Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Marina SUA a încetinit comenzile pentru F-35. Deficitul de avioane de luptă al marinei americane se poate prelungi până în 2031
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Forțele Navale ale SUA vor comanda mai puține avioane F-35C în anul fiscal 2023 – doar nouă, decât ar putea produce compania Lockheed Martin – maxim 30. Oficialii speră să folosească diferența de bani pentru alte priorități. Anterior, anunțaseră că intenționează să achiziționeze 20 de astfel de aeronave.
F-35C, sursă foto: Lockheed Martin
F-35C, sursă foto: Lockheed Martin

Deși conducerea de vârf a Marinei americane le-a spus parlamentarilor că problemele legate de COVID, inclusiv penuria în lanțul de aprovizionare, au determinat decizia de a solicita mai puține avioane F-35C Joint Strike Fighters în bugetul de anul viitor, aceasta este doar jumătate din poveste, potrivit unui articol publicat, marți, de Defense News.

În februarie, Forțele Navale (Marina) americane intenționau să achiziționeze cât mai multe avioane pe an, astfel încât să rezolve problema deficitului până în anul 2025.

 

Mixt între F/A-18 Super Hornet și F-35C pentru Marina SUA?

 

Șeful Forțelor Aeriene Navale, viceamiralul Kenneth Whitesell, a declarat, în februarie, pentru Defense News că inventarul de aeronave de luptă – combinația dintre a patra generație (F/A-18E-F Super Hornet) și a cincea generație (F-35C) – ar putea atinge dimensiunea necesară până în 2025.

Dar șapte săptămâni mai târziu, Marina, prin solicitarea a doar nouă F-35 în propunerea pentru FY23 (anul fiscal 2023) și a câte 15 pe an pentru următorii cinci ani, poate prelungi deficitul de aeronave de luptă până în 2031.

La sfârșitul lunii martie, contraamiralul John Gumbleton, secretarul adjunct al Marinei pentru buget, a declarat reporterilor că cererea mai mică pentru F-35C - nouă, în comparație cu 15 finanțate în actualul FY22, reflectă o limită superioară așteptată și strânsă.

„Faptul că am renunțat la cererea noastră de F-35 a fost mai mult despre echilibru decât orice altceva – era vorba despre echilibrarea unui portofoliu de construcții de nave, portofoliu de aviație, arme, cercetare și dezvoltare etc. Cred că ne-ar fi plăcut să avem mai multe F-35, dar acesta este echilibrul pe care îl putem obține”, a sp0us el.

Purtătoarea de cuvânt a Forțelor Navale, Cmdr. Courtney Hillson, confirmă recucerea cererii de F-35 și faptul că deficitul general de aeronave de luptă va fi acoperit în totalitate până în 2031.

Ea declarat pentru Defense News că, „în dezvoltarea bugetului pentru FY23 și în echilibrarea priorităților, Marina a stabilit că ar putea gestiona deficitul de luptători pentru o perioadă mai lungă de timp, având în vedere starea tehnică a flotei de avioane de luptă. Acest lucru a determinat decizii programatice în bugetul exercițiului financiar 23. […] Ca urmare, inventarul actual de luptători de atac ai Marinei SUA este cel mai sănătos din ultimii 20 de ani. Marina s-a angajat să reducă decalajul până în 2031”, a spus purtătoarea de cuvânt.

 

Industria nu și-a revenit complet după pandemie

 

Șefii de la Forțele Navale invocă faptul că industria nu și-a revenit încă după pandemie și nu poate asigura cererea mare de aeronave.

Secretarul Marinei, Carlos Del Toro, și șeful Operațiilor Navale (CNO), amiralul Mike Gilday, au evidențiat problemele legate de COVID și de lanțul de aprovizionare ca motiv pentru a solicita doar nouă F-35C în cererea FY23, în timpul audierilor multiple din această primăvară – luna mai.

