Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Marina SUA a încetinit comenzile pentru F-35. Deficitul de avioane de luptă al marinei americane se poate prelungi până în 2031
30 iun 2022, 10:03
Forțele Navale ale SUA vor comanda mai puține avioane F-35C în anul fiscal 2023 – doar nouă, decât ar putea produce compania Lockheed Martin – maxim 30. Oficialii speră să folosească diferența de bani pentru alte priorități. Anterior, anunțaseră că intenționează să achiziționeze 20 de astfel de aeronave.
F-35C, sursă foto: Lockheed Martin

Deși conducerea de vârf a Marinei americane le-a spus parlamentarilor că problemele legate de COVID, inclusiv penuria în lanțul de aprovizionare, au determinat decizia de a solicita mai puține avioane F-35C Joint Strike Fighters în bugetul de anul viitor, aceasta este doar jumătate din poveste, potrivit unui articol publicat, marți, de Defense News.

În februarie, Forțele Navale (Marina) americane intenționau să achiziționeze cât mai multe avioane pe an, astfel încât să rezolve problema deficitului până în anul 2025.

 

Mixt între F/A-18 Super Hornet și F-35C pentru Marina SUA?

 

Șeful Forțelor Aeriene Navale, viceamiralul Kenneth Whitesell, a declarat, în februarie, pentru Defense News că inventarul de aeronave de luptă – combinația dintre a patra generație (F/A-18E-F Super Hornet) și a cincea generație (F-35C) – ar putea atinge dimensiunea necesară până în 2025.

Dar șapte săptămâni mai târziu, Marina, prin solicitarea a doar nouă F-35 în propunerea pentru FY23 (anul fiscal 2023) și a câte 15 pe an pentru următorii cinci ani, poate prelungi deficitul de aeronave de luptă până în 2031.

La sfârșitul lunii martie, contraamiralul John Gumbleton, secretarul adjunct al Marinei pentru buget, a declarat reporterilor că cererea mai mică pentru F-35C - nouă, în comparație cu 15 finanțate în actualul FY22, reflectă o limită superioară așteptată și strânsă.

„Faptul că am renunțat la cererea noastră de F-35 a fost mai mult despre echilibru decât orice altceva – era vorba despre echilibrarea unui portofoliu de construcții de nave, portofoliu de aviație, arme, cercetare și dezvoltare etc. Cred că ne-ar fi plăcut să avem mai multe F-35, dar acesta este echilibrul pe care îl putem obține”, a sp0us el.

Purtătoarea de cuvânt a Forțelor Navale, Cmdr. Courtney Hillson, confirmă recucerea cererii de F-35 și faptul că deficitul general de aeronave de luptă va fi acoperit în totalitate până în 2031.

Ea declarat pentru Defense News că, „în dezvoltarea bugetului pentru FY23 și în echilibrarea priorităților, Marina a stabilit că ar putea gestiona deficitul de luptători pentru o perioadă mai lungă de timp, având în vedere starea tehnică a flotei de avioane de luptă. Acest lucru a determinat decizii programatice în bugetul exercițiului financiar 23. […] Ca urmare, inventarul actual de luptători de atac ai Marinei SUA este cel mai sănătos din ultimii 20 de ani. Marina s-a angajat să reducă decalajul până în 2031”, a spus purtătoarea de cuvânt.

 

Industria nu și-a revenit complet după pandemie

 

Șefii de la Forțele Navale invocă faptul că industria nu și-a revenit încă după pandemie și nu poate asigura cererea mare de aeronave.

Secretarul Marinei, Carlos Del Toro, și șeful Operațiilor Navale (CNO), amiralul Mike Gilday, au evidențiat problemele legate de COVID și de lanțul de aprovizionare ca motiv pentru a solicita doar nouă F-35C în cererea FY23, în timpul audierilor multiple din această primăvară – luna mai.

