Propaganda rusă a publicat primele fotografii cu sistemul antiaerian Pantsir-SM-SV, prezentat drept un „Super Pantsir”, o versiune „invincibilă”. În această versiune de ultimă generație, sistemul ar fi fost dislocat în Ucraina în premieră.
Deși conducerea de vârf a Marinei americane le-a spus parlamentarilor că problemele legate de COVID, inclusiv penuria în lanțul de aprovizionare, au determinat decizia de a solicita mai puține avioane F-35C Joint Strike Fighters în bugetul de anul viitor, aceasta este doar jumătate din poveste, potrivit unui articol publicat, marți, de Defense News.
În februarie, Forțele Navale (Marina) americane intenționau să achiziționeze cât mai multe avioane pe an, astfel încât să rezolve problema deficitului până în anul 2025.
Șeful Forțelor Aeriene Navale, viceamiralul Kenneth Whitesell, a declarat, în februarie, pentru Defense News că inventarul de aeronave de luptă – combinația dintre a patra generație (F/A-18E-F Super Hornet) și a cincea generație (F-35C) – ar putea atinge dimensiunea necesară până în 2025.
Dar șapte săptămâni mai târziu, Marina, prin solicitarea a doar nouă F-35 în propunerea pentru FY23 (anul fiscal 2023) și a câte 15 pe an pentru următorii cinci ani, poate prelungi deficitul de aeronave de luptă până în 2031.
La sfârșitul lunii martie, contraamiralul John Gumbleton, secretarul adjunct al Marinei pentru buget, a declarat reporterilor că cererea mai mică pentru F-35C - nouă, în comparație cu 15 finanțate în actualul FY22, reflectă o limită superioară așteptată și strânsă.
„Faptul că am renunțat la cererea noastră de F-35 a fost mai mult despre echilibru decât orice altceva – era vorba despre echilibrarea unui portofoliu de construcții de nave, portofoliu de aviație, arme, cercetare și dezvoltare etc. Cred că ne-ar fi plăcut să avem mai multe F-35, dar acesta este echilibrul pe care îl putem obține”, a sp0us el.
Purtătoarea de cuvânt a Forțelor Navale, Cmdr. Courtney Hillson, confirmă recucerea cererii de F-35 și faptul că deficitul general de aeronave de luptă va fi acoperit în totalitate până în 2031.
Ea declarat pentru Defense News că, „în dezvoltarea bugetului pentru FY23 și în echilibrarea priorităților, Marina a stabilit că ar putea gestiona deficitul de luptători pentru o perioadă mai lungă de timp, având în vedere starea tehnică a flotei de avioane de luptă. Acest lucru a determinat decizii programatice în bugetul exercițiului financiar 23. […] Ca urmare, inventarul actual de luptători de atac ai Marinei SUA este cel mai sănătos din ultimii 20 de ani. Marina s-a angajat să reducă decalajul până în 2031”, a spus purtătoarea de cuvânt.
Șefii de la Forțele Navale invocă faptul că industria nu și-a revenit încă după pandemie și nu poate asigura cererea mare de aeronave.
Secretarul Marinei, Carlos Del Toro, și șeful Operațiilor Navale (CNO), amiralul Mike Gilday, au evidențiat problemele legate de COVID și de lanțul de aprovizionare ca motiv pentru a solicita doar nouă F-35C în cererea FY23, în timpul audierilor multiple din această primăvară – luna mai.
Astfel, Carlos Del Toro consideră că industria nu poate asigura un ritm mare de livrare a F-35. „Pentru mine, este o preocupare semnificativă și, pur și simplu, nu cred că ar trebui să facem acele investiții dacă nu putem ține pasul cu livrarea acelor aeronave către Marină. Probabil, că există utilizări mai bune pentru acești [bani] pe termen scurt, până când își pot reveni din problemele lanțului de aprovizionare și vor începe să le livreze [F-35] într-un ritm mai rapid.”
La rândul său, CNO Gilday le-a spus parlamentarilor că Marina ar fi solicitat 100 de aeronave pe o perioadă de cinci ani, echivalentul a 20 pe an, [totuși mai puțin decât capacitatea maximă potrivit Defense News] – dacă nu ar fi fost problemele lanțului de aprovizionare.