Astfel, Carlos Del Toro consideră că industria nu poate asigura un ritm mare de livrare a F-35. „Pentru mine, este o preocupare semnificativă și, pur și simplu, nu cred că ar trebui să facem acele investiții dacă  nu putem ține pasul cu livrarea acelor aeronave către Marină. Probabil, că există utilizări mai bune pentru acești [bani] pe termen scurt, până când își pot reveni din problemele lanțului de aprovizionare și vor începe să le livreze [F-35] într-un ritm mai rapid.”

La rândul său, CNO Gilday le-a spus parlamentarilor că Marina ar fi solicitat 100 de aeronave pe o perioadă de cinci ani, echivalentul a 20 pe an, [totuși mai puțin decât capacitatea maximă potrivit Defense News] – dacă nu ar fi fost problemele lanțului de aprovizionare.

 

Propunerea de reducere a cererii de F-35 este, până acum, susținută în Congresul american

 

2. Avioane am... (avioane-f-35c_50059900.jpg)

Avioane americane de luptă F-35C, foto: Lockheed Martin

Deocamdată, Comisia pentru Servicii Armate a Camerei, Comisia pentru Servicii Armate a Senatului și Comisia pentru Alocații a Camerei par să susțină cererea de referință a Forțelor Navale și a Infanteriei Marine pentru nouă, respectiv patru F-35C și nu au introdus finanțare pentru aeronavele suplimentare solicitate (Forțele Navale ceruseră încă șase F-35, iar Infanteria Marină încă trei) în lista de priorități nefinanțate, potrivit Defense News.

Totuși, doi purtători de cuvânt ai Marinei (Forțele Navale) și chiar CNO Gilday recunosc indirect unele dintre adevăratele cauze al reducerii cererii de F-35: (1) sunt alte nevoi mai urgente; (2) aeronavele de luptă actuale sunt la un nivel foarte ridicat de pregătire și nu necesită o schimbare urgentă.

Purtătoarea de cuvânt, Cmdr. Courtney Hillson, a declarat pentru Defense News că „reducerea achizițiilor pentru F-35C în bugetul FY23 au permis investiții în alte priorități ale Marinei”.

Hillson a mai precizat că succesul în creșterea capacității de luptă a avioanelor din inventarul actual, a făcut ca acest compromis [cerere mai mică de F-35] să fie mai ușor de acceptat de către Marină.

În plus, ea a confirmat capacitatea ridicată de producție a companiei Lockheed Martin, care poate susține livrări de până la 30 de avioane F-35C pe an pentru Forțele Navale și Infanteria Marină. Dar Forțele Navale au cerut doar nouă în FY23 și câte 15 pe an în restul proiecției de cheltuieli pe următorii  cinci ani.

CNO Gilday și alți lideri au menționat anterior investiții în rachete antinavă, arme hipersonice și multe altele care au fost finanțate în buget prin tăierea altor programe de achiziții sau luarea deciziilor de retragere anticipată a navelor, potrivit Defense News.

Un alt purtător de cuvânt, Lt. Katie Diener, a vorbit și ea de prioritizare, precizând că „Marina echilibrează prioritățile noastre într-un mediu fiscal solicitant, maximizând în același timp mixul nostru de luptă din a 5-a generație”.

Există și un interes în continuarea dotării pe o perioadă mai mare cu avioane de luptă F-18 Super Hornet (valorificarea la maximum posibil a resursei lor de zbor), ceea ce explică într-o anumită măsură ponderarea dotării cu F-35.

Într-un interviu din 15 februarie, comandantul forțelor aeriene navale, viceamiralul Kenneth Whitesell, a declarat pentru Defense News că Marina urmărea 341 de avioane Super Hornet gata de luptă, dar a crescut obiectivul la 360. Serviciul a atins de multe ori obiectivul de 360 și a fost adesea în intervalul 350, deși numărul exact se schimbă zi de zi.

