Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Eroii uitați ai României: Pilotul militar Horia Agarici, 'Salvatorul Constanței', care a doborât trei avioane sovietice într-o singură bătălie
19 iul 2020, 15:58
Acum 38 de ani, pe 13 iulie, se stingea din viață într-un bloc cenușiu din cartierul Tomis Nord din Constanța, omul despre care s-au scris cântece de vitejie, fiind supranumit "Salvatorul Constanței".
EXCLUSIV

După o viață plină de greutăți, asul aviației române Horia Agarici ne părăsea în anonimat, în urma sa rămânând pentru posteritate Constanței o stradă care îi poartă numele, o mică placă memorială, pusă pe blocul unde și-a trăit ultimii ani de viață și eroicele sale fapte de arme din cel de-al Doilea Război Mondial.

Pilotul român Cezar Osiceanu a trecut în revistă faptele eroice ale lui Horia Agarici, dar semnalează un regret: „Într-o Constanță în an electoral, nicio autoritate nu a ținut vreo festivitate în cinstea lui. Nu știu câți dintre constănțeni îi mai cunosc astăzi povestea, dar cert este că Horia Agarici merită mult mai multă recunoaștere și recunoștință din partea noastră”.

2. Horia Agar (horia_agarici_93368800.jpg)

Horia Agarici (născut la 6 aprilie 1911) a fost o personalitate complexă - poet cu câteva volume publicate, cunoscător a cinci limbi străine, fapt care l-a ajutat să traducă mai multe cărți tehnice și de literatură, absolvent de şcoală militară de elită și pilot de elită în aviația română. După tată, se trăgea din neamul răzeşesc al Agârâcilor din Popeştii Vasluiului, neam care, cu timpul, au ajuns slujitori domnești și au intrat în mica boierime. Se pare că însuși Nicolae Iorga menționează un domn moldovean pe nume I. Agarici din Roman, care îşi donează o parte din avere Academiei Române. El este chiar bunicul viitorului aviator Horia. În 1929, la vârsta de 18 ani, a început studiile la Școala Politehnică din Timișoara, însă din motive financiare, a decis să renunțe la drumul ales și să se înscrie la Școala de Ofițeri de Aviație din București. După obținerea brevetului de pilot de război în 1934, proaspătul aviator militar va activa în cadrul mai multor escadrile, zburând pe diferite tipuri de avioane, fiind înaintat la gradul de locotenent aviator în iunie 1937.

 

Litoralul românesc, apărat de avioane de vânătoare britanice Hawker Hurricane

 

Începutul celui de-al Doilea Război Mondial îl găsește pe tânărul locotenent staționat la Mamaia, în cadrul Escadrilei 53 Vânătoare, care era înzestrată cu modernele avioane de vânătoare britanice Hawker Hurricane. Acestea aveau ca misiune apărarea aeriană a litoralului, în vreme ce subunitățile înzestrate cu aparate germane de zbor (He-112 și Bf-109) rămăseseră în apropierea Bucureștiului pentru a-l apăra. Se pare că alegerea Statului Major Român de a repartiza astfel forțele aeriene nu a fost întâmplătoare, fiind cunoscut faptul că motoarele englezești erau mai rezistente decât cele germane, iar apărarea Dobrogei presupunea zboruri de până la 200 kilometri în largul mării.

În pofida tuturor pregătirilor, la 22 iunie 1941- ziua intrării României în război - Dobrogea era lipsită de aviație de vânătoare. Cu o zi înainte, Escadrila 53 decolase de pe aerodromul Mamaia și aterizase la Buzău, în vederea unei misiuni de protecție a unui grup de bombardament. Doar Horia Agarici nu plecase cu escadrila, deoarece aparatul său de zbor se afla în reparații și nu avea cu ce să zboare. 