Avioane americane de luptă F-35C, foto: Lockheed Martin
Deocamdată, Comisia pentru Servicii Armate a Camerei, Comisia pentru Servicii Armate a Senatului și Comisia pentru Alocații a Camerei par să susțină cererea de referință a Forțelor Navale și a Infanteriei Marine pentru nouă, respectiv patru F-35C și nu au introdus finanțare pentru aeronavele suplimentare solicitate (Forțele Navale ceruseră încă șase F-35, iar Infanteria Marină încă trei) în lista de priorități nefinanțate, potrivit Defense News.
Totuși, doi purtători de cuvânt ai Marinei (Forțele Navale) și chiar CNO Gilday recunosc indirect unele dintre adevăratele cauze al reducerii cererii de F-35: (1) sunt alte nevoi mai urgente; (2) aeronavele de luptă actuale sunt la un nivel foarte ridicat de pregătire și nu necesită o schimbare urgentă.
Purtătoarea de cuvânt, Cmdr. Courtney Hillson, a declarat pentru Defense News că „reducerea achizițiilor pentru F-35C în bugetul FY23 au permis investiții în alte priorități ale Marinei”.
Hillson a mai precizat că succesul în creșterea capacității de luptă a avioanelor din inventarul actual, a făcut ca acest compromis [cerere mai mică de F-35] să fie mai ușor de acceptat de către Marină.
În plus, ea a confirmat capacitatea ridicată de producție a companiei Lockheed Martin, care poate susține livrări de până la 30 de avioane F-35C pe an pentru Forțele Navale și Infanteria Marină. Dar Forțele Navale au cerut doar nouă în FY23 și câte 15 pe an în restul proiecției de cheltuieli pe următorii cinci ani.
CNO Gilday și alți lideri au menționat anterior investiții în rachete antinavă, arme hipersonice și multe altele care au fost finanțate în buget prin tăierea altor programe de achiziții sau luarea deciziilor de retragere anticipată a navelor, potrivit Defense News.
Un alt purtător de cuvânt, Lt. Katie Diener, a vorbit și ea de prioritizare, precizând că „Marina echilibrează prioritățile noastre într-un mediu fiscal solicitant, maximizând în același timp mixul nostru de luptă din a 5-a generație”.
Există și un interes în continuarea dotării pe o perioadă mai mare cu avioane de luptă F-18 Super Hornet (valorificarea la maximum posibil a resursei lor de zbor), ceea ce explică într-o anumită măsură ponderarea dotării cu F-35.
Într-un interviu din 15 februarie, comandantul forțelor aeriene navale, viceamiralul Kenneth Whitesell, a declarat pentru Defense News că Marina urmărea 341 de avioane Super Hornet gata de luptă, dar a crescut obiectivul la 360. Serviciul a atins de multe ori obiectivul de 360 și a fost adesea în intervalul 350, deși numărul exact se schimbă zi de zi.
Whitesell a spus că prea multe avioane Super Hornet sunt implicate în programul de modificare a duratei de viață (SLM), care adaugă aproximativ 4.000 de ore de zbor fiecărui avion și le face un upgrade la o configurație de capacitate Block III. Linia SLM a Boeing are în prezent un timp de executie de aproximativ 18 luni, a spus Whitesell, ceea ce înseamnă că un număr mai mare de Super Hornet sunt introduse în program decât și-ar dori el să vadă, ceea ce face mai dificil să se ajungă la 360 de avioane capabile de misiune cu restul inventarului. Scăderea timpului de execuție ar crește aproape sigur ratele pentru avioanele capabile de misiune ale Marinei, a adăugat Whitesell.
CNO Gilday le-a spus congresmenilor că Boeing are în prezent un timp de execuție de aproximativ 18 luni pentru fiecare avion care intră în program [SLM], dar care va fi scurtat la aproximativ 15 luni până în 2023 și apoi la 12 luni până în 2024 - 2025. Cu cât acest timp de răspuns scade mai repede, a declarat Gilday, cu atât mai repede ar putea începe să se închidă deficitul de luptători.
Comentariul autorului: Posibil, ca restul de aeronave F-35 să meargă către Forțele Aeriene, care ar avea mai multă nevoie de ele.
