Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Portavioanele, coșmarul și visul Rusiei. Cu Amiral Kuznețov rugină, Rusia are două proiecte: Prima navă, imposibil de realizat iar a doua ar fi o greșeală teribilă
Industrie de apărare
Data publicării:
Rusia a fost dintotdeauna o putere predominant terestră iar acest lucru nu se va schimba prea curând. Singurul domeniu naval în care Rusia excelează este cel al submarinelor, deși rușii visează la portavioane într-o ligă selectă dominată copios de americani. Azi Rusia deține un singur portavion, e vorba de bătrânul Amiral Kuznețov, care se află de ani de zile la cheu și care e foarte puțin probabil să mai joace un rol strategic major, nava fiind mistuită de incendii, rugină iar procesul de mentenanță și costurile mari sunt prelungite la nesfârșit. Și totuși rușii au două planuri mari pentru construcția unei noi generații de portavioane.
Portavionul rus Amiral Kuznețov. Photo: US Army via Wikipedia
Portavionul rus Amiral Kuznețov. Photo: US Army via Wikipedia

Dar să le luăm pe rând.

Dorința Rusiei de a deveni o putere în domeniul portavioanelor, asemenea rivalilor lor americani, rămâne puternică. De fapt, de un deceniu, rușii și-au anunțat planul de a construi o nouă generație de portavioane. Totuși, aceste vise vor fi probabil spulberate de realitate înainte ca proiectarea să fie finalizată.

Așadar Rusia are planuri pentru două noi portavioane. Însă nu își permite să-l construiască pe primul și ar fi o greșeală teribilă să îl construiască pe al doilea. Și nu din considerente financiare.

 

Rusia are două proiecte pentru a înlocui portavionul Amiral Kuznețov: Prima navă, imposibil de realizat iar a doua ar fi o greșeală teribilă

 

2. Vladimir P... (putin_aircraftcarrier_kremlin_12671500.jpg)

Vladimir Putin, inspectând macheta „viitorului” portavion rus Lamantin. Foto: Kremlin

În publicația americană National Interest, un expert militar analizează aceste planuri și trage concluzia că ele nu sunt fiabile.

Așadar rușii au două mari planuri pentru noi portavioane:

Primul este Proiectul 11430E, Lamantin, și „rivalul” său mai mare, Proiectul 23000 Shtorm. Acestea sunt cele două proiecte principale. Totuși, în ambele cazuri, rușii sunt într-un dezavantaj semnificativ în comparație cu omologii lor occidentali.

Dintre cele două proiectul Shtorm este cel mai avansat. Însă analiza sursei citate arată că e aproape sigur că rușii nu vor putea finaliza construcția navei, având în vedere situația financiară, precum și sancțiunile la care sunt supuși. Mai mult, războiul împotriva Ucrainei îi obligă să se axeze pe producerea altor sisteme de armament. Costul proiectului Shtorm e astronomic iar Rusia nu și-l va permite.

Pe de altă parte, celălalt proiect al construcției portavionului Lamantin a fost promovat intens ca o variantă mai mică, mai ieftină și, prin urmare, mai realistă pentru Marina rusă. Aproape toți recunosc inclusiv la Moscova că Lamantin este de fapt un compromis între vechiul portavion Amiral Kuznețov și costul ridicat al mai marelui proiect Shtorm. Deci teoretic Lamantin se poate face.

Dar de ce ar fi o greșeală teribilă?

Pentru că viitorul portavion Lamantin s-ar baza excesiv pe sisteme învechite. Cu alte cuvinte, chiar dacă Moscova ar finanța proiectul, Marina rusă s-ar regăsi într-o situație foarte similară cu portavionul Amiral Kuznețov.

De exemplu, așa cum este conceput în prezent, Lamantin se bazează pe un sistem de lansare STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery), un sistem vechi utilizat și pe Amiral Kuznețov. Acest sistem impune lansarea avioanelor printr-o rampă de decolare, reducând drastic greutatea maximă la decolare, iar astfel și raza de acțiune și eficiența acestora. În schimb, sistemele occidentale folosesc predominant CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery), care lansează avioanele cu ajutorul catapultelor cu abur sau electromagnetice.

Acesta ar fi însă doar unul din multele sisteme mai vechi pe care proiectul Lamantin le-ar integra.

 

Portavionul Shtorm  e un proiect mult mai ambițios, un portavion alimentat cu reactoare nucleare

 

1. Proiectul ... (portavion_shtorm_rusia_54586100.jpg)

Proiectul 23000 Shtorm, imagine concept

Shtorm este proiectat de Centrul de Stat Krylov. În 2019, când un model al portavionului a fost expus la Expoziția Militară de la Sankt Petersburg, se estima că dezvoltarea sa va dura până la 12 ani. Acum, însă, cu resursele Rusiei concentrate pe conflictul din Ucraina – un război predominant terestru și aerian – șansele ca acest portavion gigantic să fie construit sunt minime.

Shtorm ar fi alimentat fie de reactoare nucleare RITM-200, fie de RITM-400, și ar putea atinge o viteză maximă de aproximativ 30 de noduri (aproximativ 55 km/h).

