Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cât ar fi costat repararea Delfinului. Singurul submarin al României putea fi salvat în anii 90, dar decizia nu ar fi fost rentabilă
Industrie de apărare
Data publicării:
În vara anului 2022 România a semnat o scrisoare de intenție cu Franța pentru a achiziționa cel puțin două submarine franceze din clasa Scorpene. În acest context multă lume se întreabă care mai e starea Delfinului, singurul submarin românesc.
Submarinul Delfinul. Foto: Centrul de scafandri
Submarinul Delfinul. Foto: Centrul de scafandri

Din 1996 Delfinul stă la cheu deoarece acumulatorii motorului sunt epuizați iar înlocuirea lor costă în jur 20 de milioane dolari.

Delfinul, în 1999 putea fi modernizat și putea avea înlocuite bateriile dar, mentenanța (sovietică), nu mai putea fi făcută. Acesta nu va mai putea fi pus pe linia de plutire și operaționalizat. Are tehnologie veche, de tip rusesc iar modernizarea cu schimbarea majoră a echipamentelor ar fi foarte costisitoare.

În 2022 România și Franța au semnat o scrisoare de intenție în vederea achiziționării pentru Forțele Navale Române a cel puțin două submarine din calsa Scorpene.

Valoarea estimată a achiziției e de aproximativ 500 de milioane de euro. Experții navali atrag însă atenția că România ar avea nevoie de cel puțin trei submarine.

 

Cât ar fi costat repararea submarinului Delfinul

 

Un documentar intitulat Povestea submarinului României. Prizonier în adâncuri și publicat în 2016 de Televiziunea Română prezintă starea de atunci a submarinului Delfinul, singurul submarin al României pe care doar câteva sisteme mai erau funcționale.

În documentar, comandorul (r.) Dumitru Pleșca, fost comandant al submarinului Delfinul, ultimul comandor al submarinului în stare operațională, estimează că în 2016 costul de operaționalizare al Delfinului era de 30 de milioane de euro.

„S-au făcut demersuri pentru baterii și pentru efectuarea reparațiilor. Au fost numeroase delegații străine care s-au oferit să repare submarinul și să-l aducă în stare de operativitate, dar nu s-a făcut nimic concret.

În 1997 a venit o delegație de la ruși pentru repararea submarinului. Știu că atunci costul evaluat era undeva la 19 milioane de dolari cu tot cu baterie. Însă ținând cont că reparația nu s-a făcut la timp, petru fiecare an de întârziere prețul am înțeles că urcă cu 2%. Eu evaluez că ar costa peste 30 de milioane de dolari reparația submarinului și aducerea în stare de operativitate”, preciza în 2016 fostul comandant al Delfinului.

Comandorul (r.) Pleșca spune că au existat propuneri pentru reparația submarinului fără ca România să aloce resurse financiare.

„Submarinul putea fi reparat fără ca statul român să aloce resurse financiare. A fost o delegație care a vrut să repare submarinul prin achiziționarea de utilaj petrolier. Deci banii pentru reparații veneau prin Upetrom Ploiești. Iar o altă delegație a vrut să repare submarinul în schimbul produselor agricole. Țin minte că a fost o producție record de grâu, țăranii stăteau cu grâul în hambare și nu-l cumpăra nimeni”, a povestit comandorul (r.) Pleșca în documentarul citat.

 

Delfinul a fost „sacrificat” și din motive strategice

 

2. Submarinul... (submarinul-delfinul_72684400.jpg)

Submarinul Delfinul, sursă foto: Forțele Navale Române

De precizat însă, în pofida faptului că marinarii din documentar își manifestau speranța Delfinul va putea fi salvat,  decizia de a „sacrifica” submarinul a fost luată din considerente financiare și strategice. Aducerea sistemelor sovietice ale submarinului la standarde NATO era un proces extrem de costisitor și complex iar azi un astfel de scenariu e imposibil.  

Acest lucru l-a amintit în vara anului trecut pentru DefenseRomania și comandorul (r.) Eugen Niculae.

„Nu era rentabil să investim în Delfinul. Pentru a fi operaționalizat în condițiile interoperabilității din zilele noastre ar fi trebuit schimbate sistemele și întreaga aparatură de comunicații de la bord.

