Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Zborul Tarom 371. Cea mai mare catastrofă aviatică din istoria României - Tragedia de la Balotești
31 Martie 2021 / 15:06
Pe data de 31 martie 1995, în urmă cu exact 26 de ani, avea loc cea mai mare catastrofă aviatică din istoria României. Atunci, la Balotești, o aeronavă Airbus de tip A310-324, s-a prăbușit în apropierea aeroportului Otopeni. În urma tragediei nu au existat supraviețuitori.
Tragedia de la Balotești: Prăbușirea Zborului 371, cea mai mare catastrofă aviatică din istoria României. Sursă foto: DC News

Tragedia a avut loc pe 31 martie 1995, la puțin timp după ora României 9 a.m. Aeronava Tarom efectua un zbor București - Bruxelles și s-a prăbușit la aproximativ două minute de la decolare, aproape de Aeroportul Otopeni, pe un când de pe raza localității Balotești, județul Ilfov.

La bord se aflau 60 de persoane. Nu a existat din păcate niciun supraviețuitor. Din cele 60 de persoane 11 au fost membri ai echipajului și 49 au fost pasageri. Tot echipajul era de naționalitate română, în timp ce dintre călători 32 au fost belgieni, 9 români, 3 americani, 2 spanioli, un francez, un olandez și un thailandez. 

De precizat că în accident a decedat și consulul Ambasadei Belgiei la București. Acesta se afla în aeronavă și se deplasa către Bruxelles.

Comandantul zborului a fost Liviu Bătănoiu, în vârstă de 48 de ani, absolvent al Şcolii Militare de Aviaţie Aurel Vlaicu, promoţia 1969. În total, Liviu Bătănoiu avea la activ 14.312 ore de zbor, dintre care 1.735 de ore la bordul unei aeronave Airbus A310. Copilot a fost Ionel Stoi, în vârstă de 51 de ani. Acesta efectuase pregătirea la aceeaşi şcoală de aviaţie, absolvită în 1968. Experienţa sa de zbor: 8.988 de ore, dintre care 650 la bordul unui aparat Airbus A310. 

G Ad:

 

Date despre avionul Airbus A310 implicat în tragedie

 

Agenția de presă Agerpres a publicat anul trecut un documentar, la 25 de ani de la tragedie. Se arată astfel că avionul implicat în tragedie avea o capacitate cuprinsă între 215, 265 şi 300 de locuri.  Airbus-310 putea parcurge o distanţă maximă de 8.000 de kilometri, putea zbura la o altitudine de 10.000 de metri cu o viteză de croazieră de 850 de kilometri pe oră. Avionul avea lungimea de 40,66 metri, anvergura de 43,90 metri şi consuma între 4 şi 5 tone de combustibil pe oră. Conform fişei tehnice, Airbus A-310 trebuia să staţioneze la sol o zi la fiecare 18 luni în vederea unui control tehnic riguros.

Avionul care s-a prăbușit purta numele de „Muntenia”. Primul său zbor data din 1987, iar ultima evaluare tehnică fusese efectuată la 13 aprilie 1994. Până la momentul catastrofei, avionul, propulsat de două motoare Pratt & Whitney, însumase 31.092 de ore în aer.

Condiţiile meteorologice din dimineaţa de 31 martie 1995 au fost nefireşti de grele pentru o zi de primăvară: ninsoare abundentă şi ceaţă densă, ambele cu impact major asupra vizibilităţii, la care s-a adăugat vântul puternic.

 

Filmul prăbușirii



La ora 9:00:00, echipajul a primit aprobarea de decolare. După şase minute de întârziere, mai exact la 09:06:44 ora locală, avionul a început procedurile ridicării de la sol, pe pista 08R a Aeroportului Internaţional Otopeni. La 09:07:53, avionul s-a aflat la 1.396 metri altitudine şi a retras flapsurile, volete situate în partea dinapoi a planurilor unui avion pentru a-i mări portanţa.

