Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Eroii uitați ai României: Pilotul militar Horia Agarici, 'Salvatorul Constanței', care a doborât trei avioane sovietice într-o singură bătălie
Istorie
Data publicării:
Acum 38 de ani, pe 13 iulie, se stingea din viață într-un bloc cenușiu din cartierul Tomis Nord din Constanța, omul despre care s-au scris cântece de vitejie, fiind supranumit "Salvatorul Constanței".
EXCLUSIV

După o viață plină de greutăți, asul aviației române Horia Agarici ne părăsea în anonimat, în urma sa rămânând pentru posteritate Constanței o stradă care îi poartă numele, o mică placă memorială, pusă pe blocul unde și-a trăit ultimii ani de viață și eroicele sale fapte de arme din cel de-al Doilea Război Mondial.

Pilotul român Cezar Osiceanu a trecut în revistă faptele eroice ale lui Horia Agarici, dar semnalează un regret: „Într-o Constanță în an electoral, nicio autoritate nu a ținut vreo festivitate în cinstea lui. Nu știu câți dintre constănțeni îi mai cunosc astăzi povestea, dar cert este că Horia Agarici merită mult mai multă recunoaștere și recunoștință din partea noastră”.

2. Horia Agar (horia_agarici_93368800.jpg)

Horia Agarici (născut la 6 aprilie 1911) a fost o personalitate complexă - poet cu câteva volume publicate, cunoscător a cinci limbi străine, fapt care l-a ajutat să traducă mai multe cărți tehnice și de literatură, absolvent de şcoală militară de elită și pilot de elită în aviația română. După tată, se trăgea din neamul răzeşesc al Agârâcilor din Popeştii Vasluiului, neam care, cu timpul, au ajuns slujitori domnești și au intrat în mica boierime. Se pare că însuși Nicolae Iorga menționează un domn moldovean pe nume I. Agarici din Roman, care îşi donează o parte din avere Academiei Române. El este chiar bunicul viitorului aviator Horia. În 1929, la vârsta de 18 ani, a început studiile la Școala Politehnică din Timișoara, însă din motive financiare, a decis să renunțe la drumul ales și să se înscrie la Școala de Ofițeri de Aviație din București. După obținerea brevetului de pilot de război în 1934, proaspătul aviator militar va activa în cadrul mai multor escadrile, zburând pe diferite tipuri de avioane, fiind înaintat la gradul de locotenent aviator în iunie 1937.

 

Litoralul românesc, apărat de avioane de vânătoare britanice Hawker Hurricane

 

Începutul celui de-al Doilea Război Mondial îl găsește pe tânărul locotenent staționat la Mamaia, în cadrul Escadrilei 53 Vânătoare, care era înzestrată cu modernele avioane de vânătoare britanice Hawker Hurricane. Acestea aveau ca misiune apărarea aeriană a litoralului, în vreme ce subunitățile înzestrate cu aparate germane de zbor (He-112 și Bf-109) rămăseseră în apropierea Bucureștiului pentru a-l apăra. Se pare că alegerea Statului Major Român de a repartiza astfel forțele aeriene nu a fost întâmplătoare, fiind cunoscut faptul că motoarele englezești erau mai rezistente decât cele germane, iar apărarea Dobrogei presupunea zboruri de până la 200 kilometri în largul mării.

În pofida tuturor pregătirilor, la 22 iunie 1941- ziua intrării României în război - Dobrogea era lipsită de aviație de vânătoare. Cu o zi înainte, Escadrila 53 decolase de pe aerodromul Mamaia și aterizase la Buzău, în vederea unei misiuni de protecție a unui grup de bombardament. Doar Horia Agarici nu plecase cu escadrila, deoarece aparatul său de zbor se afla în reparații și nu avea cu ce să zboare. 