Astfel, Carlos Del Toro consideră că industria nu poate asigura un ritm mare de livrare a F-35. „Pentru mine, este o preocupare semnificativă și, pur și simplu, nu cred că ar trebui să facem acele investiții dacă  nu putem ține pasul cu livrarea acelor aeronave către Marină. Probabil, că există utilizări mai bune pentru acești [bani] pe termen scurt, până când își pot reveni din problemele lanțului de aprovizionare și vor începe să le livreze [F-35] într-un ritm mai rapid.”

La rândul său, CNO Gilday le-a spus parlamentarilor că Marina ar fi solicitat 100 de aeronave pe o perioadă de cinci ani, echivalentul a 20 pe an, [totuși mai puțin decât capacitatea maximă potrivit Defense News] – dacă nu ar fi fost problemele lanțului de aprovizionare.

 

Propunerea de reducere a cererii de F-35 este, până acum, susținută în Congresul american

 

2. Avioane am... (avioane-f-35c_50059900.jpg)

Avioane americane de luptă F-35C, foto: Lockheed Martin

Deocamdată, Comisia pentru Servicii Armate a Camerei, Comisia pentru Servicii Armate a Senatului și Comisia pentru Alocații a Camerei par să susțină cererea de referință a Forțelor Navale și a Infanteriei Marine pentru nouă, respectiv patru F-35C și nu au introdus finanțare pentru aeronavele suplimentare solicitate (Forțele Navale ceruseră încă șase F-35, iar Infanteria Marină încă trei) în lista de priorități nefinanțate, potrivit Defense News.

Totuși, doi purtători de cuvânt ai Marinei (Forțele Navale) și chiar CNO Gilday recunosc indirect unele dintre adevăratele cauze al reducerii cererii de F-35: (1) sunt alte nevoi mai urgente; (2) aeronavele de luptă actuale sunt la un nivel foarte ridicat de pregătire și nu necesită o schimbare urgentă.

Purtătoarea de cuvânt, Cmdr. Courtney Hillson, a declarat pentru Defense News că „reducerea achizițiilor pentru F-35C în bugetul FY23 au permis investiții în alte priorități ale Marinei”.

Hillson a mai precizat că succesul în creșterea capacității de luptă a avioanelor din inventarul actual, a făcut ca acest compromis [cerere mai mică de F-35] să fie mai ușor de acceptat de către Marină.

În plus, ea a confirmat capacitatea ridicată de producție a companiei Lockheed Martin, care poate susține livrări de până la 30 de avioane F-35C pe an pentru Forțele Navale și Infanteria Marină. Dar Forțele Navale au cerut doar nouă în FY23 și câte 15 pe an în restul proiecției de cheltuieli pe următorii  cinci ani.

CNO Gilday și alți lideri au menționat anterior investiții în rachete antinavă, arme hipersonice și multe altele care au fost finanțate în buget prin tăierea altor programe de achiziții sau luarea deciziilor de retragere anticipată a navelor, potrivit Defense News.

Un alt purtător de cuvânt, Lt. Katie Diener, a vorbit și ea de prioritizare, precizând că „Marina echilibrează prioritățile noastre într-un mediu fiscal solicitant, maximizând în același timp mixul nostru de luptă din a 5-a generație”.

Există și un interes în continuarea dotării pe o perioadă mai mare cu avioane de luptă F-18 Super Hornet (valorificarea la maximum posibil a resursei lor de zbor), ceea ce explică într-o anumită măsură ponderarea dotării cu F-35.

Într-un interviu din 15 februarie, comandantul forțelor aeriene navale, viceamiralul Kenneth Whitesell, a declarat pentru Defense News că Marina urmărea 341 de avioane Super Hornet gata de luptă, dar a crescut obiectivul la 360. Serviciul a atins de multe ori obiectivul de 360 și a fost adesea în intervalul 350, deși numărul exact se schimbă zi de zi.