Schimbarea de abordare, în ceea ce privește dotarea cu aeronave F-35 a Forțelor Navale americane, este una destul de abruptă, atât ca timp (în doar șapte săptămâni, de la jumătatea lui februarie până la finalul lui martie) cât și ca număr (doar nouă în loc de, probabil, 20).
Doar un eveniment de mare magnitudine și oarecum neprevăzut (cu o probabilitate foarte mică de producere) putea să schimbe o planificare făcută, în linii mari, cu ani înainte, chiar dacă a fost afectată într-o măsură de pandemia de COVID-19.
Un astfel de eveniment, care să întrunească cele două cerințe, este cu siguranță invadarea Ucrainei de către Rusia.
Unul din motivele adevărate expuse de planificatorii militari americani, care a stat la baza regândirii strategiei de dotare cu F-35 este, desigur, cum s-a enunțat - apariția altor priorități. Este totuși interesant că F-35, care are o capacitate extraordinară de descurajare, nu a fost considerat o prioritate de către Forțele Navale ale SUA.
Desigur, planificatorii militari americani sunt cei mai în măsură să spună de ce F-35 nu este o prioritate la nivelul Marinei, noi ceilalți putând doar specula. Astfel, ar fi posibil, ca pentru teatrul european de acțiuni militare, Forțele Aeriene să fie deosebit de importante și, diferența de F-35 să meargă spre Aviația americană sau spre aliații europeni, iar Lockheed Martin să producă, de fapt, aeronave F-35 la scară completă.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News
Propaganda rusă a publicat primele fotografii cu sistemul antiaerian Pantsir-SM-SV, prezentat drept un „Super Pantsir”, o versiune „invincibilă”. În această versiune de ultimă generație, sistemul ar fi fost dislocat în Ucraina în premieră.
Ministerul Economiei a câştigat în instanţă procesul privind exproprierea în cazul fabricii de pulberi Victoria, judeţul Braşov, şi a demarat procedurile necesare pentru realizarea studiului de fezabilitate şi proiectare pentru construcţiile ce vor fi amplasate acolo, urmând să pornească producţia într-un joint-venture cu un mare producător european de pulberi, a anunţat, miercuri, ministrul de resort, Bogdan Ivan, la 'Ora Guvernului' din Senat.
Compania germană Rheinmetall a început asamblarea utilajelor pentru producția de secțiuni centrale de fuzelaj pentru avioanele de vânătoare F-35A. Potrivit rapoartelor, producția este programată să înceapă în iulie 2025. Din ianuarie, camioane grele din Statele Unite au sosit la fabrica AERO-Bildungs GmbH, situată în apropierea aeroportului Wiese, livrând echipamentul necesar.
În urma alegerii avionului F-47 de către Forțele Aeriene ale SUA, DARPA a dezvăluit că atât Boeing, cât și Lockheed Martin au construit avioane prototip pentru programul Next Generation Air Dominance (NGAD), zborurile lor inaugurale având loc în 2019 și 2022. În plus, DARPA a împărtășit informații cu privire la începutul programului într-un scurt comunicat de presă, ulterior alegerii de către U.S. Air Force a avionului Boeing F-47.
Compania poloneză Huta Stalowa Wola (HSW) a demarat lucrările de cercetare și dezvoltare a unui vehicul greu de luptă pentru infanterie (IFV) bazat pe șasiul obuzierului autopropulsat Krab. Analistul militar polonez Tomasz Kwasek a relatat pe X că conceptul acestui vehicul a fost analizat inițial în anii 2010, dar lansarea sa era puțin probabilă la acea vreme. Acum, acesta este finanțat prin resursele proprii ale HSW, potrivit unui infografic publicat de Kwasek.
Președintele Donald Trump ia în considerare ridicarea sancțiunilor și reluarea vânzării de avioane de luptă F-35 către Turcia după o conversație cu președintele Recep Tayyip Erdogan.
Compania franceză de apărare Dassault Aviation este pregătită să ofere avioanele sale de luptă Rafale țărilor care și-au suspendat procesul de evaluare a achizițiilor de F-35A, în special Portugaliei și Canadei. Acest lucru a fost declarat de CEO-ul Dassault Aviation, Eric Trappier, într-un interviu acordat Le Journal du Dimanche.