 

23 iunie 1941, ziua în care pilotul militar Horia Agarici a salvat Constanța în luptă cu aviația sovietică

 

23 iunie a fost ziua în care locotenentul Agarici s-a acoperit de glorie, câștigându-și renumele de "Salvatorul Constanței". Celebra luptă pe care a purtat-o cu aviația sovietică a fost rememorată chiar de către Horia Agarici și povestită pe larg ziariștilor:

Până să se lumineze, lucram cu soldații și maiștrii mecanici la ultima punere la punct a avionului meu. Deodată, ne-am pomenit cu zgomot de avioane și de explozii la Constanța; curând după asta, cu flăcări și fum... Primul val de avioane de bombardament reușise atacul prin surpriză și lovise bine în regiunea portului. Antiaeriana a deschis un foc de iad, dar puțin cam târziu. Valul de avioane a plecat. (...) La următorul val de bombardiere, care a venit când începuse să răsară soarele, am primit comunicarea că pot pleca. Mi-am lăsat din reparat avionul, m-am urcat în celălalt, l-am încercat și am plecat".

Este necesară o precizare aici: în hangarele de la Mamaia se mai afla și un al doilea aparat Hurricane, tot în reparații. Acesta avea probleme cu supraîncălzirea motorului și putea fi folosit în zbor pentru perioade mai scurte...dar a fost tot ce a avut nevoie Agarici să intre în istorie!

Împotriva tuturor regulamentelor, fără ordin și fără coechipier, cu un singur rezervor plin, acesta s-a înălțat în aer și a plecat la vânătoare!

Horia Agarici își continuă povestirea: „Urcarea a fost ca în ascensor... Sus, și încă din timpul urcării, am căutat să întretai drumul valului de avioane, dar nu l-am mai găsit, cu toate că scormonisem și peste, și sub câteva valuri de nori de prin largul mării. Mă întorceam la aerodrom când observ în fața mea o formație de linii subțiri: avioane de bombardament, văzute din spate.

Am pus viteză maximă, am luat ceva înălțime și, în atacuri, cu deschiderea focului de la numai 150 metri distanță și, cu continuarea lui până aproape de ciocnire, trăgând mereu, am doborât, în patru atacuri, în timp de circa un minut, trei avioane. Atacurile au fost atât de repezi încât, de exemplu, la primul avion doborât, s-au găsit numai vreo 36 de cartușe trase de mitraliorul din spate. Primul avion a aterizat, lovit în motoare, rezervoare și radiatoare, aproape de aerodrom, pe Peninsula Kituc, și personalul lui a fost capturat.

Al doilea avion a intrat în vrilă și a căzut în mare, la circa 10 kilometri de Băile Mamaia, iar al treilea a aterizat forțat la Traian-Val; [și] echipajul [acestuia] a fost capturat. (...) [Avionul cu care am plecat] era al unui camarad și avea un defect la limitatorul compresorului, din care cauză, când am zburat cu el, au fost momente când a trecut în supraputere. Din acest motiv, după al doilea atac, a început să-mi arunce ulei pe geam, să se înfierbânte și să piardă putere, lucru pentru care am fost obligat să întrerup atacul la al treilea avion doborât pentru a nu strica motorul avionului meu”.

 

Horia Agarici, primul pilot militar român care a doborât trei bombardiere într-o singură bătălie aeriană

 

Horia Agarici a fost primul aviator român care a doborât trei bombardiere inamice într-o singură bătălie aeriană. O astfel de faptă de arme, exact la începutul războiului, a reprezentat o mană cerească în ceea ce privește moralul trupelor, ziarele și radioul prezentând pe larg acțiunea lui Horia Agarici, care a fost decorat cu "Coroana României" și "Crucea de fier" germană.

Ba mai mult, în scurt timp, a apărut și un cântec compus de Gherase Dendrino pe versurile lui Păstorel Teodoreanu, care începea astfel: „A plecat la vânătoare Agarici / A plecat ca să vâneze bolșevici". Veteranii celui de-al Doilea Război Mondial își amintesc și acum cum îl fredonau atunci când avioanele cu cocardă tricoloră survolau linia frontului.

Realistic vorbind, ar fi fost aproape imposibil pentru cele șase bombardiere să radă Constanța de pe fața pământului, iar unora poate li s-ar părea ca fiind o exagerare supranumele de "Salvatorul Constanței", însă a fost exact ce aveam nevoie în acele prime zile de război.  În aceeași zi, generalul Gheorghe Jienescu, șeful aeronauticii militare, a înțeles că a greșit presupunând că, pentru apărarea Dobrogei, erau suficiente unitățile de artilerie antiaeriană și a dat ordin ca Escadrila 53 Vânătoare să revină pe aerodromul Mamaia.