Aeronava a ajuns în dreptul comunei Baloteşti şi a virat spre Ploieşti. Motorul stâng, din interiorul virajului, a început să dezvolte o asimetrie, şi-a redus capacitatea, provocând creşterea tracţiunii motorului drept şi devierea de la traiectul de zbor. La momentul 09:08:18, asimetria de tracţiune a ajuns la valoarea maximă şi aeronava s-a înclinat puternic spre stânga.

La ora 09:08:34, avionul a lovit pământul, într-un unghi de picaj de 80 de grade, cu o viteză de 324 de noduri (puţin peste 600 kilometri pe oră). S-a prăbuşit aproape vertical, la o distanţă de câteva sute de metri de gara Baloteşti şi la mai puţin de 3 kilometri de Aeroportul Otopeni. La locul impactului s-a format un crater de şase metri adâncime.

Turnul de control aerian din Bucureşti a încercat să contacteze zborul RO 371, fără succes, apoi a solicitat unei alte aeronave ce zbura în apropiere să contacteze echipajul zborului 371. După confirmarea pierderii legăturii, Turnul de control Bucureşti a emis un cod DETRESFA, prin care se indică o fază de pericol.

La scurt timp, preşedintele României, Ion Iliescu, a dat publicităţii un mesaj prin care s-a declarat "zguduit de catastrofa aeriană de la Otopeni". La locul tragediei au ajuns premierul Nicolae Văcăroiu, ministrul Transporturilor, Aurel Novac, ministrul de Interne, Doru Ioan Tărăcilă, printre alţii. Din comisia de anchetă, abilitată să cerceteze cauzele catastrofei, au făcut parte reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor, organe ale Procuraturii, Ministerului de Interne, Institutului Medico-Legal, specialişti belgieni, reprezentanţi ai producătorilor avionului din Franţa.

Investigaţia a fost coordonată de Sorin Stoicescu, la momentul respectiv Inspector de stat şef pentru Aviaţia Civilă din România, în cadrul Ministerului Transporturilor.

O echipă de investigatori ai FBI, conduşi de agentul David Beisner, au desfăşurat propria anchetă, pentru a analiza posibilitatea unui eventual atac terorist cu bombă, ipoteză respinsă ulterior.

 

Balotești 31 martie 1995: Corpurile sfârtecate de fluxul exploziei se întindeau pe distanțe mari



Puteau fi văzute bucăţi de avion împrăştiate pe o rază de aproximativ 1 km, pulverizate în urma impactului cu solul. Corpul principal al aeronavei fumega la o distanţă de 600 m de calea ferată. Chiar lângă şină, se afla un fragment metalic pe care se putea citi inscripţia cu litere albastre A 310. Alături, pe o grămadă metalică, se vedea una din roţile aparatului, singura rămasă întreagă. Bucăți din corpurile sfârtecate de fluxul exploziei ale celor care și-au pierdut viața putea fi văzute pe distanțe mari.

Imediat după tragicul eveniment, Ministerul Sănătăţii a deplasat la faţa locului 23 de echipaje, 14 medici, 9 asistente medicale şi 5 autosanitare. Pompierii s-au luptat cu flăcările o oră şi jumătate, căci, având în vedere că zborul nu durase nici două minute, rezervoarele aeronavei erau pline cu kerosen. Mai mult de 200 de jandarmi au izolat zona.

A doua zi, în jurul orei 14, au fost descoperite cele două cutii negre şi înregistratorul de voce ale avionului.

Raportul final privind accidentul aviatic a fost făcut public la 31 martie 2014, de către Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile. În document se precizează că acesta nu stabileşte vinovaţi, ci doar cauzele tragediei, conform aias.gov.ro.

 

Cauzele celei mai mari catastrofe aviatice din istoria României: Prăbușirea zborului Tarom 371



Potrivit raportului, notează Agerpres în documentarul publicat la 25 de ani de la tragedie, factorii care au condus la producerea accidentului au fost în număr de trei: tracţiunea asimetrică a motoarelor, posibila incapacitate a pilotului comandant şi faptul că nu au fost luate de către copilot "suficiente măsuri corective de a acoperi consecinţele primilor factori".