În timpul unui discurs susținut la Paris la începutul săptămânii, Eric Beranger, directorul general al MBDA, un important producător de rachete, a sugerat că statele europene ar trebui să colaboreze în vederea dezvoltării sistemelor de arme cu laser. În prezent, Marea Britanie, Franța, Germania și Italia lucrează fiecare în mod independent la propriile capacități militare de arme cu energie dirijată.
Compania Kratos Defense & Security Solutions a dezvăluit o inițiativă finanțată din surse proprii pentru a dezvolta o dronă capabilă să depășească viteza de 5 Mach, considerând că este atât inovatoare, cât și rentabilă. Eric DeMarco, directorul executiv al companiei, a confirmat pentru prima dată existența proiectului în cadrul unui interviu pentru publicația Aviation Week. Detaliile privind maturitatea proiectului, rolul operațional sau tipul de propulsie rămân încă necunoscute.
Boeing a obținut contractul pentru a avansa dezvoltarea proiectului său F-47 pentru programul NGAD. În continuare vă prezentăm un rezumat al principalelor detalii publicate până în prezent despre acest program militar american. După luni de incertitudine, compania Boeing a obținut în cele din urmă contractul pentru dezvoltarea avionului de vânătoare cu echipaj uman Next-Generation Air Dominance al Forțelor Aeriene ale SUA. Președintele SUA, Donald Trump, împreună cu secretarul apărării, Pete Hegseth, și șeful Forțelor Aeriene ale SUA, generalul David Allvin, au făcut anunțul vineri din Biroul Oval, descriind noul F-47 drept primul avion de vânătoare din lume de generația a VI-a.
Distrugătoarele de rachete River, echipate cu sistem de luptă Aegis, urmează să devină principalele nave de război ale Canadei, iar unele dintre cele mai important componente sunt americane. În ciuda faptului că zilele acestea Canada a fost prima care a vorbit despre riscurile dependenţei de armamentul americane și a trecut deja la reanalizarea programului de achiziționare a 88 de avioane de luptă F-35, distrugătoarele din clasa River ar putea deveni și mai problematice din cauza capriciilor noii conduceri a SUA.
Viitorul misteriosului avion de luptă de generația a șasea al US Air Force este mai clar. Președintele Donald Trump a dezvăluit că acesta are un nume, iar compania Boeing va construi noul avion. Președintele Donald Trump a anunțat vineri, la Casa Albă, că Boeing, unul dintre producătorii aerospațiali americani, va primi un contract profitabil pentru a construi avionul de luptă NGAD (Next Generation Air Dominance), care va succeda stealthy F-22 Raptor, primul avion de luptă de generația a cincea din lume.
Guvernul canadian se pregătește să încheie un contract pentru achiziționarea de sisteme cu lansatoare multiple de rachete HIMARS din Statele Unite, o decizie care se înscrie în cadrul proiectului Long-Range Precision Strike menit să consolideze capacitățile de apărare ale țării.
Armata SUA își dorește un nou motor de rachetă, cu dimensiuni foarte reduse.
Un punct de cotitură în dezvoltarea rachetei de ultimă generație AKERON - generația a 5-a -, dezvoltată de gigantul european MBDA, a fost atins cu succes recent.
Ministrul german al Apărării, Boris Pistorius, plănuiește să convoace o întâlnire de urgență cu oficialii militari, privind achiziția de arme americane.
Joi seara, la finalul reuniunii Consiliului European, Preşedintele interimar Ilie Bolojan a făcut o serie de precizări legate de procesul de reînarmare la care Europa s-a angajat.
Rusia a fost dintotdeauna o putere predominant terestră iar acest lucru nu se va schimba prea curând. Singurul domeniu naval în care Rusia excelează este cel al submarinelor, deși rușii visează la portavioane într-o ligă selectă dominată copios de americani. Azi Rusia deține un singur portavion, e vorba de bătrânul Amiral Kuznețov, care se află de ani de zile la cheu și care e foarte puțin probabil să mai joace un rol strategic major, nava fiind mistuită de incendii, rugină iar procesul de mentenanță și costurile mari sunt prelungite la nesfârșit. Și totuși rușii au două planuri mari pentru construcția unei noi generații de portavioane.