 

Au urmat mai multe bătălii în care Escadrila 53 a doborât 54 de avioane sovietice

 

În lunile care au urmat, piloții acestei unități și-au dovedit curajul și priceperea, purtând mai multe lupte aeriene, doborând 54 de avioane sovietice și pierzând unul singur.

Ziua de glorie a Escadrilei 53 o reprezintă 30 iunie 1941, când în urma bătăliilor aeriene deasupra Mării Negre, au înregistrat 10 avioane sovietice doborâte, fără nicio pierdere de partea noastră. Pentru cele 25 de victorii obținute în primele cinci zile de război, piloții acestei unități de elită au fost vizitați, felicitați și decorați de către generalul Ion Antonescu.

O altă luptă aeriană este amintită chiar de către Agarici, când la 18 iunie 1943, undeva pe cerul Crimeei, la bordul unui avion german Bf-109G, a doborât un avion de vânătoare sovietic LaGG-3: „Am intrat odată, la o spargere de front, într-un adevărat iad aerian, de câteva sute de avioane. Am doborât un avion advers, după o luptă destul de complicată, în care era să mă ciocnesc de câteva ori prin roiul care bâzâia pe cer”.

Începând cu luna mai 1943, Horia Agarici (care fusese avansat la gradul de căpitan) a preluat comanda Escadrilei 53, care a fost dislocată pe aerodromul Mizil şi a intrat în compunerea unei unităţi germane care apăra zona petroliferă Prahova. Se cunoaşte faptul că în timpul raidului american de la 1 august 1943 (Operaţiunea „Tidal Wave”), escadrila a fost creditată cu două bombardiere B-24 „Liberator” doborâte. Spre sfârșitul războiului (15 decembrie 1944) Escadrila 53 a fost desființată, dar în amintirea acestor eroi, escadrila de avioane F-16, înființată în 2016 pe Baza 86 Aeriană de la Borcea-Fetești, și-a luat denumirea de Escadrila 53 Vânătoare. 

 

Eroul Horia Agarici, persecutat de comuniști după război care îi considerau faptele „crime de război”

 

După război și sub ocupație sovietică, Horia Agarici a avut mult de suferit, iar meritele sale de până atunci i-au devenit "păcate". După 23 august 1944, ruşii şi comunişti i-au reproşat faptul că a distrus avioane ale Uniunii Sovietice „prietene”.

Răspunsul lui Horia Agarici a fost unul simplu şi fără echivoc: „Aş fi doborât orice avion inamic, indiferent dacă ar fi fost rusesc, american sau german, atâta vreme cât el îmi ameninţa ţara".

În anul 1955, acesta a fost considerat criminal de război și a fost degradat. Ulterior, a fost grațiat și i s-au redat gradele, însă niciodată nu a fost reabilitat complet de statul român, stigmatul de „criminal de război" rămânând până în ziua de azi.

Paul Agarici, fiul lui Horia, s-a născut pe 4 iulie 1947, însă acesta a fost luat imediat de stat din braţele mamei şi trimis la casa de copii timp de 14 ani. Motivul? Era considerat fiul unui criminal de război. În tot acest timp, tatăl său a fost nevoit să își găsească de lucru pe unde putea, dar absolut nimic în domeniul pe care îl stăpânea la perfecție - a fost contabil o vreme dar şi mecanic auto în Eforie, electrician la Întreprinderea de Transporturi Constanța sau lucrător la o gospodărie agricolă. O vreme chiar s-a ascuns la Mina Altân Tepe din nordul Dobrogei. Fiul său Paul Agarici a făcut o precizare interesantă într-un interviu, pentru a înlătura unele inexactități apărute în presă - Horia nu a fost închis în temnițele comuniste. El a avut un văr, Costăchel Agarici, cu care a fost camarad în aviația de vânătoare, iar acesta din urmă a fost închis de regimul comunist.

A încetat din viață în 1982, la vârsta de 71 de ani, după o viață în care a luptat cu sovieticii, cu sărăcia și cu nedreptățile, fiind înmormântat cu onoruri militare....