Deoarece Rusia și-a stabilit strategia de dominație în Arctica încă din 2008, Shtorm este proiectat cu o structură de rezistență la gheață – o capacitate pe care portavioanele americane nu o au. Marina rusă intenționează să echipeze Shtorm cu un grup aerian robust de 70-90 de avioane, inclusiv versiuni navalizate ale MiG-29K și, posibil, Su-57. De asemenea, elicopterele Ka-27 ar fi folosite pentru misiuni antisubmarin, alături de avioane de avertizare timpurie Yak-44.

Însă portavionul Lamantin, deși mai mic și mai ieftin decât Shtorm, nu va îmbunătăți semnificativ puterea navală a Rusiei, mai ales din cauza dependenței sale de sisteme mai vechi.

CITEȘTE ȘI: Amiral Kuznețov are o „soră de suferință”. Aproape epavă, singurului portavion al Rusiei îi va fi greu să bată recordul crucișătorul nuclear Amiral Nakhimov


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

IAR-99 Șoim avansează...cu pasul melcului: Baza Aeriană Boboc încă așteaptă IAR-99 modernizat de Avioane Craiova
Un nou parteneriat strategic: Companiile Raytheon și Diehl Defence relansează producția rachetelor Stinger în Europa
„Pariem pe arme de înaltă tehnologie” - generalul Sirski, comandantul-șef al forțelor armate ucrainene
Torpila fantomă: Beijingul pregătește un Poseidon chinezesc pentru parada militară
De la promisiuni la o certitudine: Producția Cobra II la Mediaș. Cum „arată” fabrica Automecanica unde vor fi produse blindatele 4x4 ale României
“Flamingo”, în producția de serie: Presa occidentală a publicat prima fotografie a noii rachete de croazieră a Ucrainei
Schimb de gardă în sprijinul militar acordat Ucrainei: Statele europene depășesc pentru prima dată SUA
Un acord istoric: Contractul de 635 de milioane de dolari care schimbă regula jocului pentru industria de apărare a SUA
Războiul dronelor: Germania insistă pe o rachetă "ieftină" de 2.500 de euro. De ce nu e suficient de ieftină?
Din umbra incertitudinii la acțiune: Cum va schimba achiziția rachetelor Taurus strategia de apărare a Germaniei și echilibrul de forțe în Europa
Leopard 2 domină piața europeană. După Cehia, încă un stat NATO anunță că va avea un batalion de tancuri Leopard 2A8
O amplă anchetă asupra traficanților de arme bulgari dezvăluie posibile legături cu Rusia și rețele de crimă organizată
Cealaltă față a monedei. Cine se va „bate” pentru viitoarele mașini de luptă ale României care vor înlocui bătrânul MLI-84 Jderul și ce lecții trebuie România să învețe
Europa se înarmează într-un ritm istoric: Războiul din Ucraina transformă fabricile de armament în șantiere gigantice
Una caldă și una rece. Rheinmetall are probleme cu producția de muniție de 155 mm la fabrica pe care a promis-o în Ucraina
Portavionul Amiral Kuznțov nu „moare” singur. Ciudatul caz al unei nave ruse aflată în același șantier și care trebuia să devină fregată cu arme de ultimă generație
Distruse de drone ieftine? Cum salvează un blindaj vechi sovietic tancurile M1A1 Abrams de miliarde de dolari
O nouă inovație a Ucrainei: Cum au ajuns avioanele agricole Z-137, integrate cu rachete aer-aer R-37 (Video). „Ajutor” pentru F-16 ca vânător de drone?
Și totuși, F-35. Prima țară care dă înapoi de la intenția de a renunța la achiziția de F-35, decizie luată de curând de Spania
Test de succes pentru Aster 30 B1NT: Europa îşi ascute „colții” împotriva amenințărilor hipersonice
Semn al disperării sau adaptare continuă? Rusia recondiționează tancuri T-72A din anii '70 pentru frontul din Ucraina
Viitorul aviaţiei este aici: Imagine rară, în premieră, cu conceptul avionul de vânătoare de generația a șasea. Tot ce trebuie să știi despre F/A-XX
Posibila ofertă F-55 în loc de F-35 după eșecul în programul NGAD: O propunere care este „Marketing nu inginerie”?
Rebeliunea spaniolă: Spania renunță oficial la intenția de a cumpăra avioane F-35. Va alege acum din două alte opțiuni
Controverse privind mentenanța Abrams poloneze, inclusiv a motorului AGT1500. Unde își repară tancurile cel mai mare operator de Abrams din Europa?
Rușii ar fi integrat racheta lor hipersonică de „neegalat” pe Su-57 și visează la o flotă de „sute de Su-57” până în 2030, deși au livrat abia 20 de avioane
Unde vinde Japonia 11 fregate Mogami într-un contract uriaș în care a „învins” Germania. Pentru prima dată în istoria sa Japonia vinde armament la „scară industrială”
De la Katiușa la Geran-2: Ce trebuie să înţelegem din transformarea capacităților ofensive ale Rusiei prin drone?
Un ''frate mai mare'' cu ADN european pentru sistemul HIMARS: Noua generație de lansatoare de rachete GMARS a realizat primul test de tragere
T-14 Armata „indian”: Cum încearcă Rusia să-și păcălească aliații din India cu tancuri pe care le-au tot promis anterior forţelor ruseşti