Planul de acțiune privind oțelul și metalele este esențial pentru a putea obține rezultate în ceea ce privește„Planul ReArm Europe/Readiness 2030”.
Divizia de inovare în domeniul apărării din cadrul Pentagonului a anunțat patru contracte atribuite în urma unei licitații în cadrul programului ARTEMIS. Potrivit unei declarații oficiale publicate vineri, 14 martie, pe site-ul Departamentului american al Apărării, următorii contractanți au fost selectați pentru producția de prototipuri de drone.
Miercuri, Comisia și Înaltul Reprezentant au prezentat o Carte albă pentru apărarea europeană – Readiness 2030.
China a investește enorm în tehnică militară de ultimă generație și, deși mai are mult de recuperat pentru a ajunge SUA, azi e cât se poate de clar că nu Rusia, ci China este statul care va contesta supremația americană la nivel mondial. În unele tehnologii emergente precum inteligența artificială chinezii au depășit deja SUA unde investesc mai mult.
Ucraina a fost forțată de război să devină, în timp record, unul dintre liderii în domeniul dronelor. Kievul urmează să producă rachetele de croazieră și chiar balistice.
La 14 martie 2025, Hans Tino Hansen, fondator și CEO al Risk Intelligence, a informat că Danemarca și-a limitat oficial opțiunile pentru un sistem de apărare antiaeriană terestră cu rază lungă de acțiune (GBAD) la Patriot și SAMP/T. În plus, țara evaluează NASAMS, IRIS-T SLM, VL-MICA și IFPC pentru programul său de apărare aeriană cu rază scurtă până la medie. Evaluările actuale sugerează că SAMP/T NG și NASAMS sunt principalele sistemele luate în calcul în cadrul programului GBAD cu rază lungă și, respectiv, cu rază scurtă de acțiune ale Danemarcei.
După ce Rusia a lansat total neprovocat o operație de invadare a Ucrainei, punând în pericol securitatea în Europa dar și în întreaga lume, liderii politici și militari europeni împreună cu industria de apărare de pe bătrânul continent și-au intensificat eforturile de a realiza cât mai rapid posibil o rachetă de atac la sol/antinavă cu rază lungă de acțiune și cu grad mare de supraviețuire.
E o naivitate să crezi că Europa se poate decupla peste noapte de SUA. Criza din Ucraina a demonstrat că Europa e încă profund dependentă de America din punct de vedere al securității iar industriile de apărare europene încă nu sunt capabile să țină singure o situație de criză majoră. E o realitate pe care întâi trebuie să o admitem dacă vrem să o schimbăm.
La 15 martie 2025, președintele ucrainean Volodimir Zelenski a confirmat printr-o postare pe Telegram că industria de apărare ucraineană a testat cu succes o nouă versiune a rachetei anti-navă Neptune, modificată acum pentru a lovi cu precizie ținte terestre. Această versiune modificata marchează un salt major în ceea ce privește capacitățile de rachete ale Ucrainei, racheta Neptune nou adaptată fiind capabilă să lovească ținte aflate la o distanță de până la 1 000 km.
Forțele Aeriene ale Algeriei au început să opereze avioane de vânătoare rusești de tip Su-35SE iar primele aeronave primite de algerieni au fost desfășurate a baza aeriană Um al-Buahi, de unde zboară împreună cu avioanele Su-30MKA staționate aici de mult timp. Un material video care confirmă acest lucru a fost postat pe rețelele de socializare de surse locale algeriene.
O anchetă jurnalistică de amploare în SUA a scos la iveală câteva potențiale probleme pe care blindatele JLTV le-ar putea avea în legătură cu plăcile de blindaj. Ancheta vizează falsificarea unor teste a blindajului, în perioada 2017 - 2019. Blindatele americane se află și în dotarea Armatei noastre, Forțele pentru Operații Speciale fiind înzestrate cu JLTV.