Cu 32 de secunde înainte de impactul cu solul, se arată în document, copilotul Stoi poate fi auzit întrebând: "Ce ai, mă?". Cel mai probabil, întrebarea îi era adresată pilotului comandant, posibil afectat brusc de o problemă de sănătate, precum un infarct, care l-a determinat să-şi piardă cunoştinţa sau chiar i-a provocat decesul.

Niciunul dintre cei doi nu fusese în prealabil diagnosticat cu o problemă de sănătate care ar fi putut să le ridice dificultăţi în îndeplinirea sarcinilor de serviciu.

Astfel s-ar explica şi de ce Liviu Bătănoiu dispare din înregistrarea cutiei negre în ultimele secunde dinaintea impactului. Ionel Stoi încearcă să activeze pilotul automat, dar comanda nu este preluată din cauza înclinării aeronavei la un unghi de peste 45 de grade. Ultimele cuvinte ale copilotului, rostite cu şase secunde înainte de momentul fatal, sunt "S-a stricat ăla".

Potrivit raportului final, Secţiunea 1.6.2., în jurnalul de bord al aeronavei erau înregistrate mai multe situaţii în care maneta motorului din stânga revenea aproape de ralanti în timpul urcării. Problema apărea doar câteodată, fără o anume periodicitate. Începând cu 10 iunie 1994, piloţii fuseseră avizaţi ca, în timpul urcării, să supravegheze maneta şi, în caz de nevoie, să-i stabilizeze manual traiectoria. Mecanicii nu au remediat această anomalie deoarece nu a putut fi replicată la sol.

La aproximativ un an după tragedie, Airbus a emis două Buletine de Service către operatori prin care i-a instruit cum să repare problema care cauza tracţiunea asimetrică a motoarelor. Aceste remedieri au devenit obligatorii şi nu au mai fost raportate asimetrii de propulsie la Airbus A310.

