hibridă a Rusiei
Ce a obținut Viktor Orban după vizita la Trump: Zero sancțiuni, la schimb cu arme, LNG și echipamente nucleare din SUA
Ambasadorul Rusiei, convocat la MAE după ce o nouă dronă rusă a căzut în România
Dronele ucrainene au atacat un terminal petrolier rusesc din Novorossiisk
pixel