Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Turcia vrea să implice indirect SUA, dar direct Rusia, în dezvoltarea avionului de vânătoare TF-X
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Potrivit unui articol al publicaţiei Defense News, viitorul avion de luptă TF-X al Turciei ar urma să fie construit, atât cu tehnologie militară americană, cât şi cu tehnologie militară rusă. Acest lucru poate fi posibil, deoarece Ankara este încrezătoare că poate folosi motorul F110 al General Electric pentru TF-X, alături de alte componente de provenienţă rusească. Dar, mai mulţi analişti militari susţin că numeroşi oficiali din Congresul SUA nu vor dori ca Washingtonul să vând motoare cu reacţie, de fabricaţie americană, către Turcia.

Turcia continuă să fie destul de ambiţioasă şi nu pare că ar vrea să renunţe la programul militar pentru realizarea avionului de vânătoare TF-X, chiar dacă de la lăsarea oficială, în anul 2013, a întâmpinat destul de multe dificultăţi.

Potrivit Defense News, Ankara a ales un motor de fabricație americană pentru viitorul său avion de luptă TF-X, dar industria turcă de apărare va colabora și cu cea rusă pentru a produce în Turcia piese pentru acest avion.

Săptămâna aceasta, Ismail Demir a confirmat că Turcia și Rusia cooperează activ în sfera industriei de apărare, inclusiv în ceea ce privește producția avionului de luptă TF-X dezvoltat de Turcia.

DefenseRomania a scris la mijlocul acestei luni despre cooperarea industrială dintre Federația Rusă și Turcia pentru dezvoltarea aeronavei de luptă TF-X.

Atunci, Alexander Mikheiev, directorul general al agenției de stat ruse pentru exportul de arme Rosboronexport, a precizat că Rusia cooperează deja cu Turcia, iar noi modalități de aprofundare a cooperării sunt analizate.

 

Turcia vrea motoare americane pentru avionul de vânătoare TF-X

 

Ismail Demir, care conduce Președinția Industriilor de Apărare (SSB) a Turciei, a declarat pe 4 decembrie că programul TF-X va folosi inițial motorul F110, produs de compania americană General Electric, dar va folosi și tehnologie și componente rusești pentru a construi viitoarele aeronave care rezultă din acest program.

Motoarele cu reacție GE F110 pot fi găsite pe avioanele de luptă F-16 și F-15, inclusiv pe cel mai recent model F-15EX (F110-GE-129). Potrivit publicaţiei Armadni Noviny, motoarele F110 pentru aeronava TF-X au fost alese de compania turcă TĂI (Turkish Aerospace Industries) încă din octombrie 2018, în special modelele F110-GE-129 sau F110-GE-132.

Interesul turcilor este firesc, deoarece derivatul motorului F110, adică motorul GE F118, este fabricat sub licență de compania de stat turcă Eskisehir Tusas Engine Industries, o companie soră a TAI. Cu toate acestea, motoarele F118 nu par a fi destinate pieței turce, ci forțelor aeriene americane - F118 poate fi găsit doar pe bombardierele B-2 Sprit sau pe avioanele spion U-2.

Motorul F110 urmează să fie dezvoltat, modernizat și fabricat în întregime în Turcia. În viitor, și pentru seria ulterioară de avioane TF-X, Turcia intenționează să producă singura motoare cu reacție - companiile turcești au fost deja invitate să își depună proiectele.

Următoarea fază a programului TF-X va implica modificări, dezvoltare, îmbunătățiri și trecerea la producția de serie, a mai spus Demir, precizând că industria turcă de apărare urmează să poarte negocieri cu Rusia cu privire la componentele de provenienţă rusească pe care Turcia să le producă pe plan local.

Demir a insistat să precizeze că „nu există probleme legate de achiziția motorului [F110]”, dar analişti militari, consultaţi de Defense News, spun că cel mai probabil Congresul SUA nu va aproba un acord care presupune vânzarea de motoare de fabricaţie americană către Turcia.

 

Programul TF-X a fost lansat în 2013, dar de la lansare a întâmpinat numeroase dificultăți

 

TF-X este un avion de luptă de generația a V-a, ce se doreşte a avea caracteristici similare cu F-35 Lightning II de la Lockheed Martin. Programul TF-X a fost dezvoltat cu scopul de a înlocui avioanelor F-16C/D, începând cu anul 2030. Din câte se ştie până la acesta oră, Turcia ar dori pentru forţele sale aeriene între 100-150 de aeronave TF-X, pe care să le menţină operaţionale până la începutul anului 2070. Cel puţin așa se prezintă lucrurile pe hârtie, dar vom vedea câte dintre acestea vor deveni şi realitate.

În iulie 2019, Washingtonul a exclus Turcia din programul F-35 Joint Strike Fighter condus de SUA, ca răspuns la decizia Ankarei de a achiziționa și implementa sistemul rusesc de apărare antirachetă S-400.