Catastrofa aeriană din 31 martie 1995 a fost subiectul episodului şase din sezonul cu numărul 19 al serialului "Air Crash Investigation" ("Dezastre în aer"), difuzat de canalul National Geographic la 24 ianuarie 2019, arată nationalgeographic.com.au.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Get it on App Store
Get it on Google Play
Asasinarea lui Nicolae Iorga de un comando de legionari. Mareșalul Ion Antonescu a preferat să se uite în altă parte
Nicolae Ceaușescu, la al XIV-lea Congres al Partidului Comunist Român, desfășurat între 20 și 24 noiembrie 1989
EXCLUSIV
Congresul al XIV-lea: Ultima șansă a lui Ceaușescu de a ieși la pensie. 'Când o face plopul mere şi răchita micşunele'
75 de ani de la deschiderea Procesului de la Nürnberg
76 de ani de la eliberarea Clujului de sub ocupația horthystă
Bătălia de la Oarba de Mureș, o tragedie pentru Armata română - 'Katyn-ul românesc'. Mărturisiri: 'Ne era milă cum vă omoram'
Epava unei nave naziste ar putea deţine cheia pentru găsirea comorilor din Salonul de Chihlimbar
Epava submarinului USS Grenadier, descoperită după 77 de ani
Crucişător nazist, descoperit în largul Norvegiei, la 80 de ani după ce a fost scufundat
Radu Tudor, despre Primăvara de la Praga: Serviciile militare ale României aveau informații despre o invazie militară sovietică în '68
Rusia se spală pe mâini. Proiect pentru anularea condamnării pactului Ribbentrop-Molotov, revocând astfel o decizie istorică a Sovietului Suprem
A murit Nina Andreeva, opozantă a perestroikăi și cea care a organizat excluderea lui Gorbaciov din PCUS
EXCLUSIV
Eroii uitați ai României: Pilotul militar Horia Agarici, 'Salvatorul Constanței', care a doborât trei avioane sovietice într-o singură bătălie
Bucureșteni în genunchi după anunțul oficial cu privire la cedarea Basarabiei către URSS în 1940
EXCLUSIV
28 iunie 1940, cedarea Basarabiei. Și totuși, dacă Armata română ar fi opus rezistență sovieticilor?
Bătălia de la Tighina: Forțele moldovenești au rezistat eroic, dar nu au putut face față bombardamentelor Rusiei
Israelul dezvăluie noi detalii ale operațiunii în care Adolf Eichmann a fost capturat de serviciile israeliene
EXCLUSIV
După moartea lui Stalin: Cum a preluat Hrușciov puterea și a învins în cuibul de vipere al Kremlinului
Parlamentul a decis: Unirea Transilvaniei cu Regatul României va fi sărbătorită. 4 Iunie - Ziua Tratatului de la Trianon
EXCLUSIV
8 sau 9 Mai? De ce Rusia și Occidentul sărbătoresc la date diferite victoria împotriva Germaniei naziste
Ţările baltice au condamnat tentativele Rusiei de "falsificare a istoriei"
Trump și Putin, declarație comună rară care marchează întâlnirea US Army cu Armata Roșie în 1945
Red Army, Photo source: center for Strategic Assessment and Forecasts
EXCLUSIV
Invaziile Rusiei în teritoriile românești. De la Imperiul Țarist la URSS: 12-1
Ambasada României la Moscova a întocmit lista nominală a românilor deportați și uciși de sovietici între 1941-1956
Foto: Masacrul de la Katyn, ce amintește de masacrul de la Fântâna Albă, ambele organizate de trupele sovietice
EXCLUSIV
MASACRUL DE LA FÂNTÂNA ALBĂ, 1 aprilie 1941 | Tragedia miilor de români secerați de mitralierele sovietice
„Sfatul Țării”, care a decis la 27 martie 1918 Unirea Basarabiei cu Regatul României
EXCLUSIV
UNIREA Basarabiei cu România, 27 martie 1918: Decizia „Sfatului Țării” - „De azi și înainte și pentru totdeauna”
Adolf Eichmann, în timpul procesului
EXCLUSIV
Adolf Eichmann | Capturarea și răpirea 'arhitectului' Soluției Finale, printre cele mai notabile succese ale Mossadului
A murit Dmitri Iazov, ultimul mareșal al URSS, arestat după Puciul din August împotriva lui Gorbaciov
Kuzmin: 'Armata Roșie a luptat nu pentru cucerirea României, ci pentru eliberarea ei'. Ambasadorul rus uită de Pactul Ribbentrop-Molotov
A murit spionul rus Aleksei Botian, care conform propagandei Rusiei a 'salvat' Cracovia de la distrugere
Polonia și Rusia, în plin 'război' diplomatic pe tema celui de-al Doilea Război Mondial. Rușii vorbesc de 'eliberare', dar uită de Katyn
Veteranii de război moldoveni cer demisia ministrului de Externe după ce Armata a 14-a Rusă a fost transformată din 'agresor' în 'pacificator'

