Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Marina SUA a încetinit comenzile pentru F-35. Deficitul de avioane de luptă al marinei americane se poate prelungi până în 2031
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Forțele Navale ale SUA vor comanda mai puține avioane F-35C în anul fiscal 2023 – doar nouă, decât ar putea produce compania Lockheed Martin – maxim 30. Oficialii speră să folosească diferența de bani pentru alte priorități. Anterior, anunțaseră că intenționează să achiziționeze 20 de astfel de aeronave.
F-35C, sursă foto: Lockheed Martin
F-35C, sursă foto: Lockheed Martin

Deși conducerea de vârf a Marinei americane le-a spus parlamentarilor că problemele legate de COVID, inclusiv penuria în lanțul de aprovizionare, au determinat decizia de a solicita mai puține avioane F-35C Joint Strike Fighters în bugetul de anul viitor, aceasta este doar jumătate din poveste, potrivit unui articol publicat, marți, de Defense News.

În februarie, Forțele Navale (Marina) americane intenționau să achiziționeze cât mai multe avioane pe an, astfel încât să rezolve problema deficitului până în anul 2025.

 

Mixt între F/A-18 Super Hornet și F-35C pentru Marina SUA?

 

Șeful Forțelor Aeriene Navale, viceamiralul Kenneth Whitesell, a declarat, în februarie, pentru Defense News că inventarul de aeronave de luptă – combinația dintre a patra generație (F/A-18E-F Super Hornet) și a cincea generație (F-35C) – ar putea atinge dimensiunea necesară până în 2025.

Dar șapte săptămâni mai târziu, Marina, prin solicitarea a doar nouă F-35 în propunerea pentru FY23 (anul fiscal 2023) și a câte 15 pe an pentru următorii cinci ani, poate prelungi deficitul de aeronave de luptă până în 2031.

La sfârșitul lunii martie, contraamiralul John Gumbleton, secretarul adjunct al Marinei pentru buget, a declarat reporterilor că cererea mai mică pentru F-35C - nouă, în comparație cu 15 finanțate în actualul FY22, reflectă o limită superioară așteptată și strânsă.

„Faptul că am renunțat la cererea noastră de F-35 a fost mai mult despre echilibru decât orice altceva – era vorba despre echilibrarea unui portofoliu de construcții de nave, portofoliu de aviație, arme, cercetare și dezvoltare etc. Cred că ne-ar fi plăcut să avem mai multe F-35, dar acesta este echilibrul pe care îl putem obține”, a sp0us el.

Purtătoarea de cuvânt a Forțelor Navale, Cmdr. Courtney Hillson, confirmă recucerea cererii de F-35 și faptul că deficitul general de aeronave de luptă va fi acoperit în totalitate până în 2031.

Ea declarat pentru Defense News că, „în dezvoltarea bugetului pentru FY23 și în echilibrarea priorităților, Marina a stabilit că ar putea gestiona deficitul de luptători pentru o perioadă mai lungă de timp, având în vedere starea tehnică a flotei de avioane de luptă. Acest lucru a determinat decizii programatice în bugetul exercițiului financiar 23. […] Ca urmare, inventarul actual de luptători de atac ai Marinei SUA este cel mai sănătos din ultimii 20 de ani. Marina s-a angajat să reducă decalajul până în 2031”, a spus purtătoarea de cuvânt.

 

Industria nu și-a revenit complet după pandemie

 

Șefii de la Forțele Navale invocă faptul că industria nu și-a revenit încă după pandemie și nu poate asigura cererea mare de aeronave.

Secretarul Marinei, Carlos Del Toro, și șeful Operațiilor Navale (CNO), amiralul Mike Gilday, au evidențiat problemele legate de COVID și de lanțul de aprovizionare ca motiv pentru a solicita doar nouă F-35C în cererea FY23, în timpul audierilor multiple din această primăvară – luna mai.

Astfel, Carlos Del Toro consideră că industria nu poate asigura un ritm mare de livrare a F-35. „Pentru mine, este o preocupare semnificativă și, pur și simplu, nu cred că ar trebui să facem acele investiții dacă  nu putem ține pasul cu livrarea acelor aeronave către Marină. Probabil, că există utilizări mai bune pentru acești [bani] pe termen scurt, până când își pot reveni din problemele lanțului de aprovizionare și vor începe să le livreze [F-35] într-un ritm mai rapid.”

La rândul său, CNO Gilday le-a spus parlamentarilor că Marina ar fi solicitat 100 de aeronave pe o perioadă de cinci ani, echivalentul a 20 pe an, [totuși mai puțin decât capacitatea maximă potrivit Defense News] – dacă nu ar fi fost problemele lanțului de aprovizionare.

 

Propunerea de reducere a cererii de F-35 este, până acum, susținută în Congresul american

 

2. Avioane am... (avioane-f-35c_50059900.jpg)

Avioane americane de luptă F-35C, foto: Lockheed Martin

Deocamdată, Comisia pentru Servicii Armate a Camerei, Comisia pentru Servicii Armate a Senatului și Comisia pentru Alocații a Camerei par să susțină cererea de referință a Forțelor Navale și a Infanteriei Marine pentru nouă, respectiv patru F-35C și nu au introdus finanțare pentru aeronavele suplimentare solicitate (Forțele Navale ceruseră încă șase F-35, iar Infanteria Marină încă trei) în lista de priorități nefinanțate, potrivit Defense News.

Totuși, doi purtători de cuvânt ai Marinei (Forțele Navale) și chiar CNO Gilday recunosc indirect unele dintre adevăratele cauze al reducerii cererii de F-35: (1) sunt alte nevoi mai urgente; (2) aeronavele de luptă actuale sunt la un nivel foarte ridicat de pregătire și nu necesită o schimbare urgentă.

Purtătoarea de cuvânt, Cmdr. Courtney Hillson, a declarat pentru Defense News că „reducerea achizițiilor pentru F-35C în bugetul FY23 au permis investiții în alte priorități ale Marinei”.

Hillson a mai precizat că succesul în creșterea capacității de luptă a avioanelor din inventarul actual, a făcut ca acest compromis [cerere mai mică de F-35] să fie mai ușor de acceptat de către Marină.

În plus, ea a confirmat capacitatea ridicată de producție a companiei Lockheed Martin, care poate susține livrări de până la 30 de avioane F-35C pe an pentru Forțele Navale și Infanteria Marină. Dar Forțele Navale au cerut doar nouă în FY23 și câte 15 pe an în restul proiecției de cheltuieli pe următorii  cinci ani.

CNO Gilday și alți lideri au menționat anterior investiții în rachete antinavă, arme hipersonice și multe altele care au fost finanțate în buget prin tăierea altor programe de achiziții sau luarea deciziilor de retragere anticipată a navelor, potrivit Defense News.

Un alt purtător de cuvânt, Lt. Katie Diener, a vorbit și ea de prioritizare, precizând că „Marina echilibrează prioritățile noastre într-un mediu fiscal solicitant, maximizând în același timp mixul nostru de luptă din a 5-a generație”.

Există și un interes în continuarea dotării pe o perioadă mai mare cu avioane de luptă F-18 Super Hornet (valorificarea la maximum posibil a resursei lor de zbor), ceea ce explică într-o anumită măsură ponderarea dotării cu F-35.

Într-un interviu din 15 februarie, comandantul forțelor aeriene navale, viceamiralul Kenneth Whitesell, a declarat pentru Defense News că Marina urmărea 341 de avioane Super Hornet gata de luptă, dar a crescut obiectivul la 360. Serviciul a atins de multe ori obiectivul de 360 și a fost adesea în intervalul 350, deși numărul exact se schimbă zi de zi.

 

Prea multe Super Hornet implicate în programul de modificare a duratei de viață

 

Whitesell a spus că prea multe avioane Super Hornet sunt implicate în programul de modificare a duratei de viață (SLM), care adaugă aproximativ 4.000 de ore de zbor fiecărui avion și le face un upgrade la o configurație de capacitate Block III. Linia SLM a Boeing are în prezent un timp de executie de aproximativ 18 luni, a spus Whitesell, ceea ce înseamnă că un număr mai mare de Super Hornet sunt introduse în program decât și-ar dori el să vadă, ceea ce face mai dificil să se ajungă la 360 de avioane capabile de misiune cu restul inventarului. Scăderea timpului de execuție ar crește aproape sigur ratele pentru avioanele capabile de misiune ale Marinei, a adăugat Whitesell.

CNO Gilday le-a spus congresmenilor că Boeing are în prezent un timp de execuție de aproximativ 18 luni pentru fiecare avion care intră în program [SLM], dar care va fi scurtat la aproximativ 15 luni până în 2023 și apoi la 12 luni până în 2024 - 2025. Cu cât acest timp de răspuns scade mai repede, a declarat Gilday, cu atât mai repede ar putea începe să se închidă deficitul de luptători.

Comentariul autorului: Posibil, ca restul de aeronave F-35 să meargă către Forțele Aeriene, care ar avea mai multă nevoie de ele.

Schimbarea de abordare, în ceea ce privește dotarea cu aeronave F-35 a Forțelor Navale americane, este una destul de abruptă, atât ca timp (în doar șapte săptămâni, de la jumătatea lui februarie până la finalul lui martie) cât și ca număr (doar nouă în loc de, probabil, 20).

Doar un eveniment de mare magnitudine și oarecum neprevăzut (cu o probabilitate foarte mică de producere) putea să schimbe o planificare făcută, în linii mari, cu ani înainte, chiar dacă a fost afectată într-o măsură de pandemia de COVID-19.

Un astfel de eveniment, care să întrunească cele două cerințe, este cu siguranță invadarea Ucrainei de către Rusia.

Unul din motivele adevărate expuse de planificatorii militari americani, care a stat la baza regândirii strategiei de dotare cu F-35 este, desigur, cum s-a enunțat - apariția altor priorități. Este totuși interesant că F-35, care are o capacitate extraordinară de descurajare, nu a fost considerat o prioritate de către Forțele Navale ale SUA.

Desigur, planificatorii militari americani sunt cei mai în măsură să spună de ce F-35 nu este o prioritate la nivelul Marinei, noi ceilalți putând doar specula. Astfel, ar fi posibil, ca pentru teatrul european de acțiuni militare, Forțele Aeriene să fie deosebit de importante și, diferența de F-35 să meargă spre Aviația americană sau spre aliații europeni, iar Lockheed Martin să producă, de fapt, aeronave F-35 la scară completă.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Armata poloneză îşi consolidează capacitatea de luptă: Polonia semnează un acord major pentru achiziția a 10.000 de drone Warmate
S-a spart gheața? Germania și Marea Britanie anunță primul proiect bilateral de armament strategic
România vizează exportul de tehnică militară, odată cu dezvoltarea producției naționale de drone
Polonia îşi asigură mentenanța pe plan local pentru flota de tancuri Abrams printr-un parteneriat strategic cu compania General Dynamics
Trump a reuşit să genereze confuzie în rândul experţilor militari: Statele Unite intenționează să dezvolte un nou avion de luptă F-55 și să modernizeze F-22
Ucraina prezintă oficial drona navală Magura V7 (Foto/Video): Această ambarcaţiune ar putea schimba din nou dinamica conflictului din Marea Neagră
De la „anticul” AK-47 la RPL-20. Kalașnikov se laudă cu noua mitralieră dezvoltată pentru ruși în baza războiului din Ucraina și anunță când începe producția în serie
Cum și-a pus România piedică singură și a ratat „big time” șansa de a produce blindate Piranha 5 pentru două țări din regiune
SUA dezvăluie noi date despre „bijuteria” F-47: Un avion de luptă ce va atinge viteza de 2 Mach, dar o rază cu 70% mai mare decât F-22 Raptor
Imposibilul a fost reușit cu șansă și măiestrie: Piloții ruși de Su-30 doborâți de drone maritime cu rachete americane AIM-9 au făcut o mare greșeală
Cooperare strategică: UE valorifică experiența Ucrainei pentru a-și consolida industria de apărare
Programul european EDIRPA produce efecte pentru Cipru, România e încă în „stand by”: Cipru cumpără 40 de rachete Mistral, România vrea și ea sistemele
Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
A refuzat România un proiect comun de producere de proiectile cu Ucraina? Proiectul era bazat pe idei și tehnologii ucrainene
Rusia are stocurile de tancuri, drone și rachete asigurate pe jumătate și o mare problemă. Ce este tantalul, minereul critic de care rușii au nevoie urgent
SUA au dat undă verde pentru vânzarea a șase elicoptere Chinook către EAU
Dacă ați crezut că e „aglomerație” de obuziere de 155 mm, tocmai a mai apărut unul: Nemesis, cel mai nou produs de pe piață țintește înlocuirea unui obuzier consacrat
Rușii au început să folosească o nouă rachetă de croazieră pe frontul din Ucraina (Foto/Video): Componente de la companii străine ajung în continuare pe mâna industriei ruse de apărare
Contractul pentru noi vehicule de luptă: Programul militar, descris drept o „prioritate” de MApN, are sau nu deja un favorit?
UE vrea ca industriile de apărare europeană și ucraineană să producă împreună mai mult
Aici s-a ajuns: F-35, în sala de judecată. Un grup de organizații activiste au dat în judecată Marea Britanie pentru că furnizează Israelului piese de F-35
De ce au instalat israelienii sisteme de protecție activă în grabă pe tancuri Merkava Mk.3 Astfel de sisteme sunt punctul forte al Israelului
O veste bună și una proastă: SUA vor deține rachete nucleare care îi îngrozesc pe ruși, dar pentru ca LGM-35A Sentinel să se „nască” e nevoie de alt compromis
A apărut în public o nouă versiune a tancului T-72. Experții au analizat-o și au catalogat-o într-un singur cuvânt: „Dubioasă”
Sistem de apărare antiaeriană SPYDER. Photo source: Rafael
EXCLUSIV
Un alt program major al României se îndreaptă cu viteză în gard. În achiziția sistemelor SHORAD/VSHORAD a rămas o singură companie, dar și ea e neconformă
Rachete AIM-120 pentru F-16 pe ambele maluri ale Dunării. Bulgaria urmează exemplul României pentru noile sale F-16 în cea mai modernă versiune posibilă
Stația de armament Agil, produsă în România, în centrul atenţiei la o expoziției internațională: Transformă orice vehicul într-o platformă militară de luptă
Germania vrea să aloce până la 63 de miliarde de euro pe echipamente militare în 2025. Berlinul are banii, dar industria de apărare încă nu produce suficient
Avioane Kaan cu motoare americane F110, integrate și pe F-15EX, dar turcii promit să rezolve rapid „problema”. Turcia a anunțat și când începe producția în serie
România intenționează să semneze în acest an contractul pentru noi vehicule de luptă: Programul militar a fost descris drept o „prioritate”
U.S. Navy testează cu succes o rachetă hipersonică pentru utilizare viitoare la bordul distrugătoarelor din clasa Zumwalt

Ştiri Recomandate

Negociatorul lui Putin amenință că încercarea de a recupera teritoriile ucrainene anexate ilegal de Rusia va duce la război nuclear
Țările NATO trimit forțe suplimentare în Nordul Îndepărtat pentru a descuraja Rusia
Spiderweb, "cutremurul" din Rusia care schimbă totul, inclusiv standardele de construcții în China
NATO: Teroarea Rusiei vine din cer. Alianța cere o creștere cu 400% a capacităților de apărare antiaeriană și antirachetă
Scenariu horror pentru România: Jumătate din Ucraina, sub controlul Rusiei până în 2027. Deocamdată, ofensiva rusă din Dnipropetrovsk e doar o perdea de fum
Renault intră în producția de drone. Francezii vor colabora cu o companie ucraineană
Ucrainenii au mai lovit un aerodrom în interiorul Rusiei: S-a întâmplat la Novgorod unde sunt dislocate MiG-31K ce integrează rachete hipersonice Kinjal
Ar fi suficiente cele 49 de avioane F-16 în caz de război? Și cum a sacrificat România alte obiective: „Un număr mare de F-16 nu asigură succesul”
Rușii continuă loviturile de represalii împotriva Ucrainei: Dronele și rachetele rusești au atacat ținte ucrainene, inclusiv civile. Polonezii au ridicat avioanele de luptă
Fost consilier al lui Trump: Rusia a declanșat deja războiul și gândește pe termen lung. Iar de data aceasta nu vă veți mai putea baza pe SUA
Care a fost factorul decisiv care a adus într-un final „victoria” avioanelor Gripen în fața F-16 Viper, după 10 ani de înfrângeri pe linie
Rușii susțin că au intrat în regiunea ucraineană Dnipropetrovsk, dar Ucraina nu confirmă. Medvedev luat de val are o altă ieșire necontrolată
Cum a fost doborât de fapt avionul Su-35 rus în interiorul Rusiei? Cele trei scenarii posibile, inclusiv o rachetă aer-aer AIM-120 lansată de un F-16
Proteste violente antimigrație în SUA. Într-un gest fără precedent în ultimele decenii Trump a desfășurat Garda Națională într-un stat al SUA
Armata ocupantului rus acționând în Ucraina. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova
EXCLUSIV
Fota: Dacă rușii vor face o porcărie vor declanșa războiul în următorii 2 ani. Urmează o perioadă critică pentru România și Europa
Trump se abține să critice China pentru ajutorul acordat Rusiei în război. Strategia SUA în relația cu „dragonul” nu are Ucraina ca obiectiv principal
Ucrainenii au testat cu succes o nouă rachetă bailistică direct pe ruși. După un zbor de 300 km, racheta a lovit un punct de comandă rusesc
Greta Thunberg încearcă să intre în Fâșia Gaza
România cumpără răspunsul spaniol la celebrul Humvee american. Valoarea contractului pentru 24 de blindate VAMTAC
Coșmar fără sfârșit pentru aviația militară rusă: Un Su-35, cel mai promovat avion rus, tocmai ce a fost doborât de ucraineni, chiar în interiorul Rusiei
Moscova îl acuză pe Merz că Germania creează condiții pentru o nouă confruntare militară cu Rusia
Fiica lui Kellogg se adresează tatălui său după bombardarea masivă a Ucrainei „E o noapte zgomotoasă la Kiev, tată! Iar sentimentul tuturor e că rușii nu vor pace!”
AbramsX va fi un monstru printre tancuri, dar e oare suficient? De ce sunt unii sceptici în SUA și cântă deja prohodul noului Abrams
Cristi Diaconescu: Rușii mi-au spus direct că vor să ajungă la Gurile Dunării. Ce alt argument mai bun ar fi pentru a sprijini acum Ucraina?
Merz: Unii din liderii politici aflați la conducerea SUA nu înțeleg amploarea cu care se reînarmează Rusia
E război între Elon Musk și Donald Trump. De ce rebeliunea lui Musk ar putea avea consecințe politice mari pentru președintele SUA în 2026
Ucraina a expus vulnerabilitatea mașinii de război ruse iar aliații își iau notițe. Pe front lucrurile sunt clare: Rusia nici măcar nu se pregătește de pace
USIDHR vine în premieră în România, din SUA, și oferă cursuri de formare diplomatică pentru viitorii lideri internaționali
Su-57, pe repede înainte sau „producția record la hectar”: Rusia se laudă că va livra Su-57 către primul său client străin la nici 3 luni de la semnarea contractului
Membri ai forțelor armate germane transportă un sistem de arme Taurus în timpul Expoziției Aerospațiale Internaționale (ILA) din Schoenefeld pe 30 mai 2016. Sursa foto: TOBIAS SCHWARZ via Getty Images.
EXCLUSIV
Europa, vulnerabilă fără umbrela de securitate a SUA: Noi, europenii, nu avem suficiente sisteme de rachete pentru a descuraja singuri Rusia
Apetitul insațiabil al lui Putin pentru război: Chiar dacă luptele din Ucraina s-ar încheia, reînarmarea va rămâne în centrul economiei ruse
Atac masiv asupra aeroportului din Briansk, Rusia (Foto/Video): Rezultatul, explozii puternice și distrugerea aviației de transport militar
pixel