Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Portavioanele, coșmarul și visul Rusiei. Cu Amiral Kuznețov rugină, Rusia are două proiecte: Prima navă, imposibil de realizat iar a doua ar fi o greșeală teribilă
Industrie de apărare
Data publicării:
Rusia a fost dintotdeauna o putere predominant terestră iar acest lucru nu se va schimba prea curând. Singurul domeniu naval în care Rusia excelează este cel al submarinelor, deși rușii visează la portavioane într-o ligă selectă dominată copios de americani. Azi Rusia deține un singur portavion, e vorba de bătrânul Amiral Kuznețov, care se află de ani de zile la cheu și care e foarte puțin probabil să mai joace un rol strategic major, nava fiind mistuită de incendii, rugină iar procesul de mentenanță și costurile mari sunt prelungite la nesfârșit. Și totuși rușii au două planuri mari pentru construcția unei noi generații de portavioane.
Portavionul rus Amiral Kuznețov. Photo: US Army via Wikipedia
Portavionul rus Amiral Kuznețov. Photo: US Army via Wikipedia

Dar să le luăm pe rând.

Dorința Rusiei de a deveni o putere în domeniul portavioanelor, asemenea rivalilor lor americani, rămâne puternică. De fapt, de un deceniu, rușii și-au anunțat planul de a construi o nouă generație de portavioane. Totuși, aceste vise vor fi probabil spulberate de realitate înainte ca proiectarea să fie finalizată.

Așadar Rusia are planuri pentru două noi portavioane. Însă nu își permite să-l construiască pe primul și ar fi o greșeală teribilă să îl construiască pe al doilea. Și nu din considerente financiare.

 

Rusia are două proiecte pentru a înlocui portavionul Amiral Kuznețov: Prima navă, imposibil de realizat iar a doua ar fi o greșeală teribilă

 

2. Vladimir P... (putin_aircraftcarrier_kremlin_12671500.jpg)

Vladimir Putin, inspectând macheta „viitorului” portavion rus Lamantin. Foto: Kremlin

În publicația americană National Interest, un expert militar analizează aceste planuri și trage concluzia că ele nu sunt fiabile.

Așadar rușii au două mari planuri pentru noi portavioane:

Primul este Proiectul 11430E, Lamantin, și „rivalul” său mai mare, Proiectul 23000 Shtorm. Acestea sunt cele două proiecte principale. Totuși, în ambele cazuri, rușii sunt într-un dezavantaj semnificativ în comparație cu omologii lor occidentali.

Dintre cele două proiectul Shtorm este cel mai avansat. Însă analiza sursei citate arată că e aproape sigur că rușii nu vor putea finaliza construcția navei, având în vedere situația financiară, precum și sancțiunile la care sunt supuși. Mai mult, războiul împotriva Ucrainei îi obligă să se axeze pe producerea altor sisteme de armament. Costul proiectului Shtorm e astronomic iar Rusia nu și-l va permite.

Pe de altă parte, celălalt proiect al construcției portavionului Lamantin a fost promovat intens ca o variantă mai mică, mai ieftină și, prin urmare, mai realistă pentru Marina rusă. Aproape toți recunosc inclusiv la Moscova că Lamantin este de fapt un compromis între vechiul portavion Amiral Kuznețov și costul ridicat al mai marelui proiect Shtorm. Deci teoretic Lamantin se poate face.

Dar de ce ar fi o greșeală teribilă?

Pentru că viitorul portavion Lamantin s-ar baza excesiv pe sisteme învechite. Cu alte cuvinte, chiar dacă Moscova ar finanța proiectul, Marina rusă s-ar regăsi într-o situație foarte similară cu portavionul Amiral Kuznețov.

De exemplu, așa cum este conceput în prezent, Lamantin se bazează pe un sistem de lansare STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery), un sistem vechi utilizat și pe Amiral Kuznețov. Acest sistem impune lansarea avioanelor printr-o rampă de decolare, reducând drastic greutatea maximă la decolare, iar astfel și raza de acțiune și eficiența acestora. În schimb, sistemele occidentale folosesc predominant CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery), care lansează avioanele cu ajutorul catapultelor cu abur sau electromagnetice.

Acesta ar fi însă doar unul din multele sisteme mai vechi pe care proiectul Lamantin le-ar integra.