 

Prea multe Super Hornet implicate în programul de modificare a duratei de viață

 

Whitesell a spus că prea multe avioane Super Hornet sunt implicate în programul de modificare a duratei de viață (SLM), care adaugă aproximativ 4.000 de ore de zbor fiecărui avion și le face un upgrade la o configurație de capacitate Block III. Linia SLM a Boeing are în prezent un timp de executie de aproximativ 18 luni, a spus Whitesell, ceea ce înseamnă că un număr mai mare de Super Hornet sunt introduse în program decât și-ar dori el să vadă, ceea ce face mai dificil să se ajungă la 360 de avioane capabile de misiune cu restul inventarului. Scăderea timpului de execuție ar crește aproape sigur ratele pentru avioanele capabile de misiune ale Marinei, a adăugat Whitesell.

CNO Gilday le-a spus congresmenilor că Boeing are în prezent un timp de execuție de aproximativ 18 luni pentru fiecare avion care intră în program [SLM], dar care va fi scurtat la aproximativ 15 luni până în 2023 și apoi la 12 luni până în 2024 - 2025. Cu cât acest timp de răspuns scade mai repede, a declarat Gilday, cu atât mai repede ar putea începe să se închidă deficitul de luptători.

Comentariul autorului: Posibil, ca restul de aeronave F-35 să meargă către Forțele Aeriene, care ar avea mai multă nevoie de ele.

Schimbarea de abordare, în ceea ce privește dotarea cu aeronave F-35 a Forțelor Navale americane, este una destul de abruptă, atât ca timp (în doar șapte săptămâni, de la jumătatea lui februarie până la finalul lui martie) cât și ca număr (doar nouă în loc de, probabil, 20).

Doar un eveniment de mare magnitudine și oarecum neprevăzut (cu o probabilitate foarte mică de producere) putea să schimbe o planificare făcută, în linii mari, cu ani înainte, chiar dacă a fost afectată într-o măsură de pandemia de COVID-19.

Un astfel de eveniment, care să întrunească cele două cerințe, este cu siguranță invadarea Ucrainei de către Rusia.

Unul din motivele adevărate expuse de planificatorii militari americani, care a stat la baza regândirii strategiei de dotare cu F-35 este, desigur, cum s-a enunțat - apariția altor priorități. Este totuși interesant că F-35, care are o capacitate extraordinară de descurajare, nu a fost considerat o prioritate de către Forțele Navale ale SUA.

Desigur, planificatorii militari americani sunt cei mai în măsură să spună de ce F-35 nu este o prioritate la nivelul Marinei, noi ceilalți putând doar specula. Astfel, ar fi posibil, ca pentru teatrul european de acțiuni militare, Forțele Aeriene să fie deosebit de importante și, diferența de F-35 să meargă spre Aviația americană sau spre aliații europeni, iar Lockheed Martin să producă, de fapt, aeronave F-35 la scară completă.