De atunci, Turcia a acordat o importanţă mai mare derulării programului TF-X. Guvernul de la Ankara a alocat încă 1,3 miliarde de dolari pentru Faza 1 a programului TF-X. Un total de 6.000 de ingineri lucrează la acest program, iar Turkish Aerospace Industries (TAI) a declarat că va construi în curând primul hangar, destina să găzduiască acesta aeronava. 

Turcia își propune să scoată primul TF-X din hangar în 2023 și să efectueze primele zboruri în 2025 sau 2026.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

IAR-99 Șoim avansează...cu pasul melcului: Baza Aeriană Boboc încă așteaptă IAR-99 modernizat de Avioane Craiova
Un nou parteneriat strategic: Companiile Raytheon și Diehl Defence relansează producția rachetelor Stinger în Europa
„Pariem pe arme de înaltă tehnologie” - generalul Sirski, comandantul-șef al forțelor armate ucrainene
Torpila fantomă: Beijingul pregătește un Poseidon chinezesc pentru parada militară
De la promisiuni la o certitudine: Producția Cobra II la Mediaș. Cum „arată” fabrica Automecanica unde vor fi produse blindatele 4x4 ale României
“Flamingo”, în producția de serie: Presa occidentală a publicat prima fotografie a noii rachete de croazieră a Ucrainei
Schimb de gardă în sprijinul militar acordat Ucrainei: Statele europene depășesc pentru prima dată SUA
Un acord istoric: Contractul de 635 de milioane de dolari care schimbă regula jocului pentru industria de apărare a SUA
Războiul dronelor: Germania insistă pe o rachetă "ieftină" de 2.500 de euro. De ce nu e suficient de ieftină?
Din umbra incertitudinii la acțiune: Cum va schimba achiziția rachetelor Taurus strategia de apărare a Germaniei și echilibrul de forțe în Europa
Leopard 2 domină piața europeană. După Cehia, încă un stat NATO anunță că va avea un batalion de tancuri Leopard 2A8
O amplă anchetă asupra traficanților de arme bulgari dezvăluie posibile legături cu Rusia și rețele de crimă organizată
Cealaltă față a monedei. Cine se va „bate” pentru viitoarele mașini de luptă ale României care vor înlocui bătrânul MLI-84 Jderul și ce lecții trebuie România să învețe
Europa se înarmează într-un ritm istoric: Războiul din Ucraina transformă fabricile de armament în șantiere gigantice
Una caldă și una rece. Rheinmetall are probleme cu producția de muniție de 155 mm la fabrica pe care a promis-o în Ucraina
Portavionul Amiral Kuznțov nu „moare” singur. Ciudatul caz al unei nave ruse aflată în același șantier și care trebuia să devină fregată cu arme de ultimă generație
Distruse de drone ieftine? Cum salvează un blindaj vechi sovietic tancurile M1A1 Abrams de miliarde de dolari
O nouă inovație a Ucrainei: Cum au ajuns avioanele agricole Z-137, integrate cu rachete aer-aer R-37 (Video). „Ajutor” pentru F-16 ca vânător de drone?
Și totuși, F-35. Prima țară care dă înapoi de la intenția de a renunța la achiziția de F-35, decizie luată de curând de Spania
Test de succes pentru Aster 30 B1NT: Europa îşi ascute „colții” împotriva amenințărilor hipersonice
Semn al disperării sau adaptare continuă? Rusia recondiționează tancuri T-72A din anii '70 pentru frontul din Ucraina
Viitorul aviaţiei este aici: Imagine rară, în premieră, cu conceptul avionul de vânătoare de generația a șasea. Tot ce trebuie să știi despre F/A-XX
Posibila ofertă F-55 în loc de F-35 după eșecul în programul NGAD: O propunere care este „Marketing nu inginerie”?
Rebeliunea spaniolă: Spania renunță oficial la intenția de a cumpăra avioane F-35. Va alege acum din două alte opțiuni
Controverse privind mentenanța Abrams poloneze, inclusiv a motorului AGT1500. Unde își repară tancurile cel mai mare operator de Abrams din Europa?
Rușii ar fi integrat racheta lor hipersonică de „neegalat” pe Su-57 și visează la o flotă de „sute de Su-57” până în 2030, deși au livrat abia 20 de avioane
Unde vinde Japonia 11 fregate Mogami într-un contract uriaș în care a „învins” Germania. Pentru prima dată în istoria sa Japonia vinde armament la „scară industrială”
De la Katiușa la Geran-2: Ce trebuie să înţelegem din transformarea capacităților ofensive ale Rusiei prin drone?
Un ''frate mai mare'' cu ADN european pentru sistemul HIMARS: Noua generație de lansatoare de rachete GMARS a realizat primul test de tragere
T-14 Armata „indian”: Cum încearcă Rusia să-și păcălească aliații din India cu tancuri pe care le-au tot promis anterior forţelor ruseşti