 

Prea multe Super Hornet implicate în programul de modificare a duratei de viață

 

Whitesell a spus că prea multe avioane Super Hornet sunt implicate în programul de modificare a duratei de viață (SLM), care adaugă aproximativ 4.000 de ore de zbor fiecărui avion și le face un upgrade la o configurație de capacitate Block III. Linia SLM a Boeing are în prezent un timp de executie de aproximativ 18 luni, a spus Whitesell, ceea ce înseamnă că un număr mai mare de Super Hornet sunt introduse în program decât și-ar dori el să vadă, ceea ce face mai dificil să se ajungă la 360 de avioane capabile de misiune cu restul inventarului. Scăderea timpului de execuție ar crește aproape sigur ratele pentru avioanele capabile de misiune ale Marinei, a adăugat Whitesell.

CNO Gilday le-a spus congresmenilor că Boeing are în prezent un timp de execuție de aproximativ 18 luni pentru fiecare avion care intră în program [SLM], dar care va fi scurtat la aproximativ 15 luni până în 2023 și apoi la 12 luni până în 2024 - 2025. Cu cât acest timp de răspuns scade mai repede, a declarat Gilday, cu atât mai repede ar putea începe să se închidă deficitul de luptători.

Comentariul autorului: Posibil, ca restul de aeronave F-35 să meargă către Forțele Aeriene, care ar avea mai multă nevoie de ele.

Schimbarea de abordare, în ceea ce privește dotarea cu aeronave F-35 a Forțelor Navale americane, este una destul de abruptă, atât ca timp (în doar șapte săptămâni, de la jumătatea lui februarie până la finalul lui martie) cât și ca număr (doar nouă în loc de, probabil, 20).

Doar un eveniment de mare magnitudine și oarecum neprevăzut (cu o probabilitate foarte mică de producere) putea să schimbe o planificare făcută, în linii mari, cu ani înainte, chiar dacă a fost afectată într-o măsură de pandemia de COVID-19.

Un astfel de eveniment, care să întrunească cele două cerințe, este cu siguranță invadarea Ucrainei de către Rusia.

Unul din motivele adevărate expuse de planificatorii militari americani, care a stat la baza regândirii strategiei de dotare cu F-35 este, desigur, cum s-a enunțat - apariția altor priorități. Este totuși interesant că F-35, care are o capacitate extraordinară de descurajare, nu a fost considerat o prioritate de către Forțele Navale ale SUA.

