Marii piloți români care au luptat pe IAR-80 fac radiografia avionului românesc. „Din păcate toate IAR-80 au fost distruse de ruși în 1950”
Piloții români au luptat în cel de-al Doilea Război Mondial pe diferite avioane, inclusiv românești de tip IAR-80 sau germane, celebrul Messerschmitt Bf 109.
În cadrul seriei de documentare Ora Regelui. Ultimii romantici, piloții Majestății Sale, o serie de eroi români ai aerului au discutat despre IAR-80, dar și Messerschmitt Bf 109.
Avinul IAR-80 a fost proiectat de Industria Aeronautică Română. Avionul românesc avea o rază de acțiune de 940 km și o viteză de 550 km/h. Plafonul de zbor era de 10.500 metri.
Dan Stoian, general (r.) de flotilă aeriană, pilot de bombardiere, vorbind despre avioane care ofereau protecție, își amintește:
„În general ne făceau protecție colegi de la vânătoare cu IAR-80, dar au fost dotați apoi și cu Messerschmitt Bf 109. Era mai fâșneț (n.r. - avionul german), mai rapid, mai bine înarmat cu o precizie mai mare de tragere.
Bietul IAR-80 în 1939-1940 era cotat cam al patrulea în lume ca viteză și armament, dar a rămas tot cu motor în dublă stea de 14 cilindri de 1000 cai putere. Între timă Messerschmitt-ul german a ajuns la 1.400 cai putere”.
Ion Dobran: IAR-80, distruse de ruși în 1950
Avioane românești IAR-80, sursă foto: IAR80.org
Regretatul general Ioan Dobran, erou și as al aviației militare române cu 340 de misiuni de război, angajat în 74 lupte aeriene și nu mai puțin de 12 victorii, a făcut și el o comparație între IAR-80 și Messerschmitt.
„Față de Messerschmitt, avea (n.r. - IAR-80) o diferență: Pilotul nu ședea în centru de greutate și stătea puțin mai în spate. La viraje parcă vira întâi botul avionului, apoi veneai și tu.
În schimb avea carburator pentru combustibil iar la virajele bruște, în sus, jos, dreapta, stânga, dădea oarecare rateuri pentru că din cauza efortulu nu mai alimenta cu benzină. Messerschmitt-ul în schimb era ăe injecție nu pe carburator”, își amintește generalul Ion Dobran.
Marele pilot român și-a exprimat regretul că aceste avioane au fost distruse imediat în anii 1950 de către sovietici după ce comuniștii români au preluat puterea.
„Păcat că s-au distrus toate avioanele și că nu mai avem unul, să arătăm un IAR măcar (n.r. - IAR-80). E doar o copie la Muzeul de Aviație, care nu e originală. Le-au distrus rușii repede, imediat după 1950 atunci”, a conchis generalul Dobran, în episodul 2 al seriei documentare Ora Regelui. Ultimii romantici, piloții Majestății Sale, serie difuzată de Televiziunea Română.
Ion Dobran, erou al României în cel de-al Doilea Război Mondial, a murit pe 24.09.2021, la venerabila vârstă de 102 ani.
Messerschmitt-ul german, un avion superior
Un alt pilot român, Ioan Dicezare, general-locotenent (r.) de flotilă aeriană făcând radiografia aviației militare din timpul războiului, a identificat și minusuri ale IAR-80.
„Messerschmitt era cel mai bun avion de vânătoare. Era un avion de vânătoare cu 500 de kilometri la oră, viteză normală. Un avion care se preta la acrobație cu vizibilitate foarte bună și care la un moment dat avea câte un tun de 20 mm în fiecare plan și două mitraliere de 13 și ceva care trăgeau prin pasul elicei. Deci avea o pânză de foc foarte bună și era foarte maleabil” iar în ceea ce privește IAR-80, acesta spune că l-a zburat, dar nu i-a plăcut. „Nu avea o vizibilitate bună. Era botul mult prea înaintat, nu a fost un avion pentru epoca lui, un avion de perfecțiune.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News