 

23 iunie 1941, ziua în care pilotul militar Horia Agarici a salvat Constanța în luptă cu aviația sovietică

 

23 iunie a fost ziua în care locotenentul Agarici s-a acoperit de glorie, câștigându-și renumele de "Salvatorul Constanței". Celebra luptă pe care a purtat-o cu aviația sovietică a fost rememorată chiar de către Horia Agarici și povestită pe larg ziariștilor:

Până să se lumineze, lucram cu soldații și maiștrii mecanici la ultima punere la punct a avionului meu. Deodată, ne-am pomenit cu zgomot de avioane și de explozii la Constanța; curând după asta, cu flăcări și fum... Primul val de avioane de bombardament reușise atacul prin surpriză și lovise bine în regiunea portului. Antiaeriana a deschis un foc de iad, dar puțin cam târziu. Valul de avioane a plecat. (...) La următorul val de bombardiere, care a venit când începuse să răsară soarele, am primit comunicarea că pot pleca. Mi-am lăsat din reparat avionul, m-am urcat în celălalt, l-am încercat și am plecat".

Este necesară o precizare aici: în hangarele de la Mamaia se mai afla și un al doilea aparat Hurricane, tot în reparații. Acesta avea probleme cu supraîncălzirea motorului și putea fi folosit în zbor pentru perioade mai scurte...dar a fost tot ce a avut nevoie Agarici să intre în istorie!

Împotriva tuturor regulamentelor, fără ordin și fără coechipier, cu un singur rezervor plin, acesta s-a înălțat în aer și a plecat la vânătoare!

Horia Agarici își continuă povestirea: „Urcarea a fost ca în ascensor... Sus, și încă din timpul urcării, am căutat să întretai drumul valului de avioane, dar nu l-am mai găsit, cu toate că scormonisem și peste, și sub câteva valuri de nori de prin largul mării. Mă întorceam la aerodrom când observ în fața mea o formație de linii subțiri: avioane de bombardament, văzute din spate.

Am pus viteză maximă, am luat ceva înălțime și, în atacuri, cu deschiderea focului de la numai 150 metri distanță și, cu continuarea lui până aproape de ciocnire, trăgând mereu, am doborât, în patru atacuri, în timp de circa un minut, trei avioane. Atacurile au fost atât de repezi încât, de exemplu, la primul avion doborât, s-au găsit numai vreo 36 de cartușe trase de mitraliorul din spate. Primul avion a aterizat, lovit în motoare, rezervoare și radiatoare, aproape de aerodrom, pe Peninsula Kituc, și personalul lui a fost capturat.

Al doilea avion a intrat în vrilă și a căzut în mare, la circa 10 kilometri de Băile Mamaia, iar al treilea a aterizat forțat la Traian-Val; [și] echipajul [acestuia] a fost capturat. (...) [Avionul cu care am plecat] era al unui camarad și avea un defect la limitatorul compresorului, din care cauză, când am zburat cu el, au fost momente când a trecut în supraputere. Din acest motiv, după al doilea atac, a început să-mi arunce ulei pe geam, să se înfierbânte și să piardă putere, lucru pentru care am fost obligat să întrerup atacul la al treilea avion doborât pentru a nu strica motorul avionului meu”.

 

Horia Agarici, primul pilot militar român care a doborât trei bombardiere într-o singură bătălie aeriană

 

Horia Agarici a fost primul aviator român care a doborât trei bombardiere inamice într-o singură bătălie aeriană. O astfel de faptă de arme, exact la începutul războiului, a reprezentat o mană cerească în ceea ce privește moralul trupelor, ziarele și radioul prezentând pe larg acțiunea lui Horia Agarici, care a fost decorat cu "Coroana României" și "Crucea de fier" germană.

Ba mai mult, în scurt timp, a apărut și un cântec compus de Gherase Dendrino pe versurile lui Păstorel Teodoreanu, care începea astfel: „A plecat la vânătoare Agarici / A plecat ca să vâneze bolșevici". Veteranii celui de-al Doilea Război Mondial își amintesc și acum cum îl fredonau atunci când avioanele cu cocardă tricoloră survolau linia frontului.