Departamentul de Stat al SUA a aprobat un acord în valoare de 200 de milioane de dolari pentru sprijinirea programului japonez Hyper Velocity Gliding Projectiles (HVGP). Inițiativa HVGP vizează dotarea Forței Terestre de Autoapărare a Japoniei cu o armă de mare viteză pentru apărarea aeriană la distanțe mari. Acordul acoperă echipamentele și serviciile necesare, inclusiv pregătirea testelor, testarea și sprijinul pentru transport. Acesta include, de asemenea, reuniuni de coordonare între SUA și Japonia pentru a sprijini dezvoltarea HVGP.
Ministrul american al apărării, Pete Hegseth, implicat într-o breşă de securitate luna trecută, a împărtăşit informaţii despre o lovitură în Yemen cu un alt grup pe mesageria Signal, au relatat duminică mai multe media americane, potrivit Agerpres și France Presse.
Așa-numitul “armistițiu de Paște” a fost declarat sâmbătă de președintele rus, Vladimir Putin, în primul rând, pentru a păstra favoarea omologului său american, Donald Trump. Acest lucru a fost anunțat astăzi (20.04.2025) de ediția rusă a site-ului BBC, care rezumă reacțiile oficialilor ucraineni, experților occidentali și bloggerilor militari ruși.
Principalii vinovați pentru majoritatea Bradley-urilor ucrainene care au fost distruse sau avariate sunt dronele ieftine rusești cu explozibili.
În ultima perioadă, mulți experți militari și jurnaliști ruși au vorbit despre necesitatea preluării controlului asupra regiunilor Odesa și Mîkolaiv din Ucraina. Cu toate acestea însă, aproape toată lumea este de acord cu faptul că acest lucru nu este posibil astăzi.
România are în derulare, 27 de programe de înzestrare și achiziții semnificative de echipamente pentru toate categoriile de forțe, iar programul PATRIOT este în capul listei de priorități.
Incursiunile avioanelor rusești în apropierea teritoriului NATO sunt din ce în ce mai dese, într-un moment în care discuțiile dintre SUA și Rusia privind încetarea focului în Ucraina sunt în impas.
Rusia, țara cu cel mai mare teritoriu din lume, dar în același timp cu una dintre cele mai mici densități de populație, are o problemă sistemică de populație care este într-un accentuat declin demografic. Uriașa suprafață de uscat și de ape teritoriale va deveni imposibil de apărat în următorii 10 – 20 de ani.
Rusia e departe de performanțele înregistrate de americani în ceea ce privește avioanele de generația a 5-a precum F-35 Lightning II sau F-22 Raptor, dar, la fel ca în marile războaie pe care le-a purtat, rușii mizează pe număr nu pe performanță. Lucru pe care îl vedem și în Ucraina, unde Rusia nu ține cont de numărul de morți și de pierderi.
Drona ”Lancet” este, poate, cea mai notabilă inovație militară a rușilor din ultimii ani. Capabil să pândească nedetectată în aer, Lancet s-a dovedit letală pentru blindatele ucrainene, așa că modelul nu avea cum să nu fie preluat și de industria militară occidentală.
Serviciul de presă al Flotei ruse de Nord a anunțat că, pe 18.04.2025, fregata Amiral Golovko a traversat Strâmtoarea Gibraltar și a intrat în Oceanul Atlantic, unde va continua să îndeplinească misiuni în cadrul primului său marș de lungă durată.
Ministerul rus al Apărării a anunțat, pe 19.04.2025, că Gruparea de trupe Nord a eliberat localitatea Oleshnya din regiunea Kursk.
Aeronavele F16-Fighting Falcon din cadrul Escadrilei 48 Aviație Vânătoare, participante la exercițiul Ramstein Flag 25, au revenit săptămâna trecută în Baza 71 Aeriană Câmpia Turzii.
După trei ani în care Federația Rusă nu a dorit să dea curs solicitărilor repetate privind declararea unui armistițiu în zilele de Paște sau de Crăciun, Vladimir Putin anunță astăzi o încetare temporară a focului până la sfârșitul zilei de duminică.
Ucraina a impus vineri sancțiuni asupra a trei companii chineze, susținând că sunt implicate în producția de rachete avansate Iskander.
Moscova a anexat Crimeea în 2014 într-o mișcare pe care marea majoritate a comunității internaționale o consideră ilegală.