Sunt sisteme vechi, și nu doar că sunt vechi, dar au alte moduri de lucru, sunt alte tipuri de critoare, ar fi trebuit adăugate sisteme de identificare amic - inamic la standarde NATO etc. O întreagă poveste de modernizare care ar fi costat foarte mult și ar fi fost singurul submarin din clasa lui din dotare”, preciza Eugen Niculae, la DefenseRomania, anul trecut.

Submarinul delfinul a costat 40 de milioane de dolari și a fost construit în URSS. El a fost predat României în 1985 și adus în mare secret în țară. Delfinul face parte din clasa Kilo și a fost la vremea lui printre cele mai moderne prezente în Marea Neagră.

Delfinul are 72,9 metri lungime, 10 lățime. Viteza de croazieră la suprafață este de 8-12 noduri, iar în imersiune 20 de noduri (aproximativ 40 de km pe oră). Dispune de un complex automatizat de lansare torpile calibru 533,4, compus din șase tuburi aflate în prova. Submarinul poate lansa 18 torpile în 6,4 minute și mai poate lua la bord 24 de mine speciale. Delfinul mai deține un sistem de lansare a țintelor false și un complex de rachete antiaeriene.

CITEȘTE ȘI: Cine a recomandat achiziția submarinelor franceze Scorpene și o întrebare: Are nevoie România de submarine în Marea Neagră?

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș
La doar o zi după România, Rheinmetall își extinde rețeaua de fabrici de muniție într-un alt stat din Flancul Estic
Luna Cobra II în România. Ajung în valuri 256 de blindate 4x4 pentru Armată, concomitent cu începerea producției la Mediaș
Războiul viitorului, decis acum. Statele Unite forțează crearea „scutului” laser anti-dronă
Noul portavion chinez Fujian e un salt tehnologic demn de o superputere, dar China mai are de învățat: Fujian e la 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
SUA ezită cu Tomahawk, Marea Britanie nu. Un nou lot de rachete Storm Shadow a fost livrat Ucrainei pentru a pregăti iarna în teritoriile Rusiei
De ce aviația militară a SUA vrea să-și mărească flota cu încă 300 de avioane. Nu doar F-35, ci și misteriosul F-47 sunt parte a strategiei de contracarare a Chinei
În sfârșit pulberi, după decenii de dependență de Serbia: Rheinmetall Victoria începe în România construcția celei mai moderne fabrici. 200 de tone de pulberi, dar și capacități de artilerie
Războiul ca un joc pe calculator: Sistemul "viral" prin care Ucraina își recompensează operatorii de drone pentru distrugerea infanteriei ruse
Noua armă enigmatică a Chinei: O navă de luptă semi-submersibilă și fără echipaj ce ar putea schimba paradigma războiului naval
Rusia a lansat la apă misteriosul submarin nuclear Habarovsk. Rușii se laudă că submarinul va putea lansa 6 „supertorpile” Poseidon
TOP 10 arme „invincibile” ale Rusiei: Topul marilor eșecuri, de la bombardierele PAK de generația a 6-a, la Su-75 și tancurile „fantomă”
Rusia mizează pe Su-35, generația a 4++, folosit intens și în Ucraina livrând un nou lot. Numărul de Su-35 doborâte de ucraineni
Niciun F-16 Viper livrat. Un aliat al SUA cere despăgubiri din cauza întârzierilor F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-ului american
Nava de Patrulare OPV 2600 Damen
EXCLUSIV
Cum își scufundă România propria industrie navală: Suntem la un pas să ratăm producția corvetelor ușoare în țară iar un gigant poate închide ușile
Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare

Ştiri Recomandate

F-35 vs. J-20. Cine ar câștiga într-o luptă aeriană? Două avioane asemănătoare, dar atât de diferite: Chinezii ar fi în avantaj într-un singur scenariu
Thales prezintă un simulator pentru scenarii anti-dronă. Militarii îl pot integra direct în instrucția din poligon
Fosta șefă a diplomației UE, Federica Mogherini, reținută într-o anchetă privind trucarea unei licitații
Nave chineze și japoneze se șicanează în apropierea Insulelor Senkaku, disputate de ambele părți
În sfârșit ajung sistemele NSM. România, fără nave de suprafață moderne, dar măcar cu baterii de coastă Naval Strike Missile de ultimă generație
NATO lansează serviciu cloud pentru schimbul de date de luptă cu Ucraina: Aplicabil din 2026, dar securitatea rămâne o problemă
Flota fantomă a Rusiei, lovită din nou în apropierea coastelor Turciei. Al treilea petrolier a fost lovit în doar câteva zile
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Primul stat non-UE acceptat în mecanismum european SAFE. Un pas major în redefinirea cooperării transatlantice de apărare
România încă ține la „secret” programele de pe SAFE, dar Bulgaria le-a publicat: Printre ele se numără obuziere de 155 mm sau rachete VL Mica
Lituania și Belarusul se acuză reciproc de incursiuni cu baloane de contrabandă și drone. UE pregătește un nou pachet de sancțiuni pentru aliatul Rusiei
Psihologia slăbiciunii în UE: Europa pică cu brio testul Ucraina pe care singură și l-a impus. Când va renunța Europa la strategia ei eșuată?
Furie la Moscova din cauza afirmațiilor unui ofițer superior NATO: Un atac asupra Moscovei va avea consecințe
Recorduri în industria de apărare: "Tigrii" europeni și asiatici au avut o creștere spectaculoasă, dar SUA încă domină jumătate din piață
Rusia se laudă cu un avans-record în Ucraina, dar realitatea e că a ocupat abia jumătate din regiunea Donețk, în 4 ani de război
Rusia vânează avioane F-16 schimbând periculos tactica: În premieră, rachete aer-aer R-60 au fost integrate pe drone (Foto)
Dacă și Eurotank cade, Franța rămâne descoperită. Câte tancuri Leclerc are Franța și de ce presiunea e pe ea în „disputa” cu Germania
„Singuri în fața tăvălugului”. Scenariul militar testat de NATO la Cincu: Câte săptămâni ar trebui să reziste România fără americani
Războiul din Ucraina înghite aproape 40% din banii Rusiei. "E un buget militar", recunoaște Medvedev
NATO își propune să iasă din postura defensivă. Amiralul Giuseppe Cavo Dragone: Inclusiv o lovitură preventivă asupra Rusiei nu mai trebuie să fie un scenariu tabu
De ce nu au mai fost ridicate de la sol azi avioanele F-16 ale României. MApN demontează o teorie falsă: „În caz de război F-urile se ridică în orice condiție”
După încă o vizită la Moscova, Orban preia masiv tezele preferate ale propagandei ruse. Președintele Poloniei anulează brusc întâlnirea cu liderul ungar
La mulți ani, România! Militarii români și aliații noștri vor defila pe sub Arcul de Triumf cu ocazia Zilei Naționale a României (Video)
Avioanele Gripen, târâte într-un scandal de corupție. Cum e explicat prețul de 183 de milioane de euro pentru un singur avion
Alianța Ankara-Cairo: Cum remodelează Turcia și Egiptul echilibrul de securitate în Orientul Mijlociu
Încă o provocare rusească la frontiera cu Polonia: Apărarea antiaeriană poloneză a fost alertată din cauza unor avioane MiG-31 prezente în apropierea graniței
Sfârșitul iluziilor și „pacea de necesitate”. Are dreptate generalul ucrainean Valeri Zalujnîi când vorbește despre o victorie incompletă a Ucrainei?
Dincolo de mirajul celor 250 de avioane: De ce Ucraina trebuie să aleagă pragmatismul în fața ,,vitrinei occidentale'' de aeronave de luptă
Renașterea „Fantomei”: De ce reactivează Statele Unite linia de producție a bombardierului B-2 Spirit și ce trădează această decizie despre întârzierea B-21 Raider
Viktor Orban continuă să facă opinie separată în cadrul UE: După o vizită la Moscova, premierul ungar a spus că Ucraina trebuie să redevină o zonă tampon între NATO și Rusia
Tensiuni militare în Caraibe: SUA declară spațiul aerian venezuelean „închis” și mobilizează avioane F-35 împotriva regimului Maduro
Războiul din umbră al Rusiei se mută la Marea Baltică: De ce au devenit porturile germane noua țintă predilectă a spionajului rusesc
pixel