Realistic vorbind, ar fi fost aproape imposibil pentru cele șase bombardiere să radă Constanța de pe fața pământului, iar unora poate li s-ar părea ca fiind o exagerare supranumele de "Salvatorul Constanței", însă a fost exact ce aveam nevoie în acele prime zile de război.  În aceeași zi, generalul Gheorghe Jienescu, șeful aeronauticii militare, a înțeles că a greșit presupunând că, pentru apărarea Dobrogei, erau suficiente unitățile de artilerie antiaeriană și a dat ordin ca Escadrila 53 Vânătoare să revină pe aerodromul Mamaia.

 

Au urmat mai multe bătălii în care Escadrila 53 a doborât 54 de avioane sovietice

 

În lunile care au urmat, piloții acestei unități și-au dovedit curajul și priceperea, purtând mai multe lupte aeriene, doborând 54 de avioane sovietice și pierzând unul singur.

Ziua de glorie a Escadrilei 53 o reprezintă 30 iunie 1941, când în urma bătăliilor aeriene deasupra Mării Negre, au înregistrat 10 avioane sovietice doborâte, fără nicio pierdere de partea noastră. Pentru cele 25 de victorii obținute în primele cinci zile de război, piloții acestei unități de elită au fost vizitați, felicitați și decorați de către generalul Ion Antonescu.

O altă luptă aeriană este amintită chiar de către Agarici, când la 18 iunie 1943, undeva pe cerul Crimeei, la bordul unui avion german Bf-109G, a doborât un avion de vânătoare sovietic LaGG-3: „Am intrat odată, la o spargere de front, într-un adevărat iad aerian, de câteva sute de avioane. Am doborât un avion advers, după o luptă destul de complicată, în care era să mă ciocnesc de câteva ori prin roiul care bâzâia pe cer”.

Începând cu luna mai 1943, Horia Agarici (care fusese avansat la gradul de căpitan) a preluat comanda Escadrilei 53, care a fost dislocată pe aerodromul Mizil şi a intrat în compunerea unei unităţi germane care apăra zona petroliferă Prahova. Se cunoaşte faptul că în timpul raidului american de la 1 august 1943 (Operaţiunea „Tidal Wave”), escadrila a fost creditată cu două bombardiere B-24 „Liberator” doborâte. Spre sfârșitul războiului (15 decembrie 1944) Escadrila 53 a fost desființată, dar în amintirea acestor eroi, escadrila de avioane F-16, înființată în 2016 pe Baza 86 Aeriană de la Borcea-Fetești, și-a luat denumirea de Escadrila 53 Vânătoare. 

 

Eroul Horia Agarici, persecutat de comuniști după război care îi considerau faptele „crime de război”

 

După război și sub ocupație sovietică, Horia Agarici a avut mult de suferit, iar meritele sale de până atunci i-au devenit "păcate". După 23 august 1944, ruşii şi comunişti i-au reproşat faptul că a distrus avioane ale Uniunii Sovietice „prietene”.

Răspunsul lui Horia Agarici a fost unul simplu şi fără echivoc: „Aş fi doborât orice avion inamic, indiferent dacă ar fi fost rusesc, american sau german, atâta vreme cât el îmi ameninţa ţara".

În anul 1955, acesta a fost considerat criminal de război și a fost degradat. Ulterior, a fost grațiat și i s-au redat gradele, însă niciodată nu a fost reabilitat complet de statul român, stigmatul de „criminal de război" rămânând până în ziua de azi.

Paul Agarici, fiul lui Horia, s-a născut pe 4 iulie 1947, însă acesta a fost luat imediat de stat din braţele mamei şi trimis la casa de copii timp de 14 ani. Motivul? Era considerat fiul unui criminal de război. În tot acest timp, tatăl său a fost nevoit să își găsească de lucru pe unde putea, dar absolut nimic în domeniul pe care îl stăpânea la perfecție - a fost contabil o vreme dar şi mecanic auto în Eforie, electrician la Întreprinderea de Transporturi Constanța sau lucrător la o gospodărie agricolă. O vreme chiar s-a ascuns la Mina Altân Tepe din nordul Dobrogei. Fiul său Paul Agarici a făcut o precizare interesantă într-un interviu, pentru a înlătura unele inexactități apărute în presă - Horia nu a fost închis în temnițele comuniste. El a avut un văr, Costăchel Agarici, cu care a fost camarad în aviația de vânătoare, iar acesta din urmă a fost închis de regimul comunist.

A încetat din viață în 1982, la vârsta de 71 de ani, după o viață în care a luptat cu sovieticii, cu sărăcia și cu nedreptățile, fiind înmormântat cu onoruri militare....

 

Horia Agarici va rămâne mereu o legendă a aviației militare române

 

Dar și după moartea sa, legendele în jurul acestui as al aviației române rămân și sunt dovada respectului de care s-a bucurat, chiar și din partea foștilor inamici. Fiul său povestește despre o întâmplare care s-a petrecut pe faleza Constanţei mult timp de la terminarea războiului:

Tatăl meu trecea prin faţa Catedralei, iar peste drum era o patrulă sovietică. Un ţigan l-a recunoscut pe pilot şi a dat fuga la ruşi şi le-a spus: «Ăla e Agarici, pilotu’ care a doborât avioanele voastre». Atunci, locotenentul sovietic a venit la Agarici şi l-a întrebat: «Sunteţi aviatorul Agarici?». «Da!», i-a răspuns. Atunci, locotenentul rus şi soldaţii sovietici i-au dat onorul pilotului român.“

După aceea, locotenentul s-a întors și l-a luat de guler pe turnător și i-a spus că un popor care nu ştie să-şi respecte eroii nu va ştii niciodată să se respecte pe sine. Tot fiul poetului războinic a relatat un episod cu adevărat deosebit, confirmat de tatăl său, care demonstrează cât de mult conta onoarea pe câmpul de luptă. Cândva, prin anul 1949, un general de aviația rus l-a căutat pe Horia, iar atunci când s-a întâlnit cu el i-a spus, cu vocea gâtuită de emoție: „Am învăţat româneşte special pentru a putea veni să-ţi mulţumesc pentru că nu m-ai atacat atunci când rămăsesem fără muniţie şi nu puteam să-ţi răspund.“ Ce se întâmplase, de fapt? În cursul unei lupte aeriene, Agarici ajunsese față în față cu un singur avion dușman. Rămas fără muniție, pilotul sovietic i-a transmis românului, prin semne, că nu mai are cu ce să lupte şi că acceptă să se predea. Atunci, Agarici i-a transmis, tot prin semne, că va amâna duelul aerian pentru altă dată. Agarici a explicat întâmplarea, din punctul lui de vedere: ,,Cum să dobori pe cineva care nu are cum să se apere? Aș fi rămas dezonorat pentru tot restul vieții mele.“ Astfel de oameni au înfăptuit România Mare.....

În ziua de azi, nu ne mai rămâne decât să îi omagiem și să le cinstim memoria, povestindu-le faptele de vitejie și făcându-le cât mai cunoscute. Nu ne rămâne decât să îi cerem poate și scuze pentru că nu am știut să ne prețuim eroii așa cum ar fi meritat. Cum vă spuneam și la începutul acestei postări, în afară de o plăcuță memorială ascunsă pe o alee între blocurile cartierului Tomis Nord, pe lângă care mulți trec fără să o bage măcar în seamă, nimic în Constanța nu ne mai aduce aminte de războinicul poet care a salvat orașul de la distrugere....

Pe piatra sa funerară stă scris:

"Să nu uitaţi că cerul l-am iubit

Ca un fanatic beat de înălţime

Cu trup şi duh, în fulger de mişcare

Zvârlind un corp spre infinit"

 -  -  -

Sursă text: Pilotul Cezar Osiceanu


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Putin rescrie 'legal' istoria. În Rusia vor fi pedepsiți cei care compară URSS cu Germania nazistă
Un episod uitat: Avionul în care se afla tânărul Ceaușescu s-a prăbușit în URSS. Accidentul putea schimba destinul comunismului românesc
Ceaușescu și Pol Pot - dușmanul dușmanului meu este prietenul meu 
Rebeliunea legionară. Trei zile de lupte sângeroase între Armată, fidelă lui Ion Antonescu, şi Mişcarea Legionară
Franța ar fi fost complice la genocidul din Rwanda
Desert Storm: Eliberarea Kuweitului, o demonstrație de forță a SUA. Prima operațiune militară din războiul modern
Moldova: Un gram de dreptate pentru victimele stalinismului. Cei născuți în gulagurile sovietice vor avea statut de victime ale comunismului
Congresul SUA, ocupat pentru a doua oară în istorie. Casa Albă și Capitoliul au fost incendiate acum două secole după căderea Washingtonului
EXCLUSIV
Ceaușescu, Rețeaua R și Securitatea. Cine a tras în noi, după '22? Ultimul stalinist al Europei, între Revoluție și lovitură de stat
1989. Operațiunea Trandafirul: Noaptea asasinilor și macabra incinerare a morților Timișoarei împușcați la Revoluție
Charles de Gaulle și criza din 13 mai 1958: O lovitură de stat?
Proiect educațional despre istoria României, în sprijinul românilor din Ucraina și Serbia
Asasinarea lui Nicolae Iorga de un comando de legionari. Mareșalul Ion Antonescu a preferat să se uite în altă parte
Nicolae Ceaușescu, la al XIV-lea Congres al Partidului Comunist Român, desfășurat între 20 și 24 noiembrie 1989
EXCLUSIV
Congresul al XIV-lea: Ultima șansă a lui Ceaușescu de a ieși la pensie. 'Când o face plopul mere şi răchita micşunele'
75 de ani de la deschiderea Procesului de la Nürnberg
76 de ani de la eliberarea Clujului de sub ocupația horthystă
Bătălia de la Oarba de Mureș, o tragedie pentru Armata română - 'Katyn-ul românesc'. Mărturisiri: 'Ne era milă cum vă omoram'
Epava unei nave naziste ar putea deţine cheia pentru găsirea comorilor din Salonul de Chihlimbar
Epava submarinului USS Grenadier, descoperită după 77 de ani
Crucişător nazist, descoperit în largul Norvegiei, la 80 de ani după ce a fost scufundat
Radu Tudor, despre Primăvara de la Praga: Serviciile militare ale României aveau informații despre o invazie militară sovietică în '68
Rusia se spală pe mâini. Proiect pentru anularea condamnării pactului Ribbentrop-Molotov, revocând astfel o decizie istorică a Sovietului Suprem
A murit Nina Andreeva, opozantă a perestroikăi și cea care a organizat excluderea lui Gorbaciov din PCUS
EXCLUSIV
Eroii uitați ai României: Pilotul militar Horia Agarici, 'Salvatorul Constanței', care a doborât trei avioane sovietice într-o singură bătălie
Bucureșteni în genunchi după anunțul oficial cu privire la cedarea Basarabiei către URSS în 1940
EXCLUSIV
28 iunie 1940, cedarea Basarabiei. Și totuși, dacă Armata română ar fi opus rezistență sovieticilor?
Bătălia de la Tighina: Forțele moldovenești au rezistat eroic, dar nu au putut face față bombardamentelor Rusiei
Israelul dezvăluie noi detalii ale operațiunii în care Adolf Eichmann a fost capturat de serviciile israeliene
EXCLUSIV
După moartea lui Stalin: Cum a preluat Hrușciov puterea și a învins în cuibul de vipere al Kremlinului
Parlamentul a decis: Unirea Transilvaniei cu Regatul României va fi sărbătorită. 4 Iunie - Ziua Tratatului de la Trianon
EXCLUSIV
8 sau 9 Mai? De ce Rusia și Occidentul sărbătoresc la date diferite victoria împotriva Germaniei naziste

Ştiri Recomandate

Forțele ruse au început o ofensivă majoră în Luhansk. Sunt pregătite aproape 2.000 de tancuri și sute de avioane de luptă (FP)
FCAS prinde contur. Germania va asigura rețeaua de senzori a viitorului avion de generația a 6-a care va înlocui Eurofighter și Rafale
Macron și Scholz, sprijin ”atât timp cât este necesar” pentru Ucraina. Zelenski cere armament greu şi avioane
SUA, UK și Australia - exerciții aeriene comune în deșertul Nevada. ”Dacă suntem pregătiți pentru China, suntem pregătiți pentru oricine”
Marea Britanie răspunde oficial apelului „daţi-ne aripi” al Ucrainei. Până la trimiterea de avioane, piloții ucraineni - pregătiți pe teritoriul britanic
Reuniune extraordinară - Consiliul European. Iohannis: Voi reitera sprijinul României pentru Ucraina
Cum justifică Rusia invadarea Ucrainei. Putin a ordonat producția de ... filme de propagandă despre război
Armata română trage linie și face bilanțul pe 2022: F-16, HIMARS sau Piranha 5 - printre obiectivele atinse de România
Sistemul american Aegis Ashore din România protejează spațiul aliat 24/24. Scutul antibalistic devenit obsesie rusă - pur defensiv
Eurofighter britanice pentru Ucraina? Rusia amenință că va răspunde iar escaladarea va fi pe conştiinţa britanicilor
Germania critică „întrecerea” pentru înarmarea Ucrainei cu tancuri și avioane și cere un ajutor unitar și etapizat
Atenție, Ucraina. Echipajele de pe Abrams și Leopard 2 vor avea 7 secunde pentru a nu deveni victime dacă ratează ținta
Ministrul ucrainean al Apărării rămâne în funcție... deocamdată. Ce l-a salvat pe Reznikov de o demitere așteptată de toată lumea
Britanicii pregătesc un pas major: Arme cu rază lungă pentru Ucraina și pregătirea piloților pe avioane de luptă occidentale
Polonia va cumpăra 18 lansatoare HIMARS. Tranzacția de 10 miliarde de dolari va include și 45 de rachete ATACMS
Kadîrov vrea ceceni și trupe ruse în Polonia. „Privind pe hartă, următoare țință după Ucraina e Polonia”
Headshot. Celebrul mercenar rus Igor Mangushev, care a urcat pe scenă cu craniul unui soldat ucrainean, împușcat mortal în cap
Rusia consideră „cinică” intenția SUA de a relua insepecțiile în ultimul tratat nuclear dintre ele, arătând cu degetul sprijinul acordat Ucrainei
Ucraina lovește fortificațiile ruse la Bahmut cu grenade termobarice din Bulgaria, lansate din RPG-7 sovietice (Video)
Președintele Ucrainei face prima vizită oficială în Europa și va ajunge astăzi în Marea Britanie
Leopard 1 nu ar putea face față decât unui T-55 și T-62. Tancul - scos din producție în 1984, dar în situație limită poate ajuta Ucraina
Biden, mesaj puternic în discursul său privind Starea Națiunii: Sprijinul american în Ucraina, ”atât timp cât va fi nevoie”
Polonia plănuiește să antreneze două batalioane ale Forțelor Armate ucrainene în fiecare lună
România oferă detalii despre programul Patriot: Al doilea sistem a fost livrat în 2022. Livrarea următoarelor două e în curs
Consiliul de Asociere UE - R. Moldova. România cere Chișinăului să profite de șansa istorică / Gavrilița: Sperăm să deschidem negocierile de aderare în 2023
România trimite o nouă echipă de căutare-salvare în Turcia. MApN va desfăşura misiuni de sprijin
În Rusia are loc o adevărată „cursă a înarmării” printre principalii jucători politici. Compania Gazprom își înființează propria companie militară privată
Oleksii Danilov: Cu sau fără F-16, Ucraina poate lovi teritoriul Federaţiei Rusă. Este doar o chestiune de timp până când vom primi avioane occidentale
Pentagonul și U.E pregătesc un pact care să stimuleze cooperarea în domeniul apărării, dar cu unele excepții
În perioada octombrie 2022 - ianuarie 2023, trupele ruse au lansat peste 700 de rachete asupra teritoriului Ucrainei
Ucraina aplică "modelul Budanov" și în cazul SBU. Vasil Maliuk vine din zona operativă a structurilor de forță
Berlinul își reface calculele. După desființarea stagiului militar obligatoriu, Germania încearcă să crească efectivele Bundeswehr