Ştiri Recomandate

Rușii se laudă cu un nou lot de Su-34. Finisajele trădează graba pe linia de producție, dar aeronavele rămân periculoase pentru fortificațiile ucrainene (VIDEO)
Președintele suveranist al Poloniei: "Trebuie să facem totul să fim pregătiţi de război"
O nouă ofensivă terestră în Fâșia Gaza. Tancurile IDF au intrat până în centrul orașului Gaza
”Garda de Est” a NATO, întărită cu avioane Eurofighter britanice / Varșovia înființează Comandamentul Forțelor Medicale
Trump semnează ordinul de desfășurare a Gărzii Naționale în Memphis
Noi incidente de securitate în Polonia: Dronă neutralizată deasupra clădirilor guvernamentale, doi cetățeni belaruși reținuți
Compania Lockheed Martin vrea să resusciteze F-35: Cum noile tehnologii de ,,generația a șasea'' ar transforma radical avionul de luptă
"Băiețelul" european se maturizează: Şeful Rheinmetall explică de ce investițiile în apărare sunt singura șansă a Germaniei de a deveni un partener de încredere pentru SUA
România permite cu bună știință folosirea spațiului ei național pentru atacarea Ucrainei
Câte avioane de luptă a pierdut Ucraina de la începutul războiului? "Contabilii" rușilor numără de câteva ori același avion doborât
Amenințarea de la graniță: De ce vrea Uniunea Europeană să replice modelul de apărare al Ucrainei cu un „Zid de Drone”
Tensiunile dintre Rusia și NATO cresc în mod periculos: Oficiali ruși de nivel înalt afirmă că alianța se află “de facto” în război cu Moscova
Franţa este gata să joace rolul de garant al securității Poloniei: Ce mesaj transmite Rusiei desfăşurarea avioanelor Rafale în sprijinul polonezilor?
Ucraina răspunde ironiilor Ambasadei Rusiei la București: Afirmațiile cu privire la „date nesatisfăcătoare”, o practică rusească bine-cunoscută
Ursula von der Leyen: Europa nu mai poate depinde în mod excesiv de alții pentru propria securitate
Iată de ce e mai ieftin să te înarmezi pentru descurajare: Ucraina cheltuie 172 de milioane de dolari pe zi, doar pentru a se apăra de invazia Rusiei
Zid anti-drone în stil asiatic: Japonia dezvoltă sistemul de apărare costieră SHIELD
Adio F-16 și rachete costisitoare pentru doborârea dronelor? Ucraina anunță că e una dintre puținele țări care dezvoltă arme electromagnetice
MApN: Spațiul aerian românesc, încălcat de drone de 11 ori de la începutul invadării Ucrainei / Echipele poloneze anti-drone vor fi instruite de operatori ucraineni
Rusia simulează un atac cu Iskander și noile rachete balistice Oreshnik asupra Europei. Cele șase state luate în vizor de rachetele „imposibil de interceptat”
Putin se pregătește de întoarcerea veteranilor, planul fiind de a-i implica inclusiv în politică
SUA și Marea Britanie vor semna un acord privind reactoare modulare mici în timpul vizitei lui Trump la Londra
Moşteanu: Procedura doborârii dronelor e aprobată din iulie / Piloţii aveau autorizarea, au evaluat riscurile colaterale şi au decis să nu deschidă focul
J-20S este o nouă generație de avioane de luptă stealth cu două locuri, dezvoltate de Aviation Industry Corporation of China. Sursa foto: X.
EXCLUSIV
”Chinezii i-au prins din urmă pe americani”; cât e propagandă, cât adevăr. De la noul portavion ”Fujian”, la F-35 care depinde de pământuri rare din China
MApN clarifică misterul dronei ”pierdute” de radarele avioanelor F-16: Drona a evoluat 50 de minute în spațiul României, dar ulterior a ieșit
Bulgaria primește gratuit 7 nave pentru modernizarea Marinei sale. Cu o condiție similară României în donația celor 18 avioane F-16 olandeze
Renunțarea la S-400, poarta către revenirea Turciei în programul F-35? Rusia ar vrea să răscumpere sistemele S-400 vândute Turciei
Două rafinării din Rusia au suferit avarii după atacuri cu drone ucrainene
Rușii au încercat să intre în Kupiansk prin conducte. Operația ucraineană de contrasabotaj a reușit
Tragere cu un sistem HIMARS al României Sursă foto: Forțele Terestre Române
EXCLUSIV
Cu o Polonie înarmată până în dinți, Rusia s-ar putea orienta către Axa sudică. De ce România nu e totuși o țintă ușoară, cu F-16, Patriot și HIMARS-uri
F-16 și Eurofighter au aprobarea să doboare drone. Vom primi echipamente suplimentare, anunță ministrul apărării
pixel