„Golden Dome” este viziunea ambițioasă a lui Trump de a construi un scut orbital antirachetă, iar Elon Musk, prin SpaceX, joacă un rol tehnologic și politic central în acest proiect. În timp ce Musk ar putea aduce inovație și rapiditate în desfășurare, implicarea sa ridică mari semne de întrebare privind transparența proiectului. În mod ironic, deși Musk a negat pe platforma X implicarea directă, toate datele sugerează contrariul, indicând un rol cheie în viitorul scutului spațial al Americii.
Reprezentantul permanent al Rusiei la Consiliul de Securitate al ONU, Vasili Nebenzya, a declarat, pe 18.04.2025, că bazele militare rusești din Siria rămân în vigoare, iar Moscova continuă dialogul cu guvernul de tranziție.
Valurile de atacuri cu drone sunt coșmarul oricărei apărări aeriene, nevoită să-și consume prețioasele rachete antiaeriene pe drone de câteva zeci de ori mai ieftine.
Israelul nu exclude un atac asupra instalațiilor nucleare ale Iranului în lunile următoare, deși președintele Donald Trump i-a spus premierului Israel i Benjamin Netanyahu că SUA nu sunt dispuse deocamdată să susțină o astfel de mișcare, potrivit surselor Reuters.
Președintele Donald Trump a declarat vineri că negocierile dintre Ucraina și Rusia s-ar putea încheia și a insistat că niciuna dintre părți nu îl „joacă” în eforturile sale de a pune capăt războiului.
Rusia este pregătită să mai facă un pas în escaladarea conflictului și intenționează să trimită militarii nord-coreeni pe teritoriul Ucrainei, recunoscut internațional.
De această dată, armata rusă a pierdut trupele de asalt ale unei brigăzi, fără să înregistreze vreun avans.
În cei peste trei ani de război, Rusia s-a adaptat și a schimbat de mai multe ori tacticile în Ucraina. Însă dacă facem azi o radiografie, aviația militară rusă, cunoscută oficial ca Forțele Aerospațiale Ruse, și Marina Rusă au avut experiențe radical diferite.
Armata rusă schimbă tactica în sudul Ucrainei, atacând cu mai mult de un batalion odată, încercând spargerea frontului la Orikhiv, regiunea Zaporojie.
Analistul de politică externă Ștefan Popescu a atras atenția, într-o ediție specială a podcastului Obiectiv EuroAtlantic moderat de Tudor Curtifan la DefenseRomania, asupra limitelor și implicațiilor reale ale capacităților nucleare franceze în actualul context geopolitic tensionat.
Atacul SUA asupra portului petrolier yemenit Ras Isa de pe coasta Mării Roșii a ucis peste 70 de persoane și a rănit alte 171, potrivit presei locale.
Un pachet de înțelegeri strategice vechi de decenii, care include prezența militarilor americani pe teritoriul statelor aliate din Asia, este pe cale să fie reevaluat din temelii de administrația Trump
Marco Rubio susține că Donald Trump va abandona în curând eforturile de mediere a păcii între Rusia și Ucraina, dacă nu apar rapid semne clare că un acord poate fi încheiat, informează Reuters.
Cetățenii de pe teritoriul Poloniei trebuie să respecte, de vineri, o interdicție strictă privind fotografierea și filmarea anumitor obiecte considerate parte a infrastructurii critice, cum ar fi podurile, tunelurile sau trenurile.
Implicate în programul GCAP, care vizează dezvoltarea unui avion de vânătoare de generația a 6-a, Marea Britanie, Italia și Japonia au anunțat, în decembrie anul trecut, crearea unui jont venture deținut în părți egale de BAE Systems, Leonardo și Japan Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC, care reunește Mitsubishi Heavy Industries și Society of Japanese Aerospace Companies). Programul are ca obiectiv dezvoltarea unui avion de generația a 6-a prin fuzionarea programelor Tempest (al Marii Britanii) și F-X al Japoniei. Până aici totul bine, doar că se pare că au început rapid problemele în paradis.
Vineri, 18 aprilie, purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a declarat că „moratoriul de o lună privind grevele asupra instalațiilor energetice ” a trecut.
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a acuzat China că furnizează arme Rusiei. Cel mai înalt oficial ucrainean a făcut această declarație joi, citând informații de la informațiile armatei.