Ştiri Recomandate

Ucraina: Riscul debarcării desantului maritim al Rusiei la Odesa se menține în continuare ridicat
Forţele Armate Ucrainene anunţă că au recâştigat controlul asupra unei porţiuni din frontiera cu Rusia, în regiunea Harkov (Video)
Încă o navă rusă purtătoare de rachete Kalibr a fost adusă în Marea Neagră. Rușii au organizat o ceremonie de primire a acesteia
Guvernul suedez a decis să informeze NATO despre dorinţa Suediei de a deveni membră a Alianţei
Forțele pentru Operații Speciale ale Armatei Ucrainene au aruncat în aer un important pod de cale ferată din Lugansk (Foto/Video)
Nicolae Ciucă, întâlnire cu vicepreședintele companiei americane de armament Lockheed Martin
Bulgaria a purtat noi discuții cu SUA pentru F-16 Block 70. Primele avioane Viper vor avea o întârziere de minimum 2 ani
Grecia poartă discuţii cu Statele Unite pentru a fi coproducător în cadrul programului F-35
Europarlamentar ungar: Ungaria respinge setul de sancţiuni propus de U.E împotriva Rusiei în forma sa actuală
Rusia a pierdut o treime din forța terestră cu care a început agresiunea. Dronele rusești, vitale în război, s-au dovedit și ele vulnerabile
Aurescu: România susține implementarea celui de-al șaselea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei
Dezastrul militar de pe râul Severski Donețk nu mai poate fi ascuns. Rusia a pierdut peste 400 de militari și 80 de tancuri în doar câteva clipe
NATO, pregătită să ofere garanții de securitate pentru Suedia și Finlanda, înainte de aderarea lor
Germania crede că acordul din 1997 dintre NATO și Rusia e nul iar Moscova l-a rupt unilateral
Rușii au aruncat în luptă Terminator - noile mașini de sprijinire a tancurilor (Video). Vehiculele au fost văzute în Ucraina
Rușii sunt blocați în Donbas, în pofida ofensivei. La Lugansk Ucraina controlează 10% din teritoriu; Zelenski îl înlocuiește pe comandantul forțelor de apărare
România subliniază că noul Concept NATO 2030 trebuie să reflecte că Rusia rămâne principala amenințare
Su-34, sursă foto: Ministerul Apărării de la Moscova - Facebook
EXCLUSIV
De ce aviația tactică a Rusiei a dispărut din Ucraina. Criza piloților nu e singura explicație
Rusia a atacat Lvov, în vestul Ucrainei, cu rachete de croazieră Kalibr lansate de pe submarine din Marea Neagră
China: Relațiile dintre UE și Japonia sunt benefice, dar nu trebuie să meargă mai departe
România susține cu fermitate aderarea Suediei și Finlandei la NATO. Aurescu a participat la discuția cu cele două state nordice
Rusia a lansat bombe cu fosfor asupra combinatului Azovstal din Mariupol (Video)
Serviciul de informații militare ucrainean prevede înfrângerea Rusiei până la finalul lui 2022 și o ofensivă de recuperarea inclusiv a Crimeei
Prioritățile MApN: Ridicarea nivelului salarial al militarilor și pensii echitabile, pe lângă programul de modernizare profundă a Armatei
Knyaz Oleg - cel mai nou submarin nuclear al Rusiei a executat lansări de torpile de sub gheață în Marea Barents
Ministrul Bogdan Aurescu a anunțat redeschiderea Ambasadei României la Kiev
Scenariul Mariupol s-ar putea repeta la Odesa. Război total de gherilă: Catacombele și tunelurile, pregătite pentru sosirea rușilor
Contraofensiva ucraineană a avut succes în Harkov. Trupele ruse de ocupație se retrag din al doilea oraș al Ucrainei, aflat în vecinătatea Donbasului
Tot mai aproape de zonele fierbinți. SUA și Grecia, acord pentru a disloca avioane americane F-35 și F-15 pe insula Creta
Rusia a instalat în Insula Șerpilor sisteme antiaeriene Tor-M2 și Panțîr
Cum a ajuns Moskva recif rusesc pe fundul mării. Cdr. (ret) Eugen Niculae: Crucișătorul avea sisteme pentru contracararea rachetelor Nepun
Crossuri parteneri
DCBusiness.ro
DCBusiness.ro
DCNews.ro
DCNews.ro
StiriDiaspora.ro
StiriDiaspora.ro
DCMedical.ro
DCMedical.ro
DCBusiness.ro
DCBusiness.ro
DCNews.ro
DCNews.ro
StiriDiaspora.ro
StiriDiaspora.ro
DCMedical.ro
DCMedical.ro