Ştiri Recomandate

Lovitură de stat sub masca naționalismului: Rețeaua Georgescu-Potra, un instrument al războiul hibrid purtat de Rusia împotriva României
Lukașenko: Rusia și Belarus au simulat lansări de arme nucleare tactice în timpul manevrelor “Vest-2025”
Micul vânător german, sistemul Gepard, care a schimbat regulile jocului pe frontul din Ucraina: O lecţie despre ingeniozitate, adaptare și cooperare pe care o putem învăţa de la ucraineni
EXCLUSIV
„Țara arde și baba se piaptănă” - China ignoră războiul adevărat din Ucraina și cere implicarea UE în războiul tarifar cu SUA
Evitarea interpretării de către Rusia a unui declaraţii de război? De ce România nu vrea să susţină instituirea unei zone de interdicție aeriană deasupra Ucrainei
În timp ce dronele rusești testează "liniile roșii" ale NATO, Ucraina solicită o poziție clară din partea Statelor Unite privind sancțiunile și garanțiile de securitate
Fregatele Type 31 ale Marinei britanice se apropie de intrarea în serviciu, odată cu validarea sistemelor de misiune și luptă TACTICOS
Propaganda Kremlinului a găsit vinovații pentru "OZN-urile" din România și Polonia: Incursiunile cu drone, organizate de serviciul de informații britanic MI6
Călin Georgescu, trimis în judecată pentru tentativă de subminare a ordinii constituționale
Rușii se laudă cu un nou lot de Su-34. Finisajele trădează graba pe linia de producție, dar aeronavele rămân periculoase pentru fortificațiile ucrainene (VIDEO)
Președintele suveranist al Poloniei: "Trebuie să facem totul să fim pregătiţi de război"
O nouă ofensivă terestră în Fâșia Gaza. Tancurile IDF au intrat până în centrul orașului Gaza
”Garda de Est” a NATO, întărită cu avioane Eurofighter britanice / Varșovia înființează Comandamentul Forțelor Medicale
Trump semnează ordinul de desfășurare a Gărzii Naționale în Memphis
Noi incidente de securitate în Polonia: Dronă neutralizată deasupra clădirilor guvernamentale, doi cetățeni belaruși reținuți
Compania Lockheed Martin vrea să resusciteze F-35: Cum noile tehnologii de ,,generația a șasea'' ar transforma radical avionul de luptă
"Băiețelul" european se maturizează: Şeful Rheinmetall explică de ce investițiile în apărare sunt singura șansă a Germaniei de a deveni un partener de încredere pentru SUA
România permite cu bună știință folosirea spațiului ei național pentru atacarea Ucrainei
Câte avioane de luptă a pierdut Ucraina de la începutul războiului? "Contabilii" rușilor numără de câteva ori același avion doborât
Amenințarea de la graniță: De ce vrea Uniunea Europeană să replice modelul de apărare al Ucrainei cu un „Zid de Drone”
Tensiunile dintre Rusia și NATO cresc în mod periculos: Oficiali ruși de nivel înalt afirmă că alianța se află “de facto” în război cu Moscova
Franţa este gata să joace rolul de garant al securității Poloniei: Ce mesaj transmite Rusiei desfăşurarea avioanelor Rafale în sprijinul polonezilor?
Ucraina răspunde ironiilor Ambasadei Rusiei la București: Afirmațiile cu privire la „date nesatisfăcătoare”, o practică rusească bine-cunoscută
Ursula von der Leyen: Europa nu mai poate depinde în mod excesiv de alții pentru propria securitate
Iată de ce e mai ieftin să te înarmezi pentru descurajare: Ucraina cheltuie 172 de milioane de dolari pe zi, doar pentru a se apăra de invazia Rusiei
Zid anti-drone în stil asiatic: Japonia dezvoltă sistemul de apărare costieră SHIELD
Adio F-16 și rachete costisitoare pentru doborârea dronelor? Ucraina anunță că e una dintre puținele țări care dezvoltă arme electromagnetice
MApN: Spațiul aerian românesc, încălcat de drone de 11 ori de la începutul invadării Ucrainei / Echipele poloneze anti-drone vor fi instruite de operatori ucraineni
Rusia simulează un atac cu Iskander și noile rachete balistice Oreshnik asupra Europei. Cele șase state luate în vizor de rachetele „imposibil de interceptat”
Putin se pregătește de întoarcerea veteranilor, planul fiind de a-i implica inclusiv în politică
SUA și Marea Britanie vor semna un acord privind reactoare modulare mici în timpul vizitei lui Trump la Londra
Moşteanu: Procedura doborârii dronelor e aprobată din iulie / Piloţii aveau autorizarea, au evaluat riscurile colaterale şi au decis să nu deschidă focul
pixel