 

Portavionul Shtorm  e un proiect mult mai ambițios, un portavion alimentat cu reactoare nucleare

 

1. Proiectul ... (portavion_shtorm_rusia_54586100.jpg)

Proiectul 23000 Shtorm, imagine concept

Shtorm este proiectat de Centrul de Stat Krylov. În 2019, când un model al portavionului a fost expus la Expoziția Militară de la Sankt Petersburg, se estima că dezvoltarea sa va dura până la 12 ani. Acum, însă, cu resursele Rusiei concentrate pe conflictul din Ucraina – un război predominant terestru și aerian – șansele ca acest portavion gigantic să fie construit sunt minime.

Shtorm ar fi alimentat fie de reactoare nucleare RITM-200, fie de RITM-400, și ar putea atinge o viteză maximă de aproximativ 30 de noduri (aproximativ 55 km/h).

Deoarece Rusia și-a stabilit strategia de dominație în Arctica încă din 2008, Shtorm este proiectat cu o structură de rezistență la gheață – o capacitate pe care portavioanele americane nu o au. Marina rusă intenționează să echipeze Shtorm cu un grup aerian robust de 70-90 de avioane, inclusiv versiuni navalizate ale MiG-29K și, posibil, Su-57. De asemenea, elicopterele Ka-27 ar fi folosite pentru misiuni antisubmarin, alături de avioane de avertizare timpurie Yak-44.

Însă portavionul Lamantin, deși mai mic și mai ieftin decât Shtorm, nu va îmbunătăți semnificativ puterea navală a Rusiei, mai ales din cauza dependenței sale de sisteme mai vechi.

CITEȘTE ȘI: Amiral Kuznețov are o „soră de suferință”. Aproape epavă, singurului portavion al Rusiei îi va fi greu să bată recordul crucișătorul nuclear Amiral Nakhimov


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Economia rusă, iluzia prosperității: Cum militarizarea forțată a societăţii ascunde recesiunea industrială
Paradoxul Kievului: Exportul de armament sprijină achiziția de armament 
F-16 ale României cu sisteme MEROPS? Ce sunt sistemele de ultimă generație MEROPS, care vor proteja România de dronele și avioanele Rusiei
Dronele ucrainene interceptoare, baza „zidului european al dronelor”: Marea Britanie le produce în masă pentru a contracara agresiunea rusă
Franța a primit șah în programul viitorului avion de generația a 6-a: Marea Britanie atrage Germania în programul GCAP pe fondul crizei franco-germane
Independența aeriană: Cum schimbă CA-1 Europa de la Helsing piața dronelor de luptă – O soluție 100% europeană (VIDEO)
Dependența României de Serbia e mult mai „adâncă”: Explozibilii vin de fapt și din China. Cu eticheta schimbată în Vietnam
România confirmă că vrea să construiască o fabrică de drone cu fonduri SAFE, în parteneriat cu Ucraina
În Estonia se poate: Parc industrial, dedicat sectorului apărării. România are minim un an de întârziere la Fabrica de pulberi de la Victoria
Polonia investește masiv în forțele sale armate: Peste 1.200 de vehicule tactice Legwan, fabricate sub umbrela cooperării cu Seul
Invenția ucraineană care sperie Rusia. De ce racheta de croazieră „Flamingo”, construită din vechituri sovietice, reprezintă o provocare pentru ruși
Rușii au spus „da”: Prețul salvării avionului Su-57 de către o mare putere mondială va fi accesul acesteia la codul sursă și la toate datele sensibile
Ionuț Moșteanu, în vizită în Luxemburg. România caută soluții pentru a aduce expertiza luxemburgheză în tehnologie și apărare, în țară
Modernizarea Armatei României din fonduri europene. Bolojan: Propunerile României pentru programul SAFE vor fi elaborate până la jumătatea lui octombrie
Soarta avionului european de generația a 6-a, pecetluită? Franța iese la atac: Metoda Eurofighter nu merge cu noi. Dacă nemții vor să facă singuri, să o facă
Pachetul de apărare al Turciei sub lupa SUA: Avioanele F-35 și F-16, miza viitoarelor negocieri de la Washington
Răspunsul Statelor Unite la provocările din Pacific, proiectul "F-47": Boeing a început producția noului avion stealth care va înlocui F-22 Raptor
Rusia are mari probleme cu „radarele zburătoare”. De ce producția noilor avioane A-100 a fost suspendată, în timp ce resursele A-50 sunt aproape epuizate
Au fost disecate rachetele și dronele ruse care lovesc zilnic Ucraina iar rezultatul e îngrijorător: În medie fiecare are 44 de componente din țări aliate Ucrainei
Viitorul aviației militare este aici: Ce este ''Vectis'', drona stealth care schimbă regulile războiului aerian (FOTO/VIDEO)
De ce nu se mai înghesuie lumea să cumpere tancuri Leopard 2. Versiunea ce mai modernă A8 e o mașină scumpă de luptă, dar cu producție într-un ritm hilar
Serbia vrea să fie puterea militară din regiune: Demonstrație cu tancuri rusești, avioane Rafale și lasatoare PULS capabile să lovească orice capitală din Balcani
Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii
Noua amenințare pentru flota rusă din Marea Neagră (FOTO/VIDEO): Ucraina prezintă TOLOKA, drona care poate lovi la 2000 km distanţă
Socoteala de acasă a F-35 nu se potrivește cu cea din târg. Prețul F-35 pentru Elveția a explodat iar o comisie va analiza ce a mers prost
Germania vrea o soluție cu termen limită pentru viitorul avion european de generația a 6-a. FCAS, înlocuitorul Eurofighter, o dispută franco-germană?
Un parteneriat istoric pentru securitatea Europei de Est: Cum a forțat incidentul cu dronele rusești o cooperare fără precedent între Polonia și Ucraina
„Bestia” americană se reinventează. De ce Armata SUA grăbește radical modernizarea legendarului tanc Abrams?
Update nu doar la avioane. Un aliat esențial al SUA în Asia va dispune de un simulator F-16 Bock 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Aviația militară a Turciei a primit al 4-lea T-70. Programul elicopterului Black Hawk turcesc supraviețuiește pe modul „avarie”