 

Horia Agarici va rămâne mereu o legendă a aviației militare române

 

Dar și după moartea sa, legendele în jurul acestui as al aviației române rămân și sunt dovada respectului de care s-a bucurat, chiar și din partea foștilor inamici. Fiul său povestește despre o întâmplare care s-a petrecut pe faleza Constanţei mult timp de la terminarea războiului:

Tatăl meu trecea prin faţa Catedralei, iar peste drum era o patrulă sovietică. Un ţigan l-a recunoscut pe pilot şi a dat fuga la ruşi şi le-a spus: «Ăla e Agarici, pilotu’ care a doborât avioanele voastre». Atunci, locotenentul sovietic a venit la Agarici şi l-a întrebat: «Sunteţi aviatorul Agarici?». «Da!», i-a răspuns. Atunci, locotenentul rus şi soldaţii sovietici i-au dat onorul pilotului român.“

După aceea, locotenentul s-a întors și l-a luat de guler pe turnător și i-a spus că un popor care nu ştie să-şi respecte eroii nu va ştii niciodată să se respecte pe sine. Tot fiul poetului războinic a relatat un episod cu adevărat deosebit, confirmat de tatăl său, care demonstrează cât de mult conta onoarea pe câmpul de luptă. Cândva, prin anul 1949, un general de aviația rus l-a căutat pe Horia, iar atunci când s-a întâlnit cu el i-a spus, cu vocea gâtuită de emoție: „Am învăţat româneşte special pentru a putea veni să-ţi mulţumesc pentru că nu m-ai atacat atunci când rămăsesem fără muniţie şi nu puteam să-ţi răspund.“ Ce se întâmplase, de fapt? În cursul unei lupte aeriene, Agarici ajunsese față în față cu un singur avion dușman. Rămas fără muniție, pilotul sovietic i-a transmis românului, prin semne, că nu mai are cu ce să lupte şi că acceptă să se predea. Atunci, Agarici i-a transmis, tot prin semne, că va amâna duelul aerian pentru altă dată. Agarici a explicat întâmplarea, din punctul lui de vedere: ,,Cum să dobori pe cineva care nu are cum să se apere? Aș fi rămas dezonorat pentru tot restul vieții mele.“ Astfel de oameni au înfăptuit România Mare.....

În ziua de azi, nu ne mai rămâne decât să îi omagiem și să le cinstim memoria, povestindu-le faptele de vitejie și făcându-le cât mai cunoscute. Nu ne rămâne decât să îi cerem poate și scuze pentru că nu am știut să ne prețuim eroii așa cum ar fi meritat. Cum vă spuneam și la începutul acestei postări, în afară de o plăcuță memorială ascunsă pe o alee între blocurile cartierului Tomis Nord, pe lângă care mulți trec fără să o bage măcar în seamă, nimic în Constanța nu ne mai aduce aminte de războinicul poet care a salvat orașul de la distrugere....

Pe piatra sa funerară stă scris:

"Să nu uitaţi că cerul l-am iubit

Ca un fanatic beat de înălţime

Cu trup şi duh, în fulger de mişcare

Zvârlind un corp spre infinit"