Desigur, planificatorii militari americani sunt cei mai în măsură să spună de ce F-35 nu este o prioritate la nivelul Marinei, noi ceilalți putând doar specula. Astfel, ar fi posibil, ca pentru teatrul european de acțiuni militare, Forțele Aeriene să fie deosebit de importante și, diferența de F-35 să meargă spre Aviația americană sau spre aliații europeni, iar Lockheed Martin să producă, de fapt, aeronave F-35 la scară completă.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Rusia vrea neapărat să vândă tancuri T-90M. Rușii țintesc o piață importantă, în ciuda sancțiunilor occidentale
NATO lansează o provocare companiilor de apărare pentru a găsi soluții de contracarare a bombelor de aviaţie rusești de tip FAB
Polonia sprijină crearea unei Bănci Europene pentru Reînarmare
Economia circulară îşi face loc şi în domeniul aviaţiei: Vechile aeronave britanice Tornado devin ,,materie primă'' pentru componentele avioanelor de generaţia a VI-a Tempest
T-14 e trecut la „și altele”. (VIDEO) Rușii au prezentat în premieră noul sistem de protecție Arena-M pe un T-90 Proryv, actuala „vedetă” a tancurilor rusești
Echipa lui Trump este divizată cu privire la modul în care trebuie să se pună capăt războiului din Ucraina: Ce opţiuni sunt luate în calcul la masa negocierilor?
Rușii susţin că au planuri ambițioase pentru producția de avioane militare în acest an: Noi versiuni ale aeronavelor Su-35S și Su-57 sunt promise armatei
Rămasă în urmă la capitolul rachete de croazieră, Germania nu crede în programul european LCM și vrea mai repede Tomahawk de la SUA
Sistemele autonome vor juca un rol tot mai important în războaiele asimetrice: Armata SUA își consolidează capacitățile de atac prin achiziția de muniții Switchblade
România și-a trasat obiectivul de a semna 10 contracte mari de înzestrare anul acesta. Armament individual de ultimă generație, Piranha 5 și sisteme de apărare cu rază scurtă și foarte scurtă
Polonia și Ucraina consolidează cooperarea în domeniul apărării pentru a-și perfecționa forțele armate
Moment istoric la sud de Dunăre: Primul F-16 Block 70 pentru Bulgaria a fost livrat. Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Marina SUA evaluează capacitatea de luptă a distrugătorului Zumwalt: Ne vom asigura că rămâne una dintre cele mai avansate și mai letale nave de lupta
Turcia își exprimă interesul pentru avioane de generaţia a VI-a: De ce este tentant pentru turci proiectul european SCAF?
Bombardiere B-21 de generația a VI-a, în ritm accelerat. SUA măresc producția și deși datele sunt ținute la secret există câteva informații despre decizie
Marea dilemă a Rusiei: Rachete hipersonice Kinjal pe Su-57? Dar prețul sacrificiului pe care Su-57 l-ar face nu e nimeni pregătit să-l plătească
Iranul face paradă cu noua rachetă balistică Etemad, dar şi cu ultima generaţie a sistemului antiaerian Bavar 373, considerat de Teheran mai capabil decât S-400
Avem cifrele: Ce sumă uriașă primește România de la aliați pentru achiziția celei mai noi versiuni a Patriot. Sistemul îl va înlocui pe cel donat Ucrainei
Ucraina are „ochi de rechin” în cer. Dronele și artileria ucrainene vor deveni și mai letale, fiind coordonate de noile UAV-uri SHARK-M cu rază de 180 km
Grecia e foc și pară pe Franța: Turcia primește rachete aer-aer Meteor la „pachet” cu Eurofighter. Avantajul, avioanelor Rafale ale Greciei, anulat?
Înainte de „bătălia pentru România”, mașina de luptă a infanteriei ASCOD câștigă un contract important în Europa. Licitația la noi va fi foarte strânsă
Moment istoric pentru apărare antirachetă a SUA: Compania Lockheed Martin livrează cel de-al 900-lea interceptor THAAD
O apărare antiaeriană impenetrabilă? „Coș de cumpărături” impresionant pentru Franța: Printre altele lansatoare VL MICA NG, sisteme de apărare DSA sau anti-dronă LAD
Deși bate vântul puternic în rândul țărilor care vor Su-57, după 15 ani rușii anunță mărirea producției a ceea ce ei numesc „generația a 5-a”
Polonia își înarmează avioanele F-35 cu rachete antiradar de ultimă generație: Prima țară din regiune care cumpără rachete AGM-88G
UE deblochează un miliard de euro din Fondul european de apărare. Cei mai mulți bani merg către proiectele dedicate luptei terestre, aeriene și spațiale
Legendarele elicoptere UH-60 Black Hawk, într-o nouă versiune cu 50% mai puternice (Video): Test în premieră al unui UH-60 cu noile motoare T901
Marocul alocă un procent incredibil pentru apărare și devine o piață tentantă pentru industria de apărare din Turcia
EXCLUSIV
Are nevoie România de elicoptere de atac noi sau rămânem la IAR-300? Gen. Tomescu: Pumele noastre sunt mai mari decât autobuzele
Serbia introduce în serviciul de luptă noul radar cu rază lungă de acțiune GM-400 Alfa, produs de francezii de la Thales