Ştiri Recomandate

Undă verde de la deputați: Stagiul militar voluntar, pasul către întinerirea rezervei Forțelor Armate Române
India și SUA se apropie de un acord comercial istoric. Taxe de 16%, în schimbul reducerii importurilor de petrol rusesc
Efortul de război al Kremlinului începe să fie erodat de tensiuni financiare și opoziție internă
Armata din Myanmar a efectuat raiduri într-o facilitate de la granița cu Thailanda, folosită pentru fraude cibernetice
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Lovitură vitală în inima complexului militar rusesc: Rachetele Storm Shadow, lansate de ucraineni, au vizat Uzina Chimică din Briansk
 Întrevederea Trump - Putin de la Budapesta, amânată: "Nu vreau o întâlnire inutilă"
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Atacurile rusești din timpul nopții au provocat noi victime în orașele ucrainene: La Kiev au murit două persoane, iar alte 13 au fost rănite la Zaporojie
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Europenii susțin înghețarea ostilităților în Ucraina pe actuala linie a frontului. Europa și Kievul, plan în 12 puncte pentru oprirea războiului
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
Zelenski: După ce pericolul Tomahawk a trecut, Rusia și-a intensificat atacurile asupra infrastructurii energetice ucrainene
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
„Îl vom escorta, dar pe un scaun la Haga”. Sikorski spune că avionul lui Putin nu va putea survola Polonia
Tentativă de sabotaj dejucată la București: SRI a oprit un atac la sediul companiei Nova Post, coordonat de serviciile secrete ruse
Lovitură de precizie în Crimeea: Ucrainenii au distrus sistemul radar „Valday”, simbol al defensivei rusești anti-drone (VIDEO)
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Olanda taie partajarea de informații clasificate cu Statele Unite: De ce serviciile de intelligence nu mai au încredere în administrația Trump
Lideri internaționali se reunesc la București pentru a dezbate viitorul Europei și al regiunii Mării Negre
,,Războiul maritim al sancțiunilor'': Cum vor statele europene să destructureze rețeaua de petroliere rusești sub pavilion fals
Obuzier autopropulsat 2S1 „Hvozdika” al forțelor de ocupație ale Rusiei, prezente în Donbass.
EXCLUSIV
Davai ceas, davai Donbas: De ce vrea Rusia cu orice preț „fortăreața” ucraineană pe care nu o poate cuceri cu tancurile
Armata Ucrainei. Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
De ce războiul din Ucraina nu se va încheia în următorii patru ani?
Parlamentul României, undă verde pentru achiziția de noi tancuri de luptă
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
În lipsă de F-35, rușii zboară cum pot în modul ”stealth”: Poliția aeriană NATO interceptează constant aeronave rusești cu transponderele oprite
Robinetul cu gaze rusești se închide. Doar două state s-au opus
Khamenei îl ironizează pe Trump pentru declarațiile despre distrugerea industriei nucleare a Iranului: Continuă să visezi
pixel