Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Rusia demonstrează că de la proiecte și machete de portavioane până la construcția navelor e un drum lung
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
În plin război la Marea Neagră, singurul portavion al Federației Ruse, Amiral Kuznețov, se află în proces de mentenanță în portul Murmansk. Însă ambițiile industriei privind construcția de portavioane noi sunt mari.
Proiect Ulyanovsk. Imagine concept cu un portavion rusesc. Sursă foto: TASS via NavyRecognition
Proiect Ulyanovsk. Imagine concept cu un portavion rusesc. Sursă foto: TASS via NavyRecognition

După o serie interminabilă de întârzieri, rușii au anunțat recent că portavionul Amiral Kuznetsov, Proiect 1143.5, va fi transferat Forțelor Navale ale Federației Ruse, după reparații și modernizare, cel mai devreme în anul 2024.

Se pare că perioada necesară pentru repararea navei a fost prelungită din nou cu câteva luni din cauza unor defecțiuni descoperite în timpul lucrărilor.

Lovit de un incendiu și numeroase sitauții tehnice, portavionul Amiral Kuznețov se confruntă cu probleme mari de ordin tehnic, modernizarea și repararea acestuia reprezentând o reală provocare pentru industria de apărare rusă.

Ultima oară când a îndeplinit misiuni a fost în perioada 2016-2017, când singurul portavion rus a condus în Marea Mediterană o grupare navală rusă, pe fondul campaniei antiteroriste din Siria.

 

Industria rusă țintește construcția de portavioane noi. Deocamndată doar pe hârtie

 

2. Vladimir P... (putin_aircraftcarrier_kremlin_12671500.jpg)

Vladimir Putin, inspectând macheta „viitorului” portavion rus Lamantin, în ianuarie 2020. Foto: Kremlin

În timp ce Amiral Kuznețov ruginește, industria rusă are ambiții privind construirea de noi portavioane. Cel puțin pe hârtie. Iar rușii demonstrează că de la machete până la construirea navei e cale extrem de lungă.

De precizat că în ultimii ani ai Războiului Rece, Uniunea Sovietică a început să lucreze la un portavion nuclear, cunoscut sub numele de Ulyanovsk, dar căderea Uniunii Sovietice i-a determinat pe ruși să suspende dezvoltarea acestuia. Proiectul a fost sistat, iar coca portavionului, parțial construită, a fost dezasamblată însă proiectul a stat mai mereu la baza ulterioarelor proiecte.

UMK Varan. În luna ianuarie a anului trecut, Nevskoe Design Bureau (PKB) din Rusia, care face parte din United Shipbuilding Corporation (USC), a dezvăluit un nou concept de portavion, denumit „UMK Varan”.

Aşa cum se prezintă pe hârtie, UMK Varan ar trebui să fie o navă de tip portavion, caracterizată printr-un grad ridicat de automatizare și posibilitatea utilizării sistemelor robotizate. Dacă proiectul se va concretiza vreodată, nava va putea transporta 24 de avioane multi-rol, șase elicoptere și până la 20 de vehicule aeriene fără pilot.

Deplasarea navei este de aproximativ 45.000 tone, lungime - aproximativ 250 m, lățime - 65 m, pescaj - 9 m şi capabil să atingă o viteză de până la 26 de noduri.

Lamantin. În ianuarie 2020, Biroul de proiectare Nevskoye (parte a Corporației Unite de Construcții Navale (CUdCN – United Shipbuilding Corporation) a dezvăluit proiectul pentru un viitor portavion nuclear, numit „Lamantin" (proiectul 11430E).

Macheta portavionului nuclear pe care industria navala rusă ar vrea să-l construiască a fost expusă anul trecut în cadrul unei expoziții militare la Sankt-Petersburg, potrivit United Shipbuilding Corporation. La expoziție a luat atunci parte și președintele rus Vladimir Putin.

Ambele sunt proiecte ambițioase, însă rămân la stadiul de machetă. 

 

Rușii nu se limitează doar la portavioane

 

Dar rușii nu se limitează doar la portavioane. În urmă cu doi ani au inaugurat construcția de nave de suprafață și submarine. Au fost organizate simulat ceremonii de începere a construirii a două fregate moderne din cadrul Proiect 22350, a două submarine din clasa Yasen-M și a două nave universale de desant - portelicoptere -, e vorba de Proiect 23900. Însă cel puțin acestea au trecut de stadiul de proiectare, fiind inaugurată construcția.

Rămâne de văzut când vor fi finalizate, în contextul în care războiul din Ucraina și sancțiunile impuse Federației Ruse vor afecta termenele de finalizare.

În ceea ce privește cele două portelicoptere Proiect 23900, a căror construcție a început pe 20 iulie 2020 la Șantierul Naval Zaliv din Kerci, trebuie spus faptul că vor fi lansate la apă în 2025 și 2026.

Revenind la Amiral Kuznețov, singurul portavion al Federației Ruse, în cazul în care nu vor exista noi întârzieri, lucru puțin probabil în contextul în care din momentul intrării în programul de modernizare portavionul a întâmpinat numeroase situații tehnice, nava de război ar trebui să reintre în serviciul de luptă al Federației Ruse în 2024.

CITEȘTE ȘI: România - noi detalii despre achiziția de submarine franceze Scorpene


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc

Ştiri Recomandate

Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
Rusia atacă din nou la Dunăre. Un nou RO-Alert, emis în județul Tulcea, după un atac cu drone în proximitatea României
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
Încă o noapte agitată la frontiera României: Trupele ruse au lovit portul ucrainean Izmail cu peste 35 de drone
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Rușii publică lista țărilor ostile. Manipulare grosolană a propagandei: România, "retrogradată în urna" țărilor obligate să sprijine Ucraina
Ucraina și Grecia, acord pentru livrarea de gaze naturale lichefiate (GNL) până în martie 2026
Controlul asupra rezervelor de petrol ale Venezuelei. Propunere făcută de Maduro pentru Donald Trump? (NYT)
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Noi avioane Mirage și sisteme SAMP/T? Kievul anunță un acord "istoric" cu Franţa pentru apărare aeriană. Înțelegere și cu Grecia privind importurile de gaz
Ochi suplimentari pentru NATO în Marea Baltică: Suedia construiește două submarine clasa A26. Ce face România în Marea Neagră
De ce importă Rusia mii de nord-coreeni pentru fabricile de drone?
"Cea mai mare criză umanitară din lume". Emisarul lui Trump pentru Africa denunţă atrocităţi inacceptabile în războiul din Sudan
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Ucrainenii atacă linia ferată Transsiberiană pentru a bloca livrările de muniție din Coreea de Nord către Rusia
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Lukoil nu mai forează în perimetrul Trident din Marea Neagră. Sancțiunile SUA pun reflectorul pe autoritățile române: "Nu ne vindem țara" americanilor de la Exxon Vs. blândețea față de Lukoil
NATO își flexează mușchii în Flancul Estic: Zeci de aeronave, exerciții în apropierea frontierei cu Rusia
pixel