Despre viitoarele avioane F-35 ale României: Puternicul sistem de senzori, arme, costuri, dar și câteva întrebări fără răspuns
La invitația Lockheed Martin, am mers în SUA la fabrica de producție a F-35, unde am putut vorbi cu oficiali ai companiei și am văzut facilitățile de producție a aeronavelor de generația a cincea, pe care și România urmează să le achiziționeze.
DefenseRomânia a vizitat fabrica din Forth Worth, Texas, pentru a vedea linia de producția a aeronavelor de generație a 5 a F-35 Lightning II.
F-35 are unele caracteristici de zbor similare cu F-16, mai ales în privința manevrabilității, dar aici se cam opresc asemănările. Un detaliu interesant este că doar greutatea carburantului din F-35 este de 8,278 de kg, similar cu greutatea aeronavei F-16 (aprox. 8,500 kg). Acest lucru îi asigură F-35-ului o rază de acțiune în condiții de luptă de aproape 1.100 de kilometri, dublu față de F-16.
Performanțele sunt asigurate de un motorul F135 de la Pratt & Whitney. Apropo de motor, Pentagonul intenționează fie să-l revizuiască radical (Engine Core Upgrade - ECU), fie să înlocuiască actualul model F135 cu unul mai puternic. Modificările trebuie să poată furniza suficientă energie pentru puterea de calcul a aeronavei F-35 Block 4, viitoarea variantă care va fi cumpărată și de România.
Fuziunea senzorilor
Theodore “Dutch” Dyckman, pilot de F-35 al Lockheed Martin
F-35 au fost dislocate în luptă doar de Israel. Probabil că sistemele au funcționat pentru că misiunea a fost întotdeauna îndeplinită, dar israelienii tac cu privire la detalii.
Americanii sunt mai deschiși și au dezvăluit că au survolat Flancul Estic al Alianței în februarie 2022 și datorită senzorilor de care dispun aeronavele F-35, au obținut o sursă incredibilă de informații și au putut înregistra modurile de război ale apărării aeriene a Rusiei.
Este important de notat că aeronave de dimensiunea unui avion de luptă poate afla informații pe care până acum doar aeronavele scumpe AWACS sau Rivet Joint le puteau obține.
În SUA, formația de luptă standard este de patru aeronave F-35. ”Cu avioanele din vechea generație zburam în formație apropiată; F-35 zboară la kilometri depărtare unul de celălalt”, ne-a explicat și Theodore “Dutch” Dyckman, pilot de F-35 al Lockheed Martin. Practic, o formație de doar 4 aeronave formează o rețea complexă care scanează și obține informații pe o zonă de sute de km pătrați.
Ce le face atât de versatile? O suită întreagă de senzori complet încorporați în fuzelajul avionului, iar fiecare F-35 poate colecta informații din zona pe care o survolează.
Este vorba despre radarul AESA care detectează orice se întâmplă în aer și la nivelul solului. În plus, există o serie de senzori care avertizează pilotul, spre exemplu, dacă o rachetă a fost lansată spre avion, toate acestea acoperă avionul într-un spectru de 360 de grade, iar casca Generator III oferă pilotului de F-35 orientare spațială și o conștientizare avansată a situației.
Aeronavele F-35 fac parte dintr-un sistem complex și schimbă informații cu echipamente aflate la sol precum Patriot sau Himars, dar și cu alte aeronave precum cele de generația a 4-a (F-16, JAS 39 Gripen, Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale etc).
Mai mult ca sigur, F-35 va îngloba și funcții ce țin de inteligența artificială, care vor ajuta piloții în misiunile de luptă. Orizontul de timp pentru implementarea unei astfel de capabilități nu are cum să fie mai mare de câțiva ani.
Deoarece este o aeronavă multifuncțională, F-35 Block 4 va putea transporta o gamă largă de arme: mai întâi este tunul de 25 mm, apoi este compartimentul intern cu 6 puncte de prindere care va acomoda diverse combinații de arme precum: rachetele aer-aer AIM-120C sau bombele ghidate GBU-31 JDAM.
Ce va cumpăra România?
Achiziția României de avioane F-35 este una oarecum firească, având în vedere mediul de securitate din Flancul Estic. Este foarte posibil ca, după 2040, cerințele operaționale impuse Forțelor Aeriene să nu mai poată fi îndeplinite decât de așa-numitele platforme din generația a cincea (eventual, în colaborare cu drone), iar singura variantă disponibilă în prezent este F-35.
Primele avioane F-35 Block 4 urmează să fie gata după anul 2030, iar piloții români vor începe antrenamentele pe ele în SUA.
Toate sistemele sunt mai mult sau mai puțin la fel ca pe avioanele folosite de americani, cu excepția faptului că, cel mai probabil, avioanele noastre nu vor avea capacitatea de a transporta arme nucleare.
Întreaga afacere, care include 32 de aeronave F-35, motoare, suport logistic inițial, armament și pregătirea piloților și a personalului tehnic, este evaluată de statul român la aproximativ 6,5 miliarde de dolari fără TVA.
Ulterior, va fi semnat un contract subsecvent pentru încă 16 aeronave F-35. Dacă totul va merge conform planului, Forțele Aeriene române vor opera în următoarele decenii trei escadrile de F-35. Cele 48 de aeronave ar trebui să rămână în dotarea Armatei până după anul 2070.
Ce nu știm. Deocamdată nu cunoaștem ce sumă de achiziție va fi aprobată de către Departamentul de Stat.
Totuși, putem să ne ghidăm după parcursul Cehiei, țară care, în ianuarie, a semnat un acord achiziția de 24 de F35 pentru aproximativ 6,6 miliarde de dolari. Cehii vor plăti aproape 5 miliarde de dolari pentru aeronave, pregătirea piloților, muniție și alte costuri, a declarat ministrul apărării Jana Cernochova. Diferența va fi folosită pentru a finanța modernizarea bazei forțelor aeriene Ceaslav din centrul Republicii Cehe, combustibil și pregătirea personalului tehnic.
De asemenea, nu avem încă o estimare privind costul total privind Programul F-35, care să includă achiziția aeronavelor, muniție, pregătirea piloților și tehnicienilor, logistică și operarea aeronavelor în următoarele 4-5 decenii.
O estimare vine tot dinspre oficialii cehi care, prin generalul Jaroslav Mika, cel care conduce echipa responsabilă de transformarea forțelor aeriene tactice, arată că ciclul de viață al celor 24 de aeronave F-35 ar costa în jur de 300 de miliarde de coroane/13,2 miliarde de dolari.
F-35 nu va fi un program ieftin, arăta și Ștefan Dănilă, general (r), primul general de aviație care a deținut funcția de șef al Statului Major General al armatei, fost pilot de MiG-21 și MiG-21 LanceR, în cadrul podcastului Obiectiv EuroAtlantic de la DefenseRomania.
„Produsul trebuie achiziționat și avut în vedere pe întreg ciclul de viață. Ar trebui să facem și calculele chiar dacă îi sperie pe unii”, spune generalul (r.) Dănilă. El a dat exemplul costul programelor F-16 sau viitorului program F-35 precizând că trebuie prezentat întregul cost estimat al programului, nu doar prețul de achiziție a avioanelor.
Citește și: F-35 pentru România, dar transparent chiar dacă cifrele vor speria. Gen. Dănilă: Avem încă în sânge să raportăm producția la hectar
Avioanele F-35 împânzesc Europa iar F-35 românești vor participa activ la apărarea ei. Pilot F-35: Aș zbura cu încredere într-un război precum cel din Ucraina
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News