 -  -  -

Sursă text: Pilotul Cezar Osiceanu


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Armata României în ziua atacului URSS-ului pentru eliberarea teritoriilor ocupate
UE a comemorat deportările sovietice. Au fost menționate și victimele din Basarabia și Bucovina după raptul teritorial din 1940
Ziua Eroilor | Cîţu: Să le cinstim memoria eroilor neamului ducând mai departe valorile pentru care aceştia au luptat
Debarcarea lui Hrușciov, o lecție pentru Ceaușescu. Șansele ca Armata să schimbe regimul au fost nule
Foşti ofiţeri de Securitate şi Miliţie care au recrutat mii de elevi în perioada comunistă, reclamaţi la Parchet de CNSAS
EXCLUSIV
Istoria paralelă scrisă de ruși. Moscova interzice comparația între URSS și Germania nazistă, dar uită de Holodomor
US Army, la Iwo Jima. Sursă foto: ABC News
EXCLUSIV
Fără SUA, Armata Roșie nu ar fi ajuns niciodată la Berlin. URSS, stat agresor, prezentat azi de Moscova drept victimă
Bratislava evocă rolul Armatei României în eliberarea Slovaciei în cel de-al Doilea Război Mondial
EXCLUSIV
De ce 9 mai e o „invenție” rusească a victoriei în război. Criza de nervi a lui Stalin a făcut ca Germania să capituleze de două ori
Moartea lui Hitler, un mit spulberat după ce Rusia a aprobat analiza rămășițelor. Dictatorul nu a fugit în Argentina
Oradea sărbătorește eliberarea ei de către Armata României, de sub regimul regimul bolşevic al lui Bela Kun, în 1919
Adolf Hitler, la Paris, după capitularea Franței
EXCLUSIV
Evacuarea miraculoasă de la Dunkirk și căderea Parisului. Franța a capitulat nu pentru că a fost înfrântă, ci pentru că s-a predat
A murit veteranul Gheorghe Bădulescu. Nea Gheorghiță a luptat în Armata României la Cotul Donului unde a căzut prizonier
Arhivele Securității de la MApN: Nu au fost predate documentele care ar putea aduce atingere securității naționale
Foto: Masacrul de la Katyn, ce amintește de masacrul de la Fântâna Albă, ambele organizate de trupele sovietice
EXCLUSIV
MASACRUL DE LA FÂNTÂNA ALBĂ | Tragedia miilor de români secerați de mitralierele sovietice în aprilie 1941
Zborul Tarom 371. Cea mai mare catastrofă aviatică din istoria României - Tragedia de la Balotești
„Sfatul Țării”, care a decis la 27 martie 1918 Unirea Basarabiei cu Regatul României
EXCLUSIV
UNIREA Basarabiei cu România, 27 martie 1918: Decizia „Sfatului Țării” - „De azi și înainte și pentru totdeauna”
Operațiunea Allied Force. Slobodan Miloșevici putea evita bombardarea Serbiei de către NATO
Ocupația sovietică în România. Armata română a încercat să opună rezistență Armatei Roșii
Ce ne spune ultimul mare război în care a luptat China, despre următorul conflict
Sistemul Brodie, primul ”portavion” al SUA
Ziua în care un MiG-21 al Coreei de Nord a doborât un avion militar al SUA
Gorbaciov, ultimul lider al URSS, lăudat de Putin pentru rolul jucat în istoria ţării sale şi a lumii
Gorbaciov nu regretă nimic din prăbușirea URSS: Perestroika a fost cea mai mare realizare politică
România și coșmarul Mineriadelor din anii '90. Premierul Cîțu: Nu voi permite o mineriadă în mandatul meu
Ion Mihai Pacepa a murit. Enigmele fugii din România, reacția lui Nicolae Ceaușescu și ascensiunea Elenei
Februarie 1965: Primele trupe terestre ale US Army ajung în Vietnam, o greșeală ce a dus la o catastrofă militară
MASACRUL DE LA LUNCA | Sovieticii au secerat sute de români care doreau doar să ajungă în România
Secretara unui lagăr nazist, acuzată de complicitate la crimă
Moartea lui Iuliu Maniu în închisoarea comunistă de la Sighet. „Maniu pleca spre groapa comună și spre gloria eternă”

