Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Turcia vrea să implice indirect SUA, dar direct Rusia, în dezvoltarea avionului de vânătoare TF-X
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Potrivit unui articol al publicaţiei Defense News, viitorul avion de luptă TF-X al Turciei ar urma să fie construit, atât cu tehnologie militară americană, cât şi cu tehnologie militară rusă. Acest lucru poate fi posibil, deoarece Ankara este încrezătoare că poate folosi motorul F110 al General Electric pentru TF-X, alături de alte componente de provenienţă rusească. Dar, mai mulţi analişti militari susţin că numeroşi oficiali din Congresul SUA nu vor dori ca Washingtonul să vând motoare cu reacţie, de fabricaţie americană, către Turcia.

Turcia continuă să fie destul de ambiţioasă şi nu pare că ar vrea să renunţe la programul militar pentru realizarea avionului de vânătoare TF-X, chiar dacă de la lăsarea oficială, în anul 2013, a întâmpinat destul de multe dificultăţi.

Potrivit Defense News, Ankara a ales un motor de fabricație americană pentru viitorul său avion de luptă TF-X, dar industria turcă de apărare va colabora și cu cea rusă pentru a produce în Turcia piese pentru acest avion.

Săptămâna aceasta, Ismail Demir a confirmat că Turcia și Rusia cooperează activ în sfera industriei de apărare, inclusiv în ceea ce privește producția avionului de luptă TF-X dezvoltat de Turcia.

DefenseRomania a scris la mijlocul acestei luni despre cooperarea industrială dintre Federația Rusă și Turcia pentru dezvoltarea aeronavei de luptă TF-X.

Atunci, Alexander Mikheiev, directorul general al agenției de stat ruse pentru exportul de arme Rosboronexport, a precizat că Rusia cooperează deja cu Turcia, iar noi modalități de aprofundare a cooperării sunt analizate.

 

Turcia vrea motoare americane pentru avionul de vânătoare TF-X

 

Ismail Demir, care conduce Președinția Industriilor de Apărare (SSB) a Turciei, a declarat pe 4 decembrie că programul TF-X va folosi inițial motorul F110, produs de compania americană General Electric, dar va folosi și tehnologie și componente rusești pentru a construi viitoarele aeronave care rezultă din acest program.

Motoarele cu reacție GE F110 pot fi găsite pe avioanele de luptă F-16 și F-15, inclusiv pe cel mai recent model F-15EX (F110-GE-129). Potrivit publicaţiei Armadni Noviny, motoarele F110 pentru aeronava TF-X au fost alese de compania turcă TĂI (Turkish Aerospace Industries) încă din octombrie 2018, în special modelele F110-GE-129 sau F110-GE-132.

Interesul turcilor este firesc, deoarece derivatul motorului F110, adică motorul GE F118, este fabricat sub licență de compania de stat turcă Eskisehir Tusas Engine Industries, o companie soră a TAI. Cu toate acestea, motoarele F118 nu par a fi destinate pieței turce, ci forțelor aeriene americane - F118 poate fi găsit doar pe bombardierele B-2 Sprit sau pe avioanele spion U-2.

Motorul F110 urmează să fie dezvoltat, modernizat și fabricat în întregime în Turcia. În viitor, și pentru seria ulterioară de avioane TF-X, Turcia intenționează să producă singura motoare cu reacție - companiile turcești au fost deja invitate să își depună proiectele.

Următoarea fază a programului TF-X va implica modificări, dezvoltare, îmbunătățiri și trecerea la producția de serie, a mai spus Demir, precizând că industria turcă de apărare urmează să poarte negocieri cu Rusia cu privire la componentele de provenienţă rusească pe care Turcia să le producă pe plan local.

Demir a insistat să precizeze că „nu există probleme legate de achiziția motorului [F110]”, dar analişti militari, consultaţi de Defense News, spun că cel mai probabil Congresul SUA nu va aproba un acord care presupune vânzarea de motoare de fabricaţie americană către Turcia.

 

Programul TF-X a fost lansat în 2013, dar de la lansare a întâmpinat numeroase dificultăți

 

TF-X este un avion de luptă de generația a V-a, ce se doreşte a avea caracteristici similare cu F-35 Lightning II de la Lockheed Martin. Programul TF-X a fost dezvoltat cu scopul de a înlocui avioanelor F-16C/D, începând cu anul 2030. Din câte se ştie până la acesta oră, Turcia ar dori pentru forţele sale aeriene între 100-150 de aeronave TF-X, pe care să le menţină operaţionale până la începutul anului 2070. Cel puţin așa se prezintă lucrurile pe hârtie, dar vom vedea câte dintre acestea vor deveni şi realitate.

În iulie 2019, Washingtonul a exclus Turcia din programul F-35 Joint Strike Fighter condus de SUA, ca răspuns la decizia Ankarei de a achiziționa și implementa sistemul rusesc de apărare antirachetă S-400.

De atunci, Turcia a acordat o importanţă mai mare derulării programului TF-X. Guvernul de la Ankara a alocat încă 1,3 miliarde de dolari pentru Faza 1 a programului TF-X. Un total de 6.000 de ingineri lucrează la acest program, iar Turkish Aerospace Industries (TAI) a declarat că va construi în curând primul hangar, destina să găzduiască acesta aeronava. 

Turcia își propune să scoată primul TF-X din hangar în 2023 și să efectueze primele zboruri în 2025 sau 2026.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA

Ştiri Recomandate

Bătălia de la Stalingrad, comparată de Putin cu războiul Rusiei din Ucraina. Paralela e greșită; dictatorul rus a uitat de ”cimitirul” Uniunii Sovietice 
Moment istoric: SUA au anunțat că vor vinde avioane F-35 Arabiei Saudite, decizie cu impact major în echilibrul de putere din Orient
Rachetele americane ATACMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
S-70 Firehawk vin în Europa. Cehia a ajuns un acord pentru elicopterele Firehawk utilizate împotriva incendiilor forestiere
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
Rușii spun că serviciile ucrainene ar fi încercat să-l asasineze pe Șoigu într-un cimitir
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
pixel