Ştiri Recomandate

Patriot încă rămâne baza apărării ucrainene. Versiunea actuală a europeanului SAMP/T are limitări în privința interceptării balistice, dar noile sale rachete pot schimba situația
Vin rușii? Ilie Bolojan: Există planuri strategice la nivelul Alianței, gândite inclusiv de Armata României
SUA nu au încetat să împărtășească informații cu privire la apărare cu Ucraina, spune reprezentantul lui Trump
O victorie europeană în fața SUA: Avioanele Rafale M „bat” F/A-18E Hornet și vor fi integrate pe portavioanele unei puteri militare mondiale
Presiunile Rusiei nu se opresc doar la România: Serviciul rus de spionaj SVR atacă și Marea Britanie, acuzată inclusiv pentru ambele Războaie Mondiale
Germanii se tem că SUA ar putea să le ”stingă lumina” aeronavelor F-35 folosite de Luftwaffe
Sfârșitul superiorității aeriene? De ce SUA au spus „stop” dezvoltării unui viitor avion de luptă de generația a 6-a
SIPRI: Europenii din NATO și-au dublat importurile de tehnică militară în ultimii 5 ani. Peste 60% din arme vin din SUA
Trump destabilizează și “micul NATO”. Australia este foarte aproape să rămână fără submarinele nucleare americane, deși a fost forțată să refuze și să umilească Parisul
Industria germană de apărare este invitată să producă în Ucraina: Acord cu compania Diehl Defenсe pentru creșterea livrărilor de sisteme IRIS-T
Ucraina „s-ar putea să nu supraviețuiască” invaziei pe scară largă a Rusiei, cu sau fără sprijinul american. Trump: Indiferent de rezultatul războiului, SUA își vor banii înapoi
Pentru ce scenariu militar se pregătesc Statele Unite? Compania Boeing extinde cu 50% sistemul american de apărare antirachetă din Alaska
Sistemul CA-95 românesc a fost integrat în apărarea antiaeriană a Ucrainei: Chiar dacă este depășit din punct de vedere tehnologic, rămâne eficient în combaterea dronelor
Prezidenţiale 2025. Candidatura lui Călin Georgescu a fost respinsă de BEC. Georgescu nu mai poate depune completări, subliniază Tudorel Toader
SUA cresc presiunea: Sistemele de război electronic de pe F-16-urile ucrainene nu vor mai primi actualizări. Musk spune că oprirea Starlink ar prăbuși apărarea ucraineană
Migrația, folosită ca armă: Kremlinul a amplificat fluxul de refugiați din Siria către Europa
China, Iranul și Rusia vor începe luni exerciții militare comune în apropierea Iranului
Aproximativ 10% din pierderea forței de luptă a Rusiei în războiul din Ucraina se datorează dezertărilor
Germania, planuri mari pentru Armată: Serviciu militar obligatoriu și creșterea masivă a cheltuielilor pentru apărare
Ungaria şi SUA pregătesc un pachet de cooperare economică, care să compenseze potențialul război comercial între UE și Statele Unite
Militari ai Armatei SUA, acuzați că au transmis Chinei informații secrete. Date „super greu de obținut” despre HIMARS, vândute pe câteva mii de dolari
Bombardierele strategice americane rămân în Europa: Două B-52H Stratofortress și aeronave Eurofighter italiene au simulat misiuni de bombardament
Australia are în vedere trimiterea de trupe de menținere a păcii în Ucraina
Șeful serviciului german de informații sugerează că Kremlinul va testa eficacitatea articolului 5 NATO
Surse suedeze: SUA nu vor mai participa la planificarea viitoarelor exerciții NATO din Europa
Istoria se repetă, cu Putler în rol principal: Face Occidentul aceleași greșeli ca la Munchen, în 1938?
În Rusia sprijinirea Ucrainei provoacă frisoane. Rușii spun că România se pregătește să intre în „efectul Concorde” în Ucraina
Trupele ruse au spart apărarea armatei ucrainene în regiunea Kursk. Aproape 10.000 de militari ucraineni sunt în pericol de încercuire
Rutte: Bugetele militare mai mari sunt primul pas, este nevoie de o producție mai rapidă
Trump vrea să mute trupele din Germania pe Flancul Estic. Europa trebuie să-și dubleze forțele militare: Minim 300 de avioane de luptă, zeci de nave și minim 100 de arme nucleare
Rușii au schimbat tactica: Roiuri de drone kamikaze Shahed-2, folosite în atacurile nocturne asupra Ucrainei
Niciodată gubernie rusă! Polonia vrea arma nucleară și o armată de jumătate de milion de oameni
pixel