Ştiri Recomandate

Pe fondul agravării situației din jurul războiul din Ucraina, Franța este tot mai prezentă în zona Mării Negre. Patru avioane militare franceze au evoluat simultan în regiune
Ambasada Ucrainei în România, mesaj de mulţumire: Le mulțumim autorităților române, care au demonstrat din nou sprijinul față de poporul ucrainean
Cu sprijinul companiei Saab, Germania îşi modernizează arsenalul de rachete de croazieră Taurus
Noi cu pacea, ruşii cu războiul | Până la stabilirea a unei încetări temporare a focului în Ucraina, Rusia intenționează să lanseze 500 de drone kamikaze pe zi asupra ucrainenilor
Avioane franceze Rafale cu arme nucleare în Europa? Franța, dispusă să facă o mișcare fără precedent în fața Rusiei, dacă SUA fac un pas în spate
În timp ce Ungaria refuză orice ajutor pentru Ucraina, statele nordice îi cer hiperbogatei Norvegie să bage mai adânc mâna în buzunar: 0,75% din PIB e prea puțin
Germanii nu vor ca tancurile să aparţină trecutului: KNDS Germania testează Leopard 2 ARC 3.0 ca soluţie de combatere a dronelor pe câmpul de luptă
Comandă uriașă, de 5.000 de rachete antiaeriene LMM, pentru Kiev. Britanicii împușcă doi iepuri dintr-o lovitură: Sprijină masiv apărarea Ucrainei și își ajută industria locală de apărare
Dictatul de la Washington: Ucraina ar trebui să cedeze teritorii, iar Rusia să accepte forțele de menținere a păcii europene
Cum trei partide din România blochează Armata să-și apere cetățenii de dronele rusești. Deși legea a trecut, au schimbat strategia
Demonstrație de forță a SUA în peninsula coreeană: Portavionul Carl Vinson ajunge în Coreea de Sud, la câteva zile după ce Phenianul a testat rachete strategice
Germania se pregătește să aloce sute de miliarde pentru domeniul apărării și securității
Dacă pentru România elicopterele de atac nu sunt o prioritate, pentru Polonia sunt. Polonezii preiau în leasing AH-64 Apache până încep livrările celor 96 achiziționate
Mobilizare în România pentru a ajuta Ucraina cu drone și sisteme EW de care ar putea beneficia și românii care luptă sub comanda Ucrainei. Hossu: E timpul să acționăm
Pentagonul oprește atacurile cibernetice împotriva Rusiei
Armistițiu de probă? Macron și Starmer propun încetarea focului timp de o lună în Ucraina. Luptele terestre ar urma să fie excluse
Bolojan: Garanțiile de securitate nu sunt doar pentru Ucraina, ci pentru tot Flancul estic și nu pot fi asigurate fără un sprijin din partea SUA
SUA nu mai vor să semneze acordul cu Ucraina pentru minerale după incidentul fără precedent dintre Zelenski și Trump din Biroul Oval
Zelenski, partenerii Ucrainei se reunesc pentru un summit-cheie la Londra, după incidentele de la Casa Albă
Bluf rusesc cu Su-57 privind o țară care se pregătește să semneze un mare contract. Rușii sunt misterioși și dau de înțeles că ar putea fi pentru Su-75
Un plan de încetare a focului în Ucraina, care va fi prezentat Statelor Unite, urmează să fie elaborat de Regatul Unit şi Franța: Destinul manifest al americanilor este să fie de partea ucrainenilor
După eșecurile înregistrate pe frontul din Ucraina, SUA dezvoltă o nouă bombă „GLSDB 2.0” care ar trebui să rezolve problema vulnerabilităţii la războiul electronic
Israelul face lobby pe lângă SUA pentru ca Rusia să-și continue prezența în Siria: Se intenţionează stoparea ascensiunii militare a Turciei în regiune
Lituania va produce „arme strategice” în cooperare cu Ucraina: Industria ucraineana de apărare are un potențial incredibil de a deveni un actor de talie mondială
În Ucraina, sistemul de apărare antiaeriană NASAMS a interceptat peste 900 de rachete rusești cu o eficiență de 94%
Forțele Aeriene ale SUA testează capacitățile bombardierelor B-2 Spirit într-un mediu contestat, pe măsură ce tensiunile cresc în Pacific
Alternativa germană la un centru european de lansare spațială: Bundeswehr-ul comandă dezvoltarea unui avion hipersonic care va ajunge în spațiu
Avantajul militar al armelor hipersonice: Armata SUA va lansa prima variantă terestră a noii arme hipersonice cu rază lungă de acțiune LRHW în 2025
Bombele ghidate ruse UPMK sau FAB au fost marea problemă a Ucrainei. NATO trebuie să se inspire din războiul aerian al Rusiei, care a schimbat strategia
Pacea din Ucraina, o chestiune secundară. Principal miză a administrației americane pare să fie scoatere Rusiei din relația cu China  
Mexicul devine noua ţintă a declaraţiilor secretarului american al apărării: Avertisment cu privire la o posibilă intervenție militară dacă nu se începe o luptă împotriva cartelurilor de droguri
SUA nu pariază toți banii pe bombardiere. Atacurile cu rază lungă „schimbă jocul” în războiul modern, dar SUA vor pierde dacă se bazează exclusiv pe ele
pixel