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Get it on App Store
Get it on Google Play
România nu are soluții interne pentru înlocuirea MLI-84 Jderul, în timp ce Polonia a dezvoltat Borsuk - noua mașină de luptă a infanteriei
Industria poloneză de apărare punctează o nouă reuşită: Avioanele F-16 ale U.S. Air Force, desfăşurate în Europa, vor fi reparate în Polonia
Agenţia de apărare a U.E: Europa trebuie să orienteze mai multe cheltuieli militare către proiecte comune
Gen. Daniel Petrescu, şeful Statului Major: Estimăm o contribuție ”semnificativă” a SUA la programele de înzestrare a Armatei române
Achiziția avioanelor F-35 de către Germania provoacă furia industriei. Critici privind dependența de SUA în următorii 50 de ani
Armata israeliană testează în premieră noul obuzier autopropulsat SIGMA
Israelul vinde drone Hermes 900 unui client internaţional al cărui nume este ţinut secret. Parte din complete, fabricate şi în România
Ministrul responsabil cu Administrația Apărării din Maroc anunță începerea producției de drone de luptă
SUA blochează furnizarea tehnologiilor militare către Rusia. Noile sancțiuni vizează 14 persoane şi 28 de entităţi
MLI-84 îmbătrânește. România caută înlocuitor pentru Jderul, urmând să demareze achiziția de mașini de luptă ale infanteriei
Ciucă: Pregătirea şi înzestrarea Armatei României reprezintă în continuare direcţii-cheie
Contraamiralul Ciorobea: Mi se pare că se urmărește ca cele 4 corvete pentru România să fie constuite în Franța și apoi livrate
Criză de rachete pentru Tornado-S, „omologul” rus al HIMARS. Rusia nu a învățat lecția din Nagorno-Karabah
Tanc K2 Panther, foto: Creative Commons
EXCLUSIV
Tancuri K2 Panther sau obuziere K9 pentru Armata română? Lista scurtă de achiziții a României din Coreea de Sud
Serviciile de mentenanţă pentru avioanele F-16 achiziționate din Norvegia, efectuate la Aerostar Bacău
Norvegia vrea mai multe obuziere sud-coreene autopropulsate K9 VIDAR
Industria poloneză de apărare bifează o nouă reuşită: Componente pentru sistemele de rachete HIMARS şi K239 Chunmoo vor fi fabricate în Polonia
Cum răspunde Rusia sancțiunilor: Interzice cooperarea militară cu companii de armament, inclusiv din SUA
Ministrul Tîlvăr spune că dotarea Armatei române cu echipamente de ultimă generație va continua. MApN urmărește și o implicare mai mare a industriei române
Noua dronă stealth XQ-58A Valkyrie a SUA a înregistrat un nou succes: Valkyrie își găsește singură „drumul spre casă”
Su-75 Checkmate, concurentul rus al F-35 pe piața externă - sortit eșecului. Atacarea Ucrainei grăbește sfârșitul proiectului
În SUA a fost prezentată noua dronă subacvatică Remus 620: Autonomie 110 ore, raza de acțiune 500 km
Kievul naționalizează temporar 5 companii vitale sectorului de apărare. Motor Sich și Ukrnafta, printre întreprinderile preluate
România a semnat contractul pentru cele 32 de avioane F-16. Vom avea oficial 3 escadrile de F-16
De la corvete, la submarine și baterii de coastă. Cum vede Suedia viitorul forțelor sale navale, în vecinătatea Rusiei
Flota Marinei olandeze e „made in Romania”. Nava militară Den Helder a fost lansată la apă la Galați (Foto/Video)
Armata română are nevoie de obuziere, dar industria nu poate. Manole: Arsenal Reșița e aproape rasă de pe fața pământului
Pe sumele acordate înzestrării Polonia surclasează România. Bonus - offset inclusiv pe Patriot și F-16, achiziționate și de România
Forţele Armate Turce vor primi, după multe aşteptări şi promisiuni, primele tancuri Altay
Ciucă: Au fost produse până în prezent 514 camioane Iveco pentru Armata română. Toate cele 2.902 - livrate până în 2026

Ştiri Recomandate

BREAKING NEWS
Update Schengen. Austria: Vrem un nou calendar pentru România și Bulgaria / Diaconescu: Nu trebuie să ajungem la o soluție paliativă
Foto: Freepik via DC News
BREAKING NEWS
Negocierile din ultima zi au eșuat. Austria a anunțat oficial că se va opune prin veto aderării României la Schengen
HIMARS cu frâna de mână trasă: SUA au limitat raza de acțiune a HIMARS ucrainene pentru a evita lovirea directă a teritoriului rus
Pentagonul a anunțat aprobarea vânzării unui lot de 116 tancuri M1A1 Abrams către Polonia. Mariusz Błaszczak: O armată puternică înseamnă o Polonie sigură
Consiliul European promite ajutor militar pentru cinci state partenere, dar Republica Moldova nu se regăsește printre destinatari
Putin admite războiul de cucerire: Marea Azov - mare internă a Rusiei. Jumătate din cei 300.000 de mobilizați sunt deja pe front
SRI: Plicurile trimise Ambasadei Ucrainei din România conțin „fragmente de țesuturi organice”
IRIS-T și NASAMS au doborât toate țintele la ultimul atac al Federației Ruse, dar sistemele sovietice încă rămân coloana vertebrală a apărării aeriene
Premieră mult aşteptată: U.S. Army a primit primul prototip al sistemului de rachete Mid-Range Capability, cunoscut și sub numele de Typhon
Lovitură de stat dejucată în Germania: O grupare de extremă-dreapta intenţiona să răstoarne guvernul de la Berlin
Ultranaţionaliştii sârbi strâng relaţiile de prietenie cu mercenarii Wagner pentru a putea menținere presiunea asupra Kosovo
Summit-ul de la Tirana - mesaj clar pentru Balcanii de Vest: UE sprijină extinderea şi integrarea regională (Ursula von der Leyen)
Turcia, tot mai aproape de achiziţia mult dorită a avioanelor F-16 Block 70/72 Viper. Două amendamente au fost eliminate din proiectul de lege NDAA pentru 2023
Generalul Mark Milley: SUA analizează detaliat dacă stocurile sale de muniţii sunt suficiente
Tensiunile greco-turce la noi cote după exercițiile elene din insulele Rodos și Medeli
Dronele iraniene Shahed-136, folosite de armata rusă, au componente americane, canadiene şi japoneze
Avioanele F-35 ale Royal Australian Air Force ar funcţiona defectuos. Analist militar: Aceste avioane nu satisfac nevoile Australiei la capitolul apărare
Polonia îşi schimbă decizia şi acceptă ca Germania să-i trimită sisteme Patriot, chiar dacă a făcut lobby ca acestea să ajungă în Ucraina
Statele Unite: Nu ajutăm și nu încurajam Ucraina să lovească ţinte de pe teritoriul Rusiei
Fostul ministru de externe al Austriei Karin Kneissl, și invitatul special de la nunta sa în 2018, președintele rus Vladimir Putin. Foto: Karin Kneissl
EXCLUSIV
Viena Roșie. Refuzul Austriei de a susține aderarea României la Schengen și impactul inevitabil care va veni
România caută centre pentru pregătirea piloților de F-16. Șeful Armatei a discutat în Portugalia despre continuarea programului
Emil Hurezeanu, ambasadorul României în Austria: Refuzul Vienei de a primi România în Schengen „periclitează coexistenţa noastră constructivă”
Sub șocul consumului de muniție, americanii schimbă strategia: Transformarea Ucrainei într-o forță de elită cu eficacitate mai mare
Americanii se arată interesați de Iron Beam: Lockheed Martin și Rafael vor produce un sistem laser și pentru SUA
SUA au decis înlocuitorul legendarelor Black Hawk. Tilrotorul V-280 Valor e „alesul” pentru Forțele Terestre ale SUA
Ungaria se răzbună: Folosește arma veto-ului pentru a bloca pachetul de ajutor pentru Ucraina / Orban: Nu este adevărat . Acestea sunt ”fake news”
Republica Moldova și Ucraina ar putea construi un nou pod peste Nipru care va lega cele două state
Austria ne închide oficial ușa. Cancelarul austriac Nehammer s-a pronunțat ferm împotriva aderării României la Schengen
”Sunt avioane excelente". Armata Ungariei intenționează să-și completeze flota de Gripen cu încă patru aeronave
Forțele Armate Poloneze au primit primele 24 de obuziere autopropulsate K9 din Coreea de Sud. Compania sud-coreeană Hanwha Defense vrea un centru logistic în Polonia
O nouă zi, o altă bază militară rusă vizată de noi atacuri (Video). Mai multe explozii au avut loc în apropiere de baza aeriană din Kursk