Europa contraatacă în încercarea de a rupe hegemonia industriei SUA pe piața de armament. România poate sparge gheața printr-o achiziție comună condusă de Franța
Săptămâna trecută Comisia Europeană a prezentat prima Strategie a industriei de apărare din istoria Uniunii Europene.
Strategia, un plan ambițios care desigur va trebui ratificat de parlamentele statelor membre, e de fapt un răspuns necesar al invaziei brutale a Ucrainei din 24 februarie 2022, moment în care Rusia a aruncat bătrânul continent în cea mai gravă criză de securitate de după terminarea celui de-al Doilea Război Mondial.
Cei peste doi ani de război în Ucraina au arătat nu doar că pacea în Europa nu e eternă, dar au arătat inclusiv mari vulnerabilități în ceea ce privește industria de apărare, în special producția de muniție.
Documentul intitulat European Defence Industrial Strategy (EDIS) și analizat de DefenseRomania, vizează reducerea lanțurilor de aprovizionare și a birocrației în contextul atingerii obiectivului de producție comună de armament.
Cu alte cuvinte Europa intenționează să se rupă treptat de dependența de SUA în ceea ce privește achiziția de armament. Trebuie subliniat că industria de apărare americană domină bătrânul continent în ceea ce privește contractele cu statele membre UE.
Războiul rus împotriva Ucrainei determină Europa să aibă o strategie ce vizează achiziții comune de armament, pentru prima dată în istoria UE. Desigur, procesul e unul îndelungat și va trebui să fie îmbrățișat de toate statele membre.
Însă strategia EDIS face deja primii pași.
Câteva cifre relevante din strategia UE privind industria de apărare. Europa încearcă să rupă hegemonia SUA pe piața de armament
Linia de producţie a obuzierelor Caesar de la uzina companiei Nexter Systems din Roanne. Sursa foto: Nexter
Câteva date foarte interesante din documentul analizat arată imaginea clară a dominației industriei de apărare americane.
Astfel, în prezent, aproximativ 80% din contractele de înzestrare cu armament sunt alocate companiilor din afara continentului european. Un procent uriaș din acești 80% sunt desigur către industria de apărare americană. Înainte de invadarea ilegală a Ucrainei de către Rusia la începutul lui 2022 procentul contractelor alocate furnizorilor non-UE era de 60%. Astfel, în cei doi ani de război procentul a urcat cu aproximativ 20%.
În România procentul depășește 96%.
Planul strategiei prezentate de Comisia Europeană e ca această „dependență” să slăbească treptat. Astfel, până în 2030 se dorește ca aproximativ 35% din contracte să fie alocate industriei de apărare europene, procentul urmând să crească la 60% în 2035.
UE vizează în acest sens achiziții comune între statele membre cu implicarea industriilor de apărare locale.
Un avantaj major în cazul în care strategia s-ar implementa ar fi timpul de livrare. Războiul la scară largă declanșat de Rusia și „explozia” comenzilor pe piața de armament au făcut ca timpii de livrare pentru tehnica militară să se prelungească foarte mult. O achiziție comună cu implicarea industriilor locale ar debloca această situație.
România ar putea sparge gheața cu o achiziție comună de sisteme SHORAD/VSHORAD, achiziție condusă de Franța
Sistem de apărare antiaeriană MBDA Mistral 3, integrat pe un blindat Vamtac 4x4, prezentat de gigantul european în cadrul expoziției Eurosatory 2022 de la Paris. Sursă foto: DefenseRomania
Nevoia sistemelor antiaeriene cu rază scurtă și foarte scurtă de acțiune e foarte mare pentru Armata României.
În acest sens Ministerul Apărării a lansat la finalul anului trecut o licitație pentru achiziția de sisteme SHORAD/VSHORAD (cu rază scurtă și foarte scurtă de acțiune), licitație estimată la aproximativ 2 miliarde de euro.
În paralel însă se poartă discuții privind o achiziție comună a sistemelor SHORAD/VSHORAD, cu state europene, într-un proces condus de Franța și în care deja se află alte cinci țări. E vorba de Franța, Belgia Estonia, Cipru și Ungaria.
În vara lui 2023 Arnaud Rousset Vice-President Europe MBDA, a precizat pentru DefenseRomania că țara noastră are ușa deschisă în achiziția comună de Mistral 3 iar România este „candidatul perfect”.
În cazul în care România va intra în această achiziție comună, ea va beneficia de livrări rapide ale Mistral 3. În 2024 MBDA se așteaptă ca producția Mistral 3 să fie dublată.
Însă un avantaj major al programului de achiziție comună e faptul că el se desfășoară în baza programul european EDIRPA.
EDIRPA reprezintă un acord major în cadrul Uniunii Europene care permite statelor ce achiziționează tehnică militară în comun să primească o parte din fonduri înapoi.
CITEȘTE ȘI: Misterioasa suspendare a unei licitații de 2 mld. de euro. De ce a suspendat România, timp de câteva zile, achiziția de sisteme SHORAD/VSHORAD
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News