Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Portavioanele, coșmarul și visul Rusiei. Cu Amiral Kuznețov rugină, Rusia are două proiecte: Prima navă, imposibil de realizat iar a doua ar fi o greșeală teribilă
Industrie de apărare
Data publicării:
Rusia a fost dintotdeauna o putere predominant terestră iar acest lucru nu se va schimba prea curând. Singurul domeniu naval în care Rusia excelează este cel al submarinelor, deși rușii visează la portavioane într-o ligă selectă dominată copios de americani. Azi Rusia deține un singur portavion, e vorba de bătrânul Amiral Kuznețov, care se află de ani de zile la cheu și care e foarte puțin probabil să mai joace un rol strategic major, nava fiind mistuită de incendii, rugină iar procesul de mentenanță și costurile mari sunt prelungite la nesfârșit. Și totuși rușii au două planuri mari pentru construcția unei noi generații de portavioane.
Portavionul rus Amiral Kuznețov. Photo: US Army via Wikipedia
Portavionul rus Amiral Kuznețov. Photo: US Army via Wikipedia

Dar să le luăm pe rând.

Dorința Rusiei de a deveni o putere în domeniul portavioanelor, asemenea rivalilor lor americani, rămâne puternică. De fapt, de un deceniu, rușii și-au anunțat planul de a construi o nouă generație de portavioane. Totuși, aceste vise vor fi probabil spulberate de realitate înainte ca proiectarea să fie finalizată.

Așadar Rusia are planuri pentru două noi portavioane. Însă nu își permite să-l construiască pe primul și ar fi o greșeală teribilă să îl construiască pe al doilea. Și nu din considerente financiare.

 

Rusia are două proiecte pentru a înlocui portavionul Amiral Kuznețov: Prima navă, imposibil de realizat iar a doua ar fi o greșeală teribilă

 

2. Vladimir P... (putin_aircraftcarrier_kremlin_12671500.jpg)

Vladimir Putin, inspectând macheta „viitorului” portavion rus Lamantin. Foto: Kremlin

În publicația americană National Interest, un expert militar analizează aceste planuri și trage concluzia că ele nu sunt fiabile.

Așadar rușii au două mari planuri pentru noi portavioane:

Primul este Proiectul 11430E, Lamantin, și „rivalul” său mai mare, Proiectul 23000 Shtorm. Acestea sunt cele două proiecte principale. Totuși, în ambele cazuri, rușii sunt într-un dezavantaj semnificativ în comparație cu omologii lor occidentali.

Dintre cele două proiectul Shtorm este cel mai avansat. Însă analiza sursei citate arată că e aproape sigur că rușii nu vor putea finaliza construcția navei, având în vedere situația financiară, precum și sancțiunile la care sunt supuși. Mai mult, războiul împotriva Ucrainei îi obligă să se axeze pe producerea altor sisteme de armament. Costul proiectului Shtorm e astronomic iar Rusia nu și-l va permite.

Pe de altă parte, celălalt proiect al construcției portavionului Lamantin a fost promovat intens ca o variantă mai mică, mai ieftină și, prin urmare, mai realistă pentru Marina rusă. Aproape toți recunosc inclusiv la Moscova că Lamantin este de fapt un compromis între vechiul portavion Amiral Kuznețov și costul ridicat al mai marelui proiect Shtorm. Deci teoretic Lamantin se poate face.

Dar de ce ar fi o greșeală teribilă?

Pentru că viitorul portavion Lamantin s-ar baza excesiv pe sisteme învechite. Cu alte cuvinte, chiar dacă Moscova ar finanța proiectul, Marina rusă s-ar regăsi într-o situație foarte similară cu portavionul Amiral Kuznețov.

De exemplu, așa cum este conceput în prezent, Lamantin se bazează pe un sistem de lansare STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery), un sistem vechi utilizat și pe Amiral Kuznețov. Acest sistem impune lansarea avioanelor printr-o rampă de decolare, reducând drastic greutatea maximă la decolare, iar astfel și raza de acțiune și eficiența acestora. În schimb, sistemele occidentale folosesc predominant CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery), care lansează avioanele cu ajutorul catapultelor cu abur sau electromagnetice.

Acesta ar fi însă doar unul din multele sisteme mai vechi pe care proiectul Lamantin le-ar integra.

 

Portavionul Shtorm  e un proiect mult mai ambițios, un portavion alimentat cu reactoare nucleare

 

1. Proiectul ... (portavion_shtorm_rusia_54586100.jpg)

Proiectul 23000 Shtorm, imagine concept

Shtorm este proiectat de Centrul de Stat Krylov. În 2019, când un model al portavionului a fost expus la Expoziția Militară de la Sankt Petersburg, se estima că dezvoltarea sa va dura până la 12 ani. Acum, însă, cu resursele Rusiei concentrate pe conflictul din Ucraina – un război predominant terestru și aerian – șansele ca acest portavion gigantic să fie construit sunt minime.

Shtorm ar fi alimentat fie de reactoare nucleare RITM-200, fie de RITM-400, și ar putea atinge o viteză maximă de aproximativ 30 de noduri (aproximativ 55 km/h).

Deoarece Rusia și-a stabilit strategia de dominație în Arctica încă din 2008, Shtorm este proiectat cu o structură de rezistență la gheață – o capacitate pe care portavioanele americane nu o au. Marina rusă intenționează să echipeze Shtorm cu un grup aerian robust de 70-90 de avioane, inclusiv versiuni navalizate ale MiG-29K și, posibil, Su-57. De asemenea, elicopterele Ka-27 ar fi folosite pentru misiuni antisubmarin, alături de avioane de avertizare timpurie Yak-44.

Însă portavionul Lamantin, deși mai mic și mai ieftin decât Shtorm, nu va îmbunătăți semnificativ puterea navală a Rusiei, mai ales din cauza dependenței sale de sisteme mai vechi.

CITEȘTE ȘI: Amiral Kuznețov are o „soră de suferință”. Aproape epavă, singurului portavion al Rusiei îi va fi greu să bată recordul crucișătorul nuclear Amiral Nakhimov


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc

Ştiri Recomandate

De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
Rusia atacă din nou la Dunăre. Un nou RO-Alert, emis în județul Tulcea, după un atac cu drone în proximitatea României
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
Încă o noapte agitată la frontiera României: Trupele ruse au lovit portul ucrainean Izmail cu peste 35 de drone
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Rușii publică lista țărilor ostile. Manipulare grosolană a propagandei: România, "retrogradată în urna" țărilor obligate să sprijine Ucraina
Ucraina și Grecia, acord pentru livrarea de gaze naturale lichefiate (GNL) până în martie 2026
Controlul asupra rezervelor de petrol ale Venezuelei. Propunere făcută de Maduro pentru Donald Trump? (NYT)
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Noi avioane Mirage și sisteme SAMP/T? Kievul anunță un acord "istoric" cu Franţa pentru apărare aeriană. Înțelegere și cu Grecia privind importurile de gaz
Ochi suplimentari pentru NATO în Marea Baltică: Suedia construiește două submarine clasa A26. Ce face România în Marea Neagră
De ce importă Rusia mii de nord-coreeni pentru fabricile de drone?
"Cea mai mare criză umanitară din lume". Emisarul lui Trump pentru Africa denunţă atrocităţi inacceptabile în războiul din Sudan
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Ucrainenii atacă linia ferată Transsiberiană pentru a bloca livrările de muniție din Coreea de Nord către Rusia
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Lukoil nu mai forează în perimetrul Trident din Marea Neagră. Sancțiunile SUA pun reflectorul pe autoritățile române: "Nu ne vindem țara" americanilor de la Exxon Vs. blândețea